Overigens bij een pluim vind ik persoonlijk de oper en controle leuk maar voor de analyse niet echt van waarde.. maar wat wel leuk om te zien is dat de gemiddelde rond het vriespunt zit.. dus als die pluim "gemiddeld" uitkomt dan krijgen we overdag temperaturen van rond de 4 graden en in de nacht misschien een paar graden onder nul...
| Gewijzigd: 19 december 2014, 10:29 uur, door Callie-P
Ben je de weg kwijt Calliep soortgelijke pluimen van winterprikje eerder >>November was je lyrisch over. Werk eerst eens naar sneeuwkansen(Ec/gfs)volgende week.Kom op zijn genoeg ander positieve punten. We zijn dan ook al een week verder dit zijn pluimen om verder op te borduren. | Gewijzigd: 19 december 2014, 10:37 uur, door Tatanka
Ben je de weg kwijt Calliep soortgelijke pluimen van winterprikje eerder >>November was je lyrisch over. Werk eerst eens naar sneeuwkansen(Ec/gfs)volgende week.Kom op zijn genoeg ander positieve punten. We zijn dan ook al een week verder dit zijn pluimen om verder op te borduren.
klopt... maar toen hadden we toch iets andere kaarten dan nu.. ( toen grote hogedruk gebieden boven Rusland enz enz) en dat samen met de pluimen gaf dat hoop.
Even een kaartje van 23 november
OUD OUD OUD OUD !
De situatie zoals hij nu verwacht wordt
Nu zijn vele leden onder nul omdat de jetstream aan het zwalken is en als je de runs met gisteren vergelijkt dan zie je al dat de jetstream eerst nog zwak was maar nu weer in de runs begint aan te trekken.
In november was er kans op dat het hoog boven Rusland ons zou kunnen bereiken waardoor er winter zou komen. wat er nu op de kaarten staat zijn hoogstens korte periodes van 24 tot 48 uur waardoor wij onder koude lucht terecht komen..
Dus nee ik ben de weg niet kwijt alleen de kaarten liggen er nu anders bij waardoor ik denk dat een doorzettende winter er nu nog even niet inzit.
Wat betreft de sneeuw voor volgende week.. daar heb ik net volgens mij een post over gemaakt
| Gewijzigd: 19 december 2014, 10:53 uur, door Callie-P
Overigens bij een pluim vind ik persoonlijk de oper en controle leuk maar voor de analyse niet echt van waarde.. maar wat wel leuk om te zien is dat de gemiddelde rond het vriespunt zit.. dus als die pluim "gemiddeld" uitkomt dan krijgen we overdag temperaturen van rond de 4 graden en in de nacht misschien een paar graden onder nul..
Echt stabiel ziet het er niet uit voor winterweer. Al laat gfs nu wel meer hogedruk zien bij Scandinavië, maar nog niks overtuigend. Ik denk persoonlijk dat de depressieactiviteit te heftig is momenteel in het noorden van Europa, voor echt koud winterweer in Nederland. Wat niet is kan nog komen!!! | Gewijzigd: 19 december 2014, 10:52 uur, door Callie-P
Zou je die kaart met hogedruk boven Scandinavie ook even kunnen posten.. ik zie hem nie.... ( ik weet wel dat het KNMI op +360 uur een hoog ziet maar dat hoog laat volgens het KNMI haar koude richting de Balkan stromen..
| Gewijzigd: 19 december 2014, 10:58 uur, door Callie-POp +360 zien we voor het eerst een hoog boven Scandinavië verschijnen, maar de ligging en oriëntatie is dusdanig dat de winterkou richting de Balkan gaat en Nederland niet bereikt. (source KNMI)
Zou je die kaart met hogedruk boven Scandinavie ook even kunnen posten.. ik zie hem nie.... ( ik weet wel dat het KNMI op +360 uur een hoog ziet maar dat hoog laat volgens het KNMI haar koude richting de Balkan stromen..
