http://www.pietsweer.nl/piets-blog/2014/wintervoorspelling-2014-2015-3/
Wintervoorspelling 2014-2015
Vandaag | 12:54 uur - Laatste update Vandaag | 13:05 uur
Normaal, wel (even) op natuurijs!
Vandaag kom ik met mijn definitieve wintervoorspelling. Ik ga er vanuit dat het een normale tot te zachte winter wordt. Hierdoor is het over het algemeen sterk wisselend weer. Maar, in een normale winter past ook een echt koude periode. Dus toch nog (even) op natuurijs!
In december verwacht ik periodiek te hoge temperaturen, maar het kan wel eens de maand worden met de eerste sneeuw. Januari en februari zijn de maanden die nog kunnen zorgen voor in ieder geval een of misschien wel twee kortere of langere perioden met vorst. Nog (even) schaatsen op natuurijs. Met name denk ik dan eerst aan de ijsbanen. De kans daarop lijkt vooral in februari te liggen. Dan is er sprake van een late winter. Ook zal het weer eens wit worden met op meerdere dagen een sneeuwdek.
Verder wordt het een winter met de nodige overlast voor het verkeer. Dit in zowel de koudere als de zachte periode(n).
Over het algemeen zal de komende winter gemiddeld als een normale winter uit de bus komen of zelfs aan de zachte kant.
Hoe tot stand gekomen?
Mijn voorspelling gaat over een lange termijn van meer dan vier maanden en is niet alleen op computermodellen en de meteorologische wetenschap gebaseerd. Ik kijk ook altijd naar het stromingspatroon van de afgelopen anderhalf jaar. Verder vind ik de activiteit van de zon belangrijk en met name ook de ontwikkelingen in de herfst, zoals de opbouw van hogedrukgebieden in het noorden en de daarmee samenhangende opbouw van kou.
Ik vind dit echt een onzin voorspelling. Zo'n voorspelling kan iedereen maken. | Gewijzigd: 1 december 2014, 13:48 uur, door Peter-Paul
Telegraaf
ma 01 dec 2014, 13:05
Morgen kans op natte sneeuw
Amsterdam - Het lijkt erop dat de winter morgen echt losbarst.
Dan is er voor het eerst dit jaar kans op winterse neerslag, meldt het KNMI.
Het wordt een koude winterweek. Vanuit het oosten krijgt de winter meer en meer grip op ons land.
Het gaat licht, mogelijk matig vriezen. Het noordoosten is het koudst met temperaturen overdag net rond of boven het vriespunt.
Plaatselijk is een ijsdag mogelijk. In de nachten vriest het tot min 5 graden. | Gewijzigd: 1 december 2014, 13:40 uur, door Peter-Paul
Het is nu echt niet tussen 5 en 10 graden? Man toch, kijk dit is het actuele weer:
En natuurlijk staat er nog geen echt winterweer op de pluimen en kaarten, maar met temperaturen nu tot 3 graden en 's nachts lichte vorst is het toch echt koud... Later deze week een opwarming, maar of dat het opeens 10 graden wordt? Dat is af te wachten, vooralsnog geeft de pluim min. 0 en max. 6 aan voor volgend weekend.
NEERSLAG:
Vandaag lokaal wat lichte motregen door coalescentie, maar dit zien we
niet i de modellen terug. Morgen van twee kanten nadert de neerslag ons
land. De hoeveelheden in de opeenvolgende runs (geldt voor Hirlam06,
Harmonie06 en EC18) worden steeds minder. Enerzijds hebben we het front
vanaf de Noordzee, dat zal grotendeels lichte regen zijn. Anderzijds
zien we ook lichte neerslag van het zuidoosten uit, de neerslag die
hier uit valt zou zowel onderkoelde neerslag als sneeuw kunnen zijn.
Progtemps laten in de neerslagproducerende bewolking temperaturen zien
die rondom de 0-graden isotherm liggen. De NESO van Harmonie laat
landinwaarts sneeuw zien. De NESO van Hirlam voornamelijk onderkoelde
neerslag laat zien, dit omdat het bovenste gedeelte van de
neerslagproducerende bewolking duidelijk boven het vriespunt ligt. Op
dit moment lastig aan te geven welke neerslagvorm landinwaarts gaat
prevaleren. Alhoewel de neerslaghoeveelheden gering zijn is de kans op
gladheid zeker iets wat we in de gaten moeten houden. EC houdt het
morgen boven land droog.
bron: knmi.nl
Ik ben erg benieuwd of dit nog wat gaat opleveren
en dat er ergens in het land nog een miniscul sneeuwlaagje tot stand komt
Het is nu echt niet tussen 5 en 10 graden? Man toch, kijk dit is het actuele weer:
En natuurlijk staat er nog geen echt winterweer op de pluimen en kaarten, maar met temperaturen nu tot 3 graden en 's nachts lichte vorst is het toch echt koud... Later deze week een opwarming, maar of dat het opeens 10 graden wordt? Dat is af te wachten, vooralsnog geeft de pluim min. 0 en max. 6 aan voor volgend weekend.
Nu geeft dat kaartje de temperaturen van Belgie aan en heb ik alleen de langjaarlijkse normalen van Nederland bij de hand maar we zitten toch duidelijk onder het langjarig gemiddelde nu. Da's toch in ieder geval frisser dan het "normale winterweer"..
Laten we het hopen Jrisput.
Onderstaande grafiek moet er weer wat beter uit gaan zien.
| Gewijzigd: 1 december 2014, 18:03 uur, door just0408
Idd, de gem gaat er helemaal voor. Maar kun je ook een afbeelding posten?
aub, ik heb helaas niet genoeg tijd om er een stukje tekst bij te schrijven, ik heb examens
vooral de ardennen lijken enkele centimeters te kunnen verwachten
misschien dat als ik vanavond nog wat tijd heb er nog wat dieper op in ga
gem laat trouwens ook interessante dingen zien voor de dooiaanval vrijdag en in het weekend, ik begin toch stilaan te twijfelen of dat wel zonder slag of stoot zal gaan
Idd, de gem gaat er helemaal voor. Maar kun je ook een afbeelding posten?
aub, ik heb helaas niet genoeg tijd om er een stukje tekst bij te schrijven, ik heb examens
vooral de ardennen lijken enkele centimeters te kunnen verwachten
misschien dat als ik vanavond nog wat tijd heb er nog wat dieper op in ga
gem laat trouwens ook interessante dingen zien voor de dooiaanval vrijdag en in het weekend, ik begin toch stilaan te twijfelen of dat wel zonder slag of stoot zal gaan
Hoe serieus moeten we dit nemen? Wat Hirlam betreft heeft alleen het uiterste zuiden van Limburg kans op sneeuw (in Nederland dan). En er wordt amper neerslag voorspeld door dt model.
Een ander mooi kaartje is dit :