Een polar split geeft enkel aan dat er geen gang in de atmosfeer en de straalstroom zit. Dit kan eerder positief uitwerken dan dat we een strakke, rondtollende polar vortex hebben, met bijbehorende sterke jetstream.Naah, niet voor mij... .. we wachten maar af, er wordt hier maar vaak genoeg (en terecht) dat de LT voorspellingen (pluimen van meer dan 1 dagen vooruit en zo) niet iets zijn om je op vast te pinnen dus om nu meteen de komende 4 maanden te voorspellen gaat mij wat ver.
Toch altijd een triest m,oment van het jaar als we bij onze zaak het terras opruimen voor de winter, afgelopen week gedaan.
| Gewijzigd: 8 november 2014, 14:40 uur, door jcroon
Wat ik me afvraag is. Wat als er nu ineens extreme kou komt? Hoe gaat de natuur dit overleven?
Wat ik me afvraag is. Wat als er nu ineens extreme kou komt? Hoe gaat de natuur dit overleven? Dat zal wel lukken hoor, een paar beesten die het niet overleven, misschien wat doodgevroren plantjes, een paar bomen die extra vorstscheuren kijgen en dat is het.
Maar dat gaat dat ook met mensen gebeuren en dan heet het allemaal "schade"en "letsel". Een dier gaat zich verschuilen, hoogiit op voedseljacht maar de mens moet zonodig gaan werken (werken moet natuurlijk maar een beetje flexibiliteit bij werknemers en werkgevers al naar gelang het weer zou heel wat schelen op jaarbasis), boodschappen doen (anders dan de inkopen voor de eigen voedseljacht, dus meer de overdreven kerstinkopen en zo..), leuk n de sneeuw gaan recreeren, schaatsen, boswandelingen maken en zo. Dieren doen rustig aan maar de mens zoekt de problemen wel op...
Verwachting afwijking periode Nov, Dec en Jan o.b.v. conditie 29 okt- 7 nov.
Verwachting afwijking periode Dec,Jan, Febr o.b.v. conditie 29 okt- 7 nov. (geloof me, de kleuren waren weer op!)
Verwachting afwijking periode Jan, Febr en Mrt o.b.v. conditie 29 okt- 7 nov.
| Gewijzigd: 9 november 2014, 11:15 uur, door Ben47
Hoop t niet want ik wil echt graag weer winter. Alszijnde sneeuw.
Verwachting in september was: Een kouder west Europa.
De recentste van october ziet er nu zo uit: Alleen GB en Ierland zouden het nu in de wintermaanden nog kouder krijgen t.o.v. langjarig (1983-2006) gemiddelde. Positief is te noemen dat heel de NW tot ZW grens van Europees Rusland kouder wordt. (voor hoe lang?)
De koudste plekken van de verwachting in september zijn nu soms de warmste en andersom. Kortom, van verwachtingen moet je het niet hebben!!
Verwachting in september was: Een kouder west Europa.
De recentste van october ziet er nu zo uit: Alleen GB en Ierland zouden het nu in de wintermaanden nog kouder krijgen t.o.v. langjarig (1983-2006) gemiddelde. Positief is te noemen dat heel de NW tot ZW grens van Europees Rusland kouder wordt. (voor hoe lang?)
De koudste plekken van de verwachting in september zijn nu soms de warmste en andersom. Kortom, van verwachtingen moet je het niet hebben!! En dan nog, de afwijkingen ten opzichte van het gemiddelde zij nou niet zodanig dat er meteen een winter als de afgelopen winter in het vooruitzicht staat
Iedereen hier weet dat voorspellingen op termijn +5 dagen al een waarschijnlijkheidspercentage hebben van < 30% ...
Ok,klinkt msschn negatief maar ik heb meer vertrouwen in de Enkhuizer Almanak bij wijze van spreken.
Iedereen hier weet dat voorspellingen op termijn +5 dagen al een waarschijnlijkheidspercentage hebben van < 30% ...
Ok,klinkt msschn negatief maar ik heb meer vertrouwen in de Enkhuizer Almanak bij wijze van spreken. We weten allemaal dat je niet veel tot niets van de LT verwachtingen kan verwachten Erik. Maar we willen toch wel volgen of de verschillende officïele rekenmodellen en de meer of mindere alternatieve verwachtingen voortgang boeken bij het op LT verwachten.
Ik las onlangs dat een Canadese meteosite zichzelf 40% kans gaf op juistheid van LT verwachtingen. Als ik zelf zeg fifty-fity zit ik er 10% beter bij...
| Gewijzigd: 10 november 2014, 19:14 uur, door Ben47
Ok,klinkt msschn negatief maar ik heb meer vertrouwen in de Enkhuizer Almanak bij wijze van spreken.
Idd, 9 van de 10 teleurstelling worden Vaak hier zelf gecreëerd! En dan wordt er een hoop geklaagd....
Idd, 9 van de 10 teleurstelling worden Vaak hier zelf gecreëerd! En dan wordt er een hoop geklaagd....
Even een heel optimistische gedachte.
Ieder jaar gaven de "winter-verwachtingen" aan dat we een horrorwinter zouden krijgen. De strengste winter in tientallen jaren. Iedere winter de afgelopen jaren kwam juist het tegenovergestelde hiervan uit. Op een paar weken aan winterkou na.
Als voorbeeld neem ik 2012.
In de kranten werd in November een horrorwinter voorspeld. Maar op 2,5 week aan kou in Januari/Februari na, waar we bijna een elfstedentocht hadden, hadden we die winter gewoon "zacht" weer.
Het langjarig gemiddelde in De Bilt is 3,3 graden. De winter van 2012 had een gemiddelde van 4,1 graden. Ondanks dat er een horrorwinter werd voorspeld, kregen we een winter die zacht was.
Als we dit in ons achterhoofd houden krijgen we dit jaar dus een winter die (als het een beetje meezit allemaal) streng wordt, immers de "winter-voorspellingen" voorspellen altijd het tegenovergestelde van wat we krijgen.
Ok,klinkt msschn negatief maar ik heb meer vertrouwen in de Enkhuizer Almanak bij wijze van spreken. Idd, 9 van de 10 teleurstelling worden Vaak hier zelf gecreëerd! En dan wordt er een hoop geklaagd.... Dat zou het geval kunnen zijn als we hier uitsluitend de LT laten zien die winterliefhebbers graag zien. Dat doen we dus op deze site niet! We laten ook de warme berekende kaarten zien. Bovendien zeggen we vaak genoeg dat de onzekerheid op LT groot