De winter is nog maar net begonnen. Echt herfstweer hebben we ook nog niet zo hele vaak gehad dus eerst mogen de herfstliefhebbers hun hart ophalen. Januari en februari, dat zijn d etraditionele wintermaanden
Synoptische ontwikkeling
In het hoogtepatroon is bij aanvang van de periode een markante vortex aanwezig tussen IJsland en Noorwegen. Er is sprake van een sterke cyclonaliteit in de bovenlucht en de stroming in ons aandachtsgebied is westelijk en goed doorstroomd. Gedurende de komende week zien we in hoofdlijnen eigenlijk weinig verandering in deze synopsis. Het zorgt voor een sterke straalstroom waarbij golven in het polaire front kunnen slaan en cyclogenese kan zorgen voor af en toe veel wind.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Eigenlijk zien we het hierboven beschreven patroon tamelijk eenduidig terugkomen in de andere leden van het ensemble. Dit duidt op een tamelijk hoge voorspelbaarheid van de atmosfeer. Dit komt ook in uiting in de diverse puntverwachtingen met pluimuitvoer waarbij we zien dat de bandbreedte voor een vrij lange periode, komende 15 dagen, behoorlijk smal is. Zoals gezegd zien we voor de komende 15 dagen een grondstroming met een hoofdzakelijke zuidwestelijke richting. Dit staat garant voor een wisselvallig weerbeeld.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Overwegend bewolkt en van tijd tot tijd regen.
Samenvatting EPS-periode:
Vrijwel zeker voortzetting van het wisselvallige weer met temperaturen enkele graden boven normaal.
De kaarten zijn niet echt winterwaardig. De W/ZW blijft op de kaarten staan . Pluim weet ik niet.
De kaarten zijn niet echt winterwaardig. De W/ZW blijft op de kaarten staan . Pluim weet ik niet.
Ik heb altijd het gevoel dat de echte winter pas na december komt, maar echt onderbouwen kan ik het niet
Dan is de Noordzee eindelijk wat afgekoeld
Dan is de Noordzee eindelijk wat afgekoeld Daarom is een witte kerst nog zeldzamer dan de tocht...
De winter wordt in hoofdzaak bepaald door de windrichting. Is deze Noord, Noordoost of Oost, dan is 't koud. Alle andere windrichting veroorzaken geen winterweer.
De winter wordt in hoofdzaak bepaald door de windrichting. Is deze Noord, Noordoost of Oost, dan is 't koud. Alle andere windrichting veroorzaken geen winterweer.
En laat die zuid/zuidwestelijke windcomponent de laatste tijd, eigenlijk het laatste jaar, zeer dominant aanwezig zijn. De motoren voor deze windrichting zijn al tijden niet van hun plaats te brengen.
De GFS kaarten laten weer eenzelfde beeld zien: rotsvast lage druk ten noorden van ons en hogedruk ten zuiden.....
En laat die zuid/zuidwestelijke windcomponent de laatste tijd, eigenlijk het laatste jaar, zeer dominant aanwezig zijn. De motoren voor deze windrichting zijn al tijden niet van hun plaats te brengen.
De GFS kaarten laten weer eenzelfde beeld zien: rotsvast lage druk ten noorden van ons en hogedruk ten zuiden.....Tja, dat kan wel zo zijn maar alles moet een keer ophouden.. Misschien deze winter, misschien pas tegen de zomer.
Aan de andere kant zitten we hier in een hoek waaar het eigenlijk per definitie uit het westen waait, iets met de draaiing van de aarde. Eigenlijk een wonder dat we hier ook oostenwind kunnen hebben. Ostenwind is gewoon een zeldzaak verschijnsel.
-Afbeelding-
Dus wie een vrije zondag heeft en van winter houdt zeker een kijkje gaan nemen in Botrange!
Limburg (Nederlands) heeft ook kans op sneeuw (3-landenpunt) volgens GFS, Harmonie wil volgens mij nog niet echt
| Gewijzigd: 12 december 2014, 11:02 uur, door Stefanv
-Afbeelding-
Dus wie een vrije zondag heeft en van winter houdt zeker een kijkje gaan nemen in Botrange!
Limburg (Nederlands) heeft ook kans op sneeuw (3-landenpunt) volgens GFS, Harmonie wil volgens mij nog niet echt
Harmonie laat een klein beetje winterse neerslag zien morgenochtend voor zuid-Limburg. Niet echt veel maar dat kan natuurlijk nog wat veranderen.