het is inderdaad al enkele dagen te zien bij gfs, dat de jet zuidelijker komt te liggen, de lagedrukgebieden lijken zich vooral boven denemarken en schotland te willen ophouden en voeren zo koude polaire lucht aan met kans op winterse buien. gfs laat bv sneeuw zien met kerst
Er zijn idd kaarten die voor de avond van 24 december sneeuw aangeven voor Nederland hopen dat, dat erin blijft staan
Wat ook opvallend is is dat de pluim voor het midden heel wat zachter is dan de pluim voor zuid nederland en belgie, dat wijst mogelijk op een noordwestelijke aanvoer
| Gewijzigd: 9 december 2014, 15:01 uur, door Jenss
Callie-p : ik heb de posts over het bovenstaande even verplaatst naar het kletstopic ( inclusief mijn post ) | Gewijzigd: 9 december 2014, 18:56 uur, door Callie-P
vrijdag ochtend trekt er een koufront over het land
en deze komt tot stilstand boven de ardennen
op de 850 hpa zien we dat polaire lucht nederland en noord belgie in binnengestroomd
dit is het laagje wat waarschijnlijk voor natte sneeuw zal zorgen, merk trouwens ook op dat er aan de achterkant van het laag een portie droge lucht meekomt dat is mooi te zien aan de theta's
Onder invloed van het laag neemt de neerslag in de loop van de avond toe en transformeerd zich waarschijnlijk in natte sneeuw
de temps liggen volgens gfs dan rond 2 graden maar ik denk dat omwille dat er geen wind is de temps zullen dalen richting het vriespunt.
Conclusie: Er is een redelijk grote kans dat er in het weekend natte sneeuw kan vallen. Vrijwel alle leden van gfs laten in pluim temps rond 2 graden zien en ook de nodige neerslag. Alleen de locatie en de hoeveelheid schuift nog wat afhankelijk van welke koers het laagje volgt( ik zie het laagje liever nog ietsje naar het westen zodat het hevigste neerslaggebied boven ons hangt en niet boven de ardennen).
Hoopvol aan het voelen
Ziet er niet verkeerd uit. Die van zuid Nederland is nog een stukje kouder met een gemiddelde van max. 4 graden. De pluim van midden Nederland is wat warmer met een gemiddelde van 6 graden. Vanaf zondag erg veel spreiding. Hieronder de pluim van Brussel.
Sneeuwdek tegen zaterdagavond:
Dit alles met temperaturen rond 0 graden.
Details bespreken heeft nog weinig zin aangezien deze nog tig keer gaan veranderen. Zolang GFS in grote lijnen dit scenario laat zien of het zelfs nog verbeterd blijft het spannend. | Gewijzigd: 10 december 2014, 00:44 uur, door Stefanv