Nee het is ook geen realiteit.. ja het wordt zachter maar je insinueert dat we te maken krijgen met een standaard zuidwest situatie die ervoor zorgt dat we in de warme (tropische)lucht terecht komen zoals we vorige winter hadden..
Vorig jaar hadden we ook een zuidwester alleen toen was het verschil dat de lagedruk ook vanuit het zuidwesten kwam en dat veroorzaakte
A: stormen
b: aanvoer van zachte lucht.
Nu is het andersom en zorgt het Azorenhoog voor een blokkade waardoor er alleen lagedruk gebieden vanuit het noord(westen) onze kant op komen.
Dat we een zuidwestelijke wind hebben heeft te maken met de positie van de kern van het laag. Waarbij overigens vaker de (noord) west hoek wordt opgezocht dande zuidwest hoek.
Dus nee het is geen ideale situatie voor standvastig winterweer.. zeker niet.. maar er is grote kans op winterse neerslag en als die sneeuw eenmaal valt dan gaat alles weer op de schop.. Daarnaast is de positie van de Jetstream zo een beetje elke run anders.. en zit ze vaken ten zuiden van de 50ste breedte graad dan ten noorden .
500hPa kaartje vorige winter
Kaartje van deze winter :
Kortom de boodschap die je afgeeft komt niet overeen met de rest van de factoren.
| Gewijzigd: 3 december 2014, 22:01 uur, door Callie-P
Oude en nieuwe pluim
Je moet hier even goed uitkijken, want de pluim lijkt kouder maar dat is hij bijna niet, Het komt omdat de schaal is veranderd waardoor de nieuwe pluim kouder lijkt.
Er zijn wel wat meer leden die onder nul gaan voor a.s. maandag en dinsdag.. dus als je dat zo bekijkt dan is de pluim wel ietsje kouder... maar in het algemeen is het ledenaantal onder nul hetzelfde gebleven..
Maar goed zoals ik al eerder schreef laat je niet in de loeren leggen door een mogelijke ( tijdelijke) zuidwester wind..
@ Frieseweerman ik heb je post even weggehaald ivm de dubbele post. en Crulation had de oude en nieuwe pluim mooi onderelkaar gezet hetgeen het vergelijken mogelijk maakt. | Gewijzigd: 4 december 2014, 10:22 uur, door Callie-P
Maar toch leuk om een keer met de gemiddelden aan de koude kant te zitten ipv de warme..
Wintertussenstand:
Tussenstand December:
| Gewijzigd: 4 december 2014, 10:31 uur, door Callie-P
@jensweerts ben benieuwd of dat uitkomt. Hier is de temperatuur helaas alweer boven 0.
Trouwens op het dakterras lag een ondiep plas water maar toch ongeveer 2 op 2 meter groot( Weet niet precies hoe die daar komt), maar die is momenteel nog altijd dichtgevroren dus echte dooi is er nog altijd niet
Temps actueel:
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Zei ik straks ook al maar volgens mij is mijn reactie weer eens verwijderd
Zouden jullie dit misschien een beetje kunnen onderbouwen?