Altijdal geweten dat de Oper het goede voorbeeld gaf wanneer het erop aankwam
Maarnee, zoiets is natuurlijk altijd een koude/warme uitbijter, alhoewel ik toch afgelopen jaar of 2 heb gezien dat als da Oper/Control met zo'n uitbijter kwam, de oplossing er toch min of meer zo uit kwam. Is ook normaal, aangezien iedereen een even waardige berekening maakt en dus "altijd" wel gelijk kan hebben. Aleen is het natuurlijk iets makkelijker tussen het gemiddelde dat te behalen dan met in dit geval alleen
EDIT: Net nog eens terug gekeken. Gaan toch veel leden mee die dag, kijk goed naar de leden die max. temps geven van 2 gr. Zijn er toch wel wat, met de Oper als de koudste die dag, gaat de Control toch ook mooi beneden, en zoals reeds vermeld, als de 850 hPa temps goed zitten kan er zomaar even (natte) sneeuw vallen
| Gewijzigd: 6 december 2014, 22:15 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Inderdaad, op korte afstand extreme verschillen zoals Eindhoven en Volkel. Arnhem zit in het groene maar geeft wel -1,5 aan. Buienradar de weg kwijt .
Inderdaad, op korte afstand extreme verschillen zoals Eindhoven en Volkel. Arnhem zit in het groene maar geeft wel -1,5 aan. Buienradar de weg kwijt .
Volgens 't Knmi is 't boven nul in Harderwijk / Ermelo. Dat klopt niet!
Vrij koude bovenlucht
De polaire straalstroom wordt in stand gehouden door temperatuurverschillen tussen noord en zuid, met de koude lucht ten noorden en de zachte/warme lucht ten zuiden ervan. Nu is het zo dat de eerstkomende dagen de zachtste lucht ons land niet weet te bereiken, de koudste luchtmassa's blijven evenmin op afstand. Wel is de bovenlucht steeds vrij koud, rond 1500 meter hoogte bijvoorbeeld vriest het enkele graden. Alleen later komende week, waarschijnlijk op vrijdag, gaan de temperaturen op dat niveau (tijdelijk) tot boven nul oplopen. De wind draait dan naar het zuidwesten en dan kunnen wat zachtere luchtmassa's ons bereiken. Door de koude bovenlucht kunnen enkele buien soms een winterse tint hebben; vooral wat hagel en misschien plaatselijk natte sneeuwvlokken. Voor 'droge' sneeuw is de bovenlucht net niet koud genoeg....Kortom, we kunnen van een vrij gure weersituatie spreken. Maar echt winters, nee.
Wisselvallig, 'n paar koude nachten
Morgen (zondag) vallen geen buien, maar komt het tot langere regenperioden, aangezien een frontaal systeem van west naar oost over het land trekt. Met veel bewolking, een matige tot krachtige zuidwestelijke wind 3-6 Beaufort en middagtemperaturen tussen veelal 4 en 7 graden is het voor het gevoel wellicht waterkoud. We komen overigens uit een koude nacht met in het binnenland temperaturen tot iets onder nul. Op maandag krijgen we dan het vrij gure weertype met enkele regen- en hagelbuien, afgewisseld door zonneschijn. De wind uit zuidwest tot west is matig tot vrij krachtig en het wordt 4 tot 7 graden.
Dinsdag trekt een zwakke uitloper van hoge luchtdruk vrij snel over het land. Daardoor is het overwegend droog en laat de zon zich geregeld zien. De middagtemperaturen komen iets hoger uit dan op maandag, na wel weer een koude nacht met minimumtemperaturen rond het vriespunt. Overigens heel normaal voor de tijd van het jaar. Waarschijnlijk neemt in de avond de bewolking toe, op nadering van een volgend oceaanfront. Zoals de weerkaarten er nu bij liggen, gaat het in de nacht naar woensdag regenen en neemt de wind toe, misschien tot hard of stormachtig, 7-8 Beaufort, aan de kust. Op woensdag trekt het front vervolgens snel naar Duitsland weg, 'met de stevige wind in de rug'. Overdag zitten we dan opnieuw in een vrij koude bovenlucht. Het gevolg is opnieuw enkele winters getinte buien afgewisseld door (wat) zonneschijn. Maximumtemperaturen tussen 5 en 9 graden, in een bui is het echter frisser.