Op +360 zien we voor het eerst een hoog boven Scandinavië verschijnen, maar de ligging en oriëntatie is dusdanig dat de winterkou richting de Balkan gaat en Nederland niet bereikt. (source KNMI)
Het is iets wat ze eerder niet lieten zien, al wordt het later weer weggedrukt door lage druk. | Gewijzigd: 19 december 2014, 11:19 uur, door Tycoon2
klopt... maar toen hadden we toch iets andere kaarten dan nu.. ( toen grote hogedruk gebieden boven Rusland enz enz) en dat samen met de pluimen gaf dat hoop.
Even een kaartje van 23 november
De situatie zoals hij nu verwacht wordt
Nu zijn vele leden onder nul omdat de jetstream aan het zwalken is en als je de runs met gisteren vergelijkt dan zie je al dat de jetstream eerst nog zwak was maar nu weer in de runs begint aan te trekken.
In november was er kans op dat het hoog boven Rusland ons zou kunnen bereiken waardoor er winter zou komen. wat er nu op de kaarten staat zijn hoogstens korte periodes van 24 tot 48 uur waardoor wij onder koude lucht terecht komen..
Dus nee ik ben de weg niet kwijt alleen de kaarten liggen er nu anders bij waardoor ik denk dat een doorzettende winter er nu nog even niet inzit.
Wat betreft de sneeuw voor volgende week.. daar heb ik net volgens mij een post over gemaakt
Waarom zo negatief, inderdaad er zijn geen hoge druk impulsen boven Noord-Europa, maar als je die kaart ziet met dat hoge drukgebied ten noorden van Ijsland dan is er toch wel een gunstigere situatie voor sneeuw dan met een hoog boven Scandinavië. Ook was er op 23 november een groot lage drukgebied te zien, wat toch wel minder kansen gaf op winterweer. Nu zien we inderdaad nog veel twijfel in de kaarten, vooral de hoofdruns, maar de pluimen tonen toch wel dat er potentie is, anders dan afgelopen weken waar er niets positiefs was te zien op de kaarten. (btw die AO ) index was in feite de NAO maar het stond blijkbaar verkeerd aangeduid, het wil dus wel zeggen dat er een drukverschil op til is boven Ijsland, dus ik bedoelde niet de AO maar de North Atlantic Oscillation)
Ben je de weg kwijt Calliep soortgelijke pluimen van winterprikje eerder >>November was je lyrisch over. Werk eerst eens naar sneeuwkansen(Ec/gfs)volgende week.Kom op zijn genoeg ander positieve punten. We zijn dan ook al een week verder dit zijn pluimen om verder op te borduren.
En vergeet niet dat november een hele andere maand is dan december. OM het even over mijn favoriete weer te hebben ,in apil, begin mei 20 graden in de plus, dan vind je dat netjes, in juli/augustus niet
Tja veel warmer kan het ook niet worden nu.. maar hopelijk worden de kaarten deze keer eens niet doorgeschoven en krijgen we eindelijk weer eens een ouderwetse sneeuwsituatie.. laatste sneeuwdek die ik gezien heb is nu toch al bijna 2 jaar geleden!
Tja veel warmer kan het ook niet worden nu.. maar hopelijk worden de kaarten deze keer eens niet doorgeschoven en krijgen we eindelijk weer eens een ouderwetse sneeuwsituatie.. laatste sneeuwdek die ik gezien heb is nu toch al bijna 2 jaar geleden!
Laatste sneeuwdek dat ik heb gezien was vorig jaar, maar dat was 's middags ook alweer weg.
OT: Mooie pluim van EC! Leden lijken het redelijk eens te zijn dat we net na de kerstdagen overgaan op een weertype met rond de 2 a 3 graden overdag. Er zijn een stuk meer leden die kiezen voor kouder dan die temperaturen dan warmer dan die temperatuur. Opvallend is dat de Oper behoorlijk warme uitbijter is en dat deze redelijk alleen staat. Hij geeft zelfs sneeuw op 1e kerstdag: 2 cm. Daarbij laat de Oper ook op de 25e een behoorlijk koudere temperatuur zien dan alle andere leden, spannende ontwikkelingen!
Het word erg spannend, maar positief is wel dat EC behoorlijk constant is voor kouder weer.