Sneeuwdek tegen zaterdagavond:
Dit alles met temperaturen rond 0 graden.
Details bespreken heeft nog weinig zin aangezien deze nog tig keer gaan veranderen. Zolang GFS in grote lijnen dit scenario laat zien of het zelfs nog verbeterd blijft het spannend. Alleen in Tilburg lijkt wat te vallen...
En waarom klopt deze beter? Ondertussen is de 06Z run weer bezig. Benieuwd waar deze mee komt.
Grts | Gewijzigd: 10 december 2014, 10:45 uur, door Stefanv
Ik laat het plaatje even staan.
Mooi om te zien ook dat het hogedrukgebied boven de Azoren een verbinding aan wil gaan met de hogedruk boven Groenland/IJsland. Zie dit al langere tijd op de kaarten staan maar elke keer weet er een lagedrukgebied doorheen te glippen. Hopen dat we nu wel die leuke blokkade krijgen met bijbehorend winter weer. December is nog lang niet afgeschreven!.
Vind het nu trouwens ook geen warm weer buiten. Wind en regen met een graadje of 6/7, ik vind het aardig fris buiten.
Hier lukt het wel weer......
Edit Stefanv: Link klikbaar gemaakt
| Gewijzigd: 10 december 2014, 12:12 uur, door Stefanv
Kun je dit wat onderbouwen? Ik zie toch echt sneeuw voor de Ardennen met een max. temperatuur van 1 graden op zaterdag.
De temperatuur van de bodem in de ardennen is volgens mij trouwens veel te warm.
Met de bodemtemperatuur zit het wel goed kenny.
Foto van gisteren in de Ardennen.
Mij ging het erom dat je zei dat GFS geen sneeuw verwacht voor de Ardennen. Dit doen ze wel.
En wat betreft het KMI. Deze zijn wel vaker zeer voorzichtig. Het duurt natuurlijk ook nog een aantal dagen eer het zaterdag is.
NEERSLAG:
INabij het koufront (buiige) regen, verlaat snel het land. Erachter aanvankelijk vooral buien boven de Noordzee. Vanaf vanavond/vannacht ook boven land en met toenemende kans op korrelhagel en onweer, dit houdt aan tot aan het einde van de aandachtsperiode. Er is forcering vanuit de linkeruitgang van de jet op donderdag, verder geen duidelijk forcering door de 500 hPa trog. Capewaardes donderdag boven zee 400-700 J/kg, boven het noordwesten rond 400 J/kg, Vrij veel windschering (30 kt 0-3 km), dus behoorlijke organisatie is mogelijk. Dit kan pittige buien opleveren. In het noordoosten zijn morgenmiddag enkele vlokken natte sneeuw mogelijk in intensieve buien. Neso geeft hiervoor een signaal.
De temperatuur van de bodem in de ardennen is volgens mij trouwens veel te warm.Met de bodemtemperatuur zit het wel goed kenny.
Mij ging het erom dat je zei dat GFS geen sneeuw verwacht voor de Ardennen. Dit doen ze wel.
En wat betreft het KMI. Deze zijn wel vaker zeer voorzichtig. Het duurt natuurlijk ook nog een aantal dagen eer het zaterdag is.
Idd,, KMI update enkel 's middags en past nooit aan (enkel bij grotere verschillen). Zeker met de ardennnen en vooral oostkantons kunnen ze nooit precies aangeven want op de toppen is het altijd gemakkelijk 2 tot 3 gr. kouder + dat het nog eens algemeen kouder kan zijn.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Al kan het natuurlijk nog wel verschuiven. Een verschuiving van 50 km maakt bij dit soort situaties al veel uit
Meer kaarten? >>> http://noodweernederland.jouwweb.nl/sneeuwkansen-benelux <<<