Alto Cumulus bestaat vaak uit banken of velden grote schaapjeswolken soms met een golfvormige structuur (undulatus). Ze ontstaan wanneer op grote hoogte koudere lucht binnenstroomt en ook dan loopt het vaak uit op neerslag.
Iemand van dit forum gaf dit antwoord:
Warme lucht stijgt op.. koude lucht zakt... de mooie wolken bevatten vocht... door het zakken van de koude lucht door de wolken komt het vocht naar beneden... Ik denk dat we daar wel aardig mee in de richting zitten
Maar ik snap die uitleg niet helemaal. Ik dacht eigenlijk dat het binnenstromen van koude lucht op grote hoogte bij een Hogedruk gebied speelde. De koude lucht daalt,wordt warmer, kan daardoor meer vocht bevatten en dus lossen eventueel aanwezig wolken op. Klopt dat niet?
Als iemand helderheid kan verschaffen. Graag
Alvast bedankt! | Gewijzigd: 4 november 2014, 21:42 uur, door Chasemonkey
Altocumulus
Altocumuluswolken (zie afbeelding hierboven) zijn grijs, wattig en dik en komen ziet als een gestapeld soms schaapachtige streeppatroon uit. Ze zien er wattiger uit dan cirrocumuluswolken en ze bedekken over het algemeen een groter deel van de hemel. Deze wolken hebben duidelijke randen en ze kunnen kasteelachtige vormen krijgen. Altocumuluswolken geven maar zelden neerslag. Ze zijn wel een duidelijk teken zijn van een laag instabiele lucht in de hogere atmosfeer. Altocumulus ontstaat door het opstijgen van warmere lucht. Dit kan een teken zijn dat er een koufront op komst is. Als je dit 's ochtends op een warme, vochtige zomerdag ziet verschijnen in de lucht, is de kans groot dat het later in de middag gaat onweren.
Bron:http://dier-en-natuur.infonu.nl/ | Gewijzigd: 30 augustus 2017, 13:53 uur, door Joyce.s