Klopt. Er is nog niks binnen. Wel ligt de oper van GFS op zaterdag bovenin het ensemble 850hPa.
GFS laat het laagje ten noorden van ons passeren. Wat regen/natte sneeeuw betekent. De komende dagen zal duidelijk worden welke koers het laagje gaat volgen. In ieder geval veelbelovend dat EC het laagje wel zuidelijk laat passeren. | Gewijzigd: 22 december 2014, 16:12 uur, door Stefanv
daar ben ik het niet mee eens, gfs laat in het oosten sneeuw zien en de sneeuwvalgrens ligt in het midden rond 200 m, natte sneeuw dus waarschijnlijk
bovendien ligt het dauwpunt onder 0
En we moeten ook niet vergeten dat het om de 6z run gaat. Die is meestal wat warmer dan de 12z run (die nu binnenkomt) want die berekendt met een andere resolutie
daar ben ik het niet mee eens, gfs laat in het oosten sneeuw zien en de sneeuwvalgrens ligt in het midden rond 200 m, natte sneeuw dus waarschijnlijk
bovendien ligt het dauwpunt onder 0
En we moeten ook niet vergeten dat het om de 6z run gaat. Die is meestal wat warmer dan de 12z run (die nu binnenkomt) want die berekendt met een andere resolutie Dat wordt helaas over elke run gezegd Cookiebakker. Alle 4 de runs rekenen met dezelfde resolutie.
Benieuwd naar de 12Z. Laat dat laagje maar duiken!!
En waar vindt ik die?
deze komt momenteel binnen, de kaarten kan je hier bekijken
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
Het wordt aan het einde van de week serieus kouder. Misschien zien we zaterdag in het oosten van het land de eerste witte landschappen, maar een serieus pak sneeuw zit er helaas niet in.
Geen witte kerst, maar dan wel een echte winter erna? Die-hard winterliefhebbers gaan vandaag op internet helemaal los op de 'pluim' van het KNMI. Zij weten het zeker: vanaf zaterdag komt er een dik pak sneeuw. Waarschijnlijk is de wens de vader van de gedachte, denkt RTL-weerman William Huizinga. "Ja, zaterdag lijkt het tenminste wel weer een beetje op een winter, maar veel zal het niet voorstellen, verwacht ik."
Alleen in het oosten
Sterker: waarschijnlijk krijgen mensen in het westen van het land geen enkel sneeuwvlokje te zien. In het oosten kan er zaterdag inderdaad wel een dun laagje sneeuw komen te liggen, maar ook dat is slechts van korte duur. "Er komen ook weer regenbuien achteraan, dus ik denk niet dat het lang zal blijven liggen."
En waar vindt ik die?
deze komt momenteel binnen, de kaarten kan je hier bekijken
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
Edit stefanv: Ter aanvulling: De GFS12Z begint rond 16.35. Ook te volgen op http://www.meteociel.fr
Dankjewel!
| Gewijzigd: 22 december 2014, 16:52 uur, door Stefanv
Het wordt aan het einde van de week serieus kouder. Misschien zien we zaterdag in het oosten van het land de eerste witte landschappen, maar een serieus pak sneeuw zit er helaas niet in.
Geen witte kerst, maar dan wel een echte winter erna? Die-hard winterliefhebbers gaan vandaag op internet helemaal los op de 'pluim' van het KNMI. Zij weten het zeker: vanaf zaterdag komt er een dik pak sneeuw. Waarschijnlijk is de wens de vader van de gedachte, denkt RTL-weerman William Huizinga. "Ja, zaterdag lijkt het tenminste wel weer een beetje op een winter, maar veel zal het niet voorstellen, verwacht ik."
Alleen in het oosten
Sterker: waarschijnlijk krijgen mensen in het westen van het land geen enkel sneeuwvlokje te zien. In het oosten kan er zaterdag inderdaad wel een dun laagje sneeuw komen te liggen, maar ook dat is slechts van korte duur. "Er komen ook weer regenbuien achteraan, dus ik denk niet dat het lang zal blijven liggen."
Ik word echt moe van die zogenaamde weermensen van de tv. Ze denken allemaal de kennis in pacht te hebben, maar ze weten het nog niet eens zeker voor 5 dagen vooruit. Ik ben ook geen professional maar om deze conclusie nu al te trekken gaat wel heel ver. Ligt er wel sneeuw zaterdag, dan zijn diezelfde weermensen nergens te bekennen.
Alleen in het oosten
Ik word echt moe van die zogenaamde weermensen van de tv. Ze denken allemaal de kennis in pacht te hebben, maar ze weten het nog niet eens zeker voor 5 dagen vooruit. Ik ben ook geen professional maar om deze conclusie nu al te trekken gaat wel heel ver. Ligt er wel sneeuw zaterdag, dan zijn diezelfde weermensen nergens te bekennen. Inderdaad vraag me af waar ze dit op baseren het is nog bijna een week ver dus er kan nog van alles gebeuren in de modellen daarom hecht ik hier zeer weinig waarde aan.
daarna kan het echt elke kant opgaan..hopelijk wint de koude deze keer eens de strijd....