Donderdag mogelijk al een hitterecord voor de maand juli in het zuidoosten. Zaterdag nog heter: waarschijnlijk niet in het westen en noorden volgens de nieuwe run van het ECMWF. In het binnenland wel kans op maxima tot 38 graden.
Bron Jan Visser.nl | Gewijzigd: 1 juli 2015, 11:49 uur, door richard
Hoe dan ook, ik voel hier vandaag een explosieve tropische dag aankomen, maar donderdag en zaterdag wordt het nog veel erger.
Nee Piet, de hoogste temperatuur ever in Holland gemeten is in mijn geboortedorp, WARNSVELDHet wordt een echte hittegolf, die ook nog wel eens records kan opleveren. Het absolute warmte record voor Nederland staat op naam van Maastricht. Op 27 juni 1947 werd daar 38,4 gemeten. Dit record wordt waarschijnlijk tijdens deze hittegolf niet verbroken. Zaterdag lijkt in het zuiden de warmste dag te worden met 36 of 37 graden! In Leeuwarden staat het warmte record op naam van 7 augustus 2003 met 33,5 graden. Ik verwacht voor Leeuwarden op zaterdag 33 graden en dus komt het record zaterdag dichtbij. Ook de warme nacht van woensdag op donderdag met gemiddeld 20 of 21 graden is zeer uitzonderlijk. In De Bilt zal de hittegolf vanaf vandaag tot minstens maandag duren. In deze periode verwacht ik in De Bilt vier tropische dagen op een rij (woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag).
Echt waar, wat een kerel...De hoogste temperatuur ooit op een KNMI-station in Nederland gemeten bedraagt 38,6 °C op 23 augustus 1944 in Warnsveld. In Maastricht werd op 27 juni 1947 een vrijwel even hoge maximumtemperatuur van 38,4 °C genoteerd.
Toch kan dat voor stad Groningen nog wel komen. De hoogste temperaturen worden weleens na 5 uur in de middag gemeten.
Groningen stad nu ook tropisch warm!
We hebben landelijk gezien vandaag ook een 35-er te pakken!
Woensdrecht heeft dat zojuist gehaald.
Berichten samengevoegd door Stefanv
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
er zijn een minimaal aantal warme dagen voor nodig geen maximaal!!
Uitleg vind je hier wat een hittegolf precies inhoud
Link: http://www.art-of-thunders.nl/products/hittegolf/
Nu On-topic!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar