Sa'n 98 % fan de oanwêzige leden stimde foar it nije start- en ledebelied
Met ingang van de winter van 2015/2016 mogen alle leden van de Elfstedenvereniging aan de tocht meedoen. De leden hebben zondag op de ledenvergadering in Leeuwarden met grote meerderheid ingestemd met dit nieuwe beleid. Voorzitter Wiebe Wieling had het over een 'historisch besluit'.
De Elfstedenvereniging heeft op nu nog twee soorten leden: oudere leden die altijd mogen starten en jongere leden die moeten loten. Dat onderscheid verdwijnt nu. Gevolg van het besluit is dat in de praktijk zo'n 24.000 schaatsers mogen starten.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jan Oostenbrug neemt afscheid als ijsmeester
It ôfskied fan iismaster Jan Oostenbrug - Foto: Omrop Fryslân, Hayo Bootsma
Jan Oostenbrug heeft zaterdag op de ledenvergadering van de Elfstedenvereniging afscheid genomen als ijsmeester van de vereniging. Oostenbrug is twaalf jaar ijsmeester geweest. Hij blijft voorzitter van De Friesche IJsbond.
Oostenbrug is opgestapt omdat voorzitter Wiebe Wieling moeite had met de 'twee petten' van Oostenbrug. De ijsbond is verantwoordelijk voor het natuurijs zodra het begint te vriezen. De Elfstedenvereniging komt pas in actie als er al behoorlijk was ijs ligt en de tocht mogelijk in beeld komt.
IIsbond en Elfstedenvereniging hebben voor de toekomst goede afspraken gemaakt over de samenwerking. Oostenbrug zal daarom in de praktijk nog wel optreden als adviseur van de Elfstedenvereniging. In het bestuur van de vereniging wordt Oostenbrug opgevolgd door Sytse Prins. Van de honderden leden kreeg Oostenbrug zaterdag een staande ovatie.
Bronnen beide artikelen: omropfryslan.frl | Gewijzigd: 22 augustus 2017, 15:08 uur, door Joyce.s
Misschien niet meer om te schaatsen, maar je kunt hem altijd nog fietsen
Dat zeiden ze ook in '84 en in '96 en kijk wat ze het naar erop hadden. We hebben de afgelopen jaren gezien dat als alles op de goede plek valt het altijd mogelijk is.
Maar goed, het kan. Iets anders wordt het organisatorisch. Met moderne technieken moet het zeker mogeljik zijn meer schaatsers accuraat te kunnen volgen, dat stempelen is wel een leuke traditie maar een chipje in de veter is veel makkelijker. Ook dat is geen probleem. Alleen alle toeschouwers he, hoe langer de tocht er niet is, hoe meer het gehyped wordt. Veel meer belangstelling dan goed is voor de mensen. Hoe krijg je al die belangstellenden daar? Of nog belangrijker.. Hoe krijg je al die mensen daar zonder dat de belangrijksten, de deelnemers, in het gedrang komen? Er lopen niet zo heel veel grote wegen naar Friesland, en de afsluitdijk is de afgelopen tijd niet de betrouwbaarste gebleken met die brug die het niet altijd doet. Spoorverbindingen.... Ook maar 1 lijn, krijg je op stations hetzelfde probleem . Of je moet een route reserveren voor de deelnemers en de bezoekers omleiden, zowel op de weg als per spoor. (bv op vertoon van startbewijs met twee, drie gasten direct naar Leeuwarden, overigen omrijden via Groningen)