https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Zie ook de kaart van het gemiddeld aantal onweersdagen per jaar in de periode 1971-2000.
Edit svenne: link klikbaar gemaakt Even uit het andere topic gekaapt....
Kaartje even weg gelatem, dat is er één van vrij lan geleden, er is hier al eens door iemand aangegeven dat die gemiddelden zijn verschoven.
maar goed, ik heb even wat kaarten van ontladingen erbij gepakt. OM het overzichtelijik te houden laat ik januari tot en et april even achterwege, in die periode iets van 25 dagen met ontladingen boven Nederlands grondgebied, maar allemaal klein verspreid spul.
5 mei was de eerst vrij groostchalige onweersdag van dit jaar, gevolg door 6 mei, al was die dag nog vrij verspreid:
5 mei
Eerste buien Zeeland en afnemend over Zuid-Holland, later vooral Drenthe en een deel Overijssel en stukkie Friesland..
Totaalplaatje Mei:
Juni:
1 dag met algemeen onweersgeweld:
5 juni. Groot deel van Nederland vrij verspreid beeld, Midden Brabant zier er ook vrij goed bedeeld uit maar ik kan het me zelf niet meer zo goed voor de geest halen, zal toch wel redelijl verspreid geweest zijn dan. Alleen Noordwesten enNoorden laten behoorlijk geconcentreerde banen zien.
Totaal juni:
Vrijwel hetzelfde beeld ... Rest van de maand stelde niet veel voor qua onweer.
Juli dan:
ook hier 1 echte uitschieter:
2 juli, het begint ten zuiden van Eindhoven en waaiert dan uit tot een gebied van de kop van Noord-Holland tot aan Drenthe, samen met een plukje uit de buurt van Venlo.
Nog een opvallende dag, 5 juli:
Stelde landelijk niet zoveel voor maar boven het Ijsselmeer begint wat, wat Friesland zal aandoen.
Nog een paar dagen met wat matige actviteit als bijvoorbeeld de 29ste :
maar dat is denk ik toch wat te verspreid om van een algmene onweersdag te spreken.
Totaalplaatje juli:
Zuidwesten en Limburg vrij kaal, de rest volop jolijt. Wel veel mooi weer.
De topmaand tot nu toe is nog steeds augustus waar we een flinke bui zien op 13/14 augustus die een zeer ongebruikelijke hoek aan doet:
Op het volgende kaartje heb ik getracht de ontladingen van de 14 voor zover in dezelfde nacht globaal toe te voegen:
Vooral het in juli overgeslagen zuidwesten .
Dan de afgelopen zware buien
De 24e
Het maakt meer indruk dan de kaart doet vermoeden, we zien toch vrij smalle onweersbanen, meeste nog geen 25 km breed... (Denk er aan KNMI en anderen hanteren voor waarschuwingen een gebied of strook van 50 km). Leuke waaiervorm, dat wel.
En de 26e:
Vooral, alweer, het Noordwesten en Friesland en een wat kleinere strook vanuit Zeeland naar Urk.
Conclusie, het Oosten heeft zijn deel echt wel gehad maar de onweerskampien tot nu toe, Friesland en het grootste deel van Noord Holland.
Het heef ook wel wat subjectiefs, neem nou 24 augustus, eigenlijk vrij lokaal als je het zo ziet (want niet aleen zijn het dunne strepen maar het zijn ook buien met weinig "diepte", het blijft niet dehele tijd in die hele "lijn"donderen en bliksemen . Maar het zier er lokaal wel erg spectaculair uit en vanwege de windhoos in Noord-Holland toch een bijzondere dag dus opgenomen.
| Gewijzigd: 29 augustus 2015, 11:24 uur, door jcroon
Het heef ook wel wat subjectiefs, neem nou 24 augustus, eigenlijk vrij lokaal als je het zo ziet (want niet aleen zijn het dunne strepen maar het zijn ook buien met weinig "diepte", het blijft niet dehele tijd in die hele "lijn"donderen en bliksemen . Maar het zier er lokaal wel erg spectaculair uit en vanwege de windhoos in Noord-Holland toch een bijzondere dag dus opgenomen.
Gaf ik recent ook aan dat het dit jaar tot nu toe een vrij goed onweersjaar hebben gekregen. Er zijn andere jaren dat we nog maar amper een iets gezien hebben. En zoals jij ook aangeeft, de meeste regio's hebben toch wel al eens iets gekregen
Is dit nog relevant, die waarschuwingen ?
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/