In de wintermaanden zijn de hellingen in de Ardennen regelmatig met sneeuw bedekt en daardoor geschikt voor een beperkte vorm van wintersport. Maar de Ardennen heeft nog veel meer te bieden. Prachtige wandelroutes en gezellige cafeetjes zijn er in overvloed.
In dit topic kan en mag alles besproken worden wat met de Ardennen te maken heeft.
Een uitje naar de Ardennen om koning winter te bezoeken? Houdt dan zeker dit topic in de gaten! | Gewijzigd: 12 december 2014, 23:45 uur, door Stefanv
De regen van vanavond gaat morgenvroeg geleidelijk over in sneeuw. Tegen de middag kan er op de hoogtes al ruim 10cm liggen.
De temperatuur ligt tegen de middag rond 0 graden.
Ook zondag komt het kwik maar nauwelijks boven het vriespunt uit. De perfecte dag voor een sneeuwwandeling dus!
Ecmwf laat ook de nodige sneeuw vallen in de ardennen. Rond de 8cm regio Botrange/weismes.
Ook vorig weekend was het genieten daar.
Het KMI heeft ondertussen een waarschuwing uitstaan.
Fijne avond iedereen!
| Gewijzigd: 12 december 2014, 23:48 uur, door Stefanv
En morgen gaat de temperatuur in de ardennen nauwelijks boven de 0°C uitkomen, geen neerslag en een 0 % bedekkingsgraad (volgens de pluim).
Als je een mooie winterwandeling wilt maken, dan is morgen dus het ideale moment. Als je de pluim mag geloven, lijkkt het erop dat het tot dinsdag koud genoeg blijft om te kunnen genieten van de sneeuw:
Woensdag schiet de temperatuur wel de hoogte in, dus je moet rap zijn
-knip- Als het over vandaag gaat: Ja , redelijk zelfs iets te voorzichtig
Er is ondertussen al meer sneeuw gevallen op de hege Venen dan aangegeven op dit kaartje, maar op andere plekken wat minder. En het huidige neerslag komt mooi overeen met dat kaartje:
Zoals je ziet, blijft het nog wel even doorsneeuwen in de Ardennen. dat wordt een sneeuwpak van meer dan 20cm op bepaalde plekken .Dit vers pak sneeuw gaat trouwens voor mooie stralingsvorst zorgen, dus ik ben benieuwd hoever de temperatuur naar beneden gaat duiken vannacht. Het is nu al aan het vriezen in de Ardennen, wat kouder is dan verwacht.
Hee Wittekerst!
Voor langlaufen zou ik zeker naar signal de botrange gaan. Hoogste(693m) en koudste plekje van Belgie. Langlauf spullen kun je op de parking net voor het bos halen. Sneeuw zal er zeker nog liggen! Verwacht daar wel rond de 30cm. En na het langlaufen is er een gezellig cafeetje naast de parking.
Vanaf Vielsalm ongeveer 40min rijden. Wil je niet zo ver rijden kun je natuurlijk ook naar Baraque de Fraiture gaan! Dat is ongeveer een kwartiertje rijden en ligt op een hoogte van 652m.
Veel plezier ik ga er morgen een dagje naartoe. | Gewijzigd: 27 december 2014, 19:31 uur, door Stefanv
Sneeuwscooters huren wordt lastig denk ik. EDIT: Ik zag pas geleden dat er sneeuwscooters gehuurd kunnen worden in de buurt van Malmedy
Morgen ga ik naar Baraque de Fraiture daar ligt momenteel rond de 20cm. En behoorlijk koud -6 overdag! Dat wordt even wennen.
http://www.kmi.be | Gewijzigd: 11 januari 2015, 13:12 uur, door Stefanv
Ja er ligt nog een mooi pak sneeuw daar! Wat een verschil met hier op slechts 200km afstand. Al weken winters daar.
| Gewijzigd: 4 januari 2015, 14:53 uur, door Stefanv
GFS12Z
Dit stond al een tijdje in de kaarten maar niet met deze hoeveelheden.
| Gewijzigd: 10 januari 2015, 19:38 uur, door Stefanv