Lees ook:
Ik zal voor de komende week ook een stoplicht plaatsen die toch 1 stapje terug gaat ....al hebben we kans op tijdelijke winterse omstandigheden, de spreiding van de pluim wordt verderop in de week erg groot met jammer genoeg veel leden aan de bovenzijde van de nulgraden grens.. Oper is onze vriend maar deze zal waarschijnlijk in de nieuwe pluim een geheel ander spoor gaan volgen...
Ook heb ik een definitie aan Winter en Winterweer toegevoegd zodat deze duidelijk is. ( Ik probeer de uitleg van het stoplicht zo goed mogelijk te maken)
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op terugkeer naar temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer : 1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorst,
- hagel
- sneeuw (nat en droog),
- ijzel,
- ijsregen.
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden. | Gewijzigd: 7 december 2014, 08:52 uur, door Callie-P
NEERSLAG:
Op WF en in warme sector af en toe regen motregen, op koufront wat intensievere buiige regen. Achter het koufront later in de avond en de nacht naar maandag enkele buien vanaf de Noordzee, vooral in het noordelijk kustgebied. Onweer is daarbij niet uitgesloten. Zowel Harmonie als Hirlam laten in NESO bij deze buien ook wat natte sneeuw zien.
Source : KNMI -> http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_modelbeoordeling.html
Edit Callie-p: Tekst toegevoegd.. scheelt iedereen zoeken ( andere posts verwijderd omdat dat bij deze beantwoord is ) | Gewijzigd: 7 december 2014, 10:28 uur, door Callie-P
Ik kan je volgen in je beredenering, alleen 1 ding zie ik niet.. misschien mis ik iets (?)
De Leden hebben volgens mij geen dalende lijn ingezet... Vanaf volgend weekend is de spreiding mega maar met de meeste leden (ruim) boven nul...
Het Amerikaanse model laat zelfs nog maar 1 lid zien die 1 keer onder nul komt...
Ik ben het zeker met eeens dat er veel kan gebeuren maar de huidige pluim laat eigenlijk geen winter ( meer) zien.. AL heb de modellen nog niet echt bekeken)
| Gewijzigd: 7 december 2014, 10:37 uur, door Callie-P
edit Callie-p : zie mijn post bovenaan met het stukje weer.nl. http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41721/winter-discussie-2014-2015-deel-1/443772/#message443783 | Gewijzigd: 7 december 2014, 10:45 uur, door Callie-P
toch eerst het stukje van weer.nl maar eens lezen.. Helemaal hier onderaan een stukje wat op jouw opmerking van toepassing is..
Inmiddels heb ik de modellen even bekeken en er is ook volgens de modellen absoluut geen sprake van een standvastige (zuid) west circulatie).
Als we in een vervelende zuidwest circulatie willen komen zou de onderstaande kaart precies andersom moeten zijn ( laag in het zuiden, hoog in het noorden).
Op dit moment zorgt het Azoren hoog ervoor dat er geen depressie trein vanuit het zuidwesten op gang komt zoals vorig jaar
Stukje weer.nl:
De invloed van hogedrukgebieden was de afgelopen tijd groot, waardoor er weinig of geen neerslag viel en de wind het op de meeste dagen rustig aandeed. Maar de eerstkomende dagen draait het weer eens om de straalstroom. De band met veel wind op zo'n 5-10 kilometer hoogte komt namelijk boven ons land terecht. En dat is alweer enige maanden geleden! Van een 'strakke' westcirculatie zal geen sprake zijn; de straalstroom vertoont namelijk bochten en kronkels. Af en toe passeert er dan ook een uitloper van hoge luchtdruk. De kern van het hogedrukgebied zelf zal echter op ruime afstand blijven; ter hoogte van de Azoren. Verder liggen noord van ons de actiefste lagedrukgebieden.
Source weer.nl | Gewijzigd: 7 december 2014, 11:10 uur, door Callie-P
Hoogste toppen van Ardennen kunnen vanacht wel wat sneeuw zien dwarrelen. Temp zakt vanacht naar -5 graden op 850 hpa vlak. Temp net genoeg om mogelijk ook tijdens buien een paar natte sneeuwvlokken te laten dwarrelen indoen de intensiteit van de neerslag hoog is!