@Lako: Dit zijn de temperaturen voor donderdag 18-12 .
Hieronder de temps voor morgen woensdag 17-12 (bron: Weerplaza)
-afbeelding-
Oh... :-S
Ik herinner mij nog heel goed 1984! (Ging met m'n vader naar Friesland in de sportwagen, zonder de vermalijde snelheidcontroles.) Het is nu op de kop af 30 jaar geleden. Toen was december ook relatief warm. In de eerste week van januari 1985 sloeg Koning Winter kei- en keihard toe. Een winterperiode meegemaakt, van heb ik jou daar. Temperatuur records, waarbij 't warme water dampte. Nipt geen elfstedentocht, maar deze kwam alsnog in februari 1985......
Met andere woorden, alles is mogelijk!!!!!!!
GFS laat het op 2e kerstdag sneeuwen in het oosten en in de rest van het land vallen sneeuwbuien.
En wie weet.. Champagne drinken in de sneeuw!
31 december 00:00
Uiteraard is de termijn niet betrouwbaar. Maar ach.. We houden hoop.
Ik denk niet dat dit onderbouwing vereist. Kun jij een tegenargument geven? Nee.
Ja. Bij de pluimen van verschillende weermodellen kiezen de laatste tijd steeds meer clustertjes met lijntjes voor een kouder weertype tegen het einde van het jaar. Ook lijken de NAO en de AO te dalen (negatief te worden) komende periode, wat positief is voor de kans op winterweer bij ons. Buiten dat duurt de winter nog iets langer dan alleen de komende paar weken. Genoeg tijd dus nog voor een verandering in het weerpatroon voordat het noordelijk halfrond weer te warm wordt voor winterweer.
Citaat van owios, maandag 15 december 2014, 21:40 uur
Toch bijzonder hoe mensen kansarme pluimen kunnen verdraaien.
Ten eerste kijk je naar >+240 uur, dus betrouwbaarheid is laag.
Ten tweede is er geen enkel cluster die voor winterweer gaat.
Ten derde is het koudste cluster in de pluim vele malen kleiner dan de warme opties.
Ten vierde worden de NAO en de AO weer wat lager, omdat deze zijn gebaseerd op de modellen. En inderdaad, de modellen laten de temperaturen weer dalen naar normale waarden op de langere termijn, dus is het logisch dat de NAO en de AO ook dalen.
Ik zeg hiermee niet dat de kans op winter er niet is, want de kaarten worden gelukkig weer enigszins beter voor de LT. Daar ben ik zelf ook blij mee, dat vooropgesteld. Maar om nou te zeggen dat de kans op winterweer nou echt groot is? Nee, dan houd je jezelf voor de gek, en dat is het stomste wat je kan doen. Kijk nog eens naar de pluim van gisterochtend, waar we het over hadden, en tel de leden met winterweer. Succes
| Gewijzigd: 16 december 2014, 19:32 uur, door OnweerHoogkarspel
GFS laat het op 2e kerstdag sneeuwen in het oosten en in de rest van het land vallen sneeuwbuien.
Ben echt benieuwd. Na vorig jaar kan ik alleen maar dromen van sneeuw. Nu maar hopen dat het een keer ook echt gaat gebeuren. Maar goed, laten we over twee dagen maar eerst de lente herbeleven.
Toch bijzonder hoe mensen kansarme pluimen kunnen verdraaien.
Ten eerste kijk je naar >+240 uur, dus betrouwbaarheid is laag.
Ten tweede is er geen enkel cluster die voor winterweer gaat.
Ten derde is het koudste cluster in de pluim vele malen kleiner dan de warme opties.
Ten vierde worden de NAO en de AO weer wat lager, omdat deze zijn gebaseerd op de modellen. En inderdaad, de modellen laten de temperaturen weer dalen naar normale waarden op de langere termijn, dus is het logisch dat de NAO en de AO ook dalen.
Ik zeg hiermee niet dat de kans op winter er niet is, want de kaarten worden gelukkig weer enigszins beter voor de LT. Daar ben ik zelf ook blij mee, dat vooropgesteld. Maar om nou te zeggen dat de kans op winterweer nou echt groot is? Nee, dan houd je jezelf voor de gek, en dat is het stomste wat je kan doen. Kijk nog eens naar de pluim van gisterochtend, waar we het over hadden, en tel de leden met winterweer. Succes
Ik heb nooit gezegd dat de kans groot is. Ik heb gezegd dat er een kans is. Het punt is meer dat mensen overdreven pessimistisch deden en jij beweerde dat ik geen tegenargument had. Wel dus. Nee de kans op winterweer is niet groot, maar ja, de kans is wel aanwezig en lijkt de laatste paar dagen groter te worden. De winter nu al afschrijven zoals iemand gisteravond deed slaat nergens op. Althans, zonder onderbouwing slaat het nergens op.
| Gewijzigd: 16 december 2014, 19:49 uur, door Daaanvdb
Ik heb nooit gezegd dat de kans groot is. Ik heb gezegd dat er een kans is. Het punt is meer dat mensen overdreven pessimistisch deden en jij beweerde dat ik geen tegenargument had. Wel dus. Nee de kans op winterweer is niet groot, maar ja, de kans is wel aanwezig en lijkt de laatste paar dagen groter te worden. De winter nu al afschrijven zoals iemand gisteravond deed slaat nergens op. Althans, zonder onderbouwing slaat het nergens op.
Oké, mee eens dan. De kans is niet groot, maar de kans is de laatste dagen wel iets groter geworden.
We gaan het zien, maar kaarten kijken is in ieder geval weer wat interessanter de laatste dagen, en dat is al heel wat.
We gaan het zien!
Oké, mee eens dan. De kans is niet groot, maar de kans is de laatste dagen wel iets groter geworden.
We gaan het zien, maar kaarten kijken is in ieder geval weer wat interessanter de laatste dagen, en dat is al heel wat.
We gaan het zien!
Het is zeker interessanter geworden. En laten we ondanks dat de kans (nog) niet heel groot is duimen voor lekker winters weer tegen het einde van het jaar (en daarna)!
-afbeelding-
-afbeelding-
Kijk dit zijn nou de kaarten waar je wat vrolijker van wordt, hopen dat dit op de kaarten blijft staan.
Edit stefanv: Afbeeldingen uit citaat gehaald.
| Gewijzigd: 16 december 2014, 20:23 uur, door Stefanv