Van 13/12 01u tot 13/12 14u : Over de Hoge Venen zal de neerslag later vannacht en vooral morgenvoormiddag een winters karakter krijgen en eventueel kan daar een sneeuwlaag gevormd worden van enkele cm.
Tja je moet toch wat om mensen een 0900 nummer te laten bellen. Bijzondere dienst. ..4weekse verwachting.. | Gewijzigd: 12 december 2014, 12:07 uur, door pressna
Bij mij wel hoor Rondom kerst lijkt zich een hogedruk boven scandinavie op te bouwen waarna er naar de kerst een noordoostelijke stroming op gang lijkt te komen. Vergeet niet dat ze "mogelijk" zeggen he. Maar dat is voorlopig nog een eindje weg. Kerst zal zo goed als groen verlopen.
Bij mij wel hoor Rondom kerst lijkt zich een hogedruk boven scandinavie op te bouwen waarna er naar de kerst een noordoostelijke stroming op gang lijkt te komen. Vergeet niet dat ze "mogelijk" zeggen he. Maar dat is voorlopig nog een eindje weg. Kerst zal zo goed als groen verlopen.
Tijdens de kerst lijkt de temeratuur te dalen met neerslag,dus om nu al over "Kerst zal zo goed als groen verlopen" is misschien wat voorbarig....
Wie weet zit het mee!
December, storm en regen, dan rust op de winter geen zegen.
:-(
December, storm en regen,
donders, ik moet mijn regenmeter legen.
Krijg je in december buiten nat haar
dan hebben we een regenachtig einde van het jaar.
Over jullie weerspreuken gesproken, vorig jaar hadden we: een december met veel wind, met in januari het zachte weer nog steeds vastgepind
Meer info: http://noodweernederland.jouweb.nl/sneeuwkansen-benelux
Het enige positieve wat je kan zeggen is dat er maandagochtend misschien wat natte sneeuwvlokken vallen voor het overgaat in regen en dat er dinsdag kans is op een winterse bui in het noorden van nederland. Daarna word het helaas heel zacht met temps richting 10 graden en volgend weekend lijken we weer in een noordweststroming te komen met opnieuw winterse buien. De enige mogelijkheid op winterweer lijkt de periode rond kerst te zijn, maar die kans is klein
De winter wordt in hoofdzaak bepaald door de windrichting. Is deze Noord, Noordoost of Oost, dan is 't koud. Alle andere windrichting veroorzaken geen winterweer.
En laat die zuid/zuidwestelijke windcomponent de laatste tijd, eigenlijk het laatste jaar, zeer dominant aanwezig zijn. De motoren voor deze windrichting zijn al tijden niet van hun plaats te brengen.
De GFS kaarten laten weer eenzelfde beeld zien: rotsvast lage druk ten noorden van ons en hogedruk ten zuiden.....Tja, dat kan wel zo zijn maar alles moet een keer ophouden.. Misschien deze winter, misschien pas tegen de zomer.
Aan de andere kant zitten we hier in een hoek waaar het eigenlijk per definitie uit het westen waait, iets met de draaiing van de aarde. Eigenlijk een wonder dat we hier ook oostenwind kunnen hebben. Ostenwind is gewoon een zeldzaak verschijnsel.
Tja, en laten we hopen dat die Arctische Oscillatie is omkeerd (van positief naar negatief).
Édit Stefanv: Zou je iets meer uitleg kunnen geven de friese weerman?
eeeeh dit is eurohoog.. = Zuidwestelijke stroming = koude die ze oppikt moet helemaal via italie/Frankrijk naar ons toe komen....zeer kleine kans op lage temperaturen..
daarnaast ligt de Jetstream er boven waardoor de kans zeer klein is dat ze op de juiste positie komt met haar kern.. ( boven Rusland)
Als je de overgens de 500 hPa kaarten erna bekijkt zie je dat de kern ook niet noordelijk gaat.Sterker nog ze verdwijnt en er komt een nieuw hoog vanaf het zuidwesten..
Wat ook een leuke is is de 2mtr temp kaart (minimaal) waarop je heel mooi kan zien dat de koude afhaakt bij de ardennen... ( lang leve ons zeeklimaat )
Maar goed.. ik ga vanavond proberen een gaatje te vinden en weer eens een grote post te schrijven met een nieuwe status van het stoplicht...
Wordt trouwens best koud in Luxembourg zondagochtend
| Gewijzigd: 13 december 2014, 11:04 uur, door Callie-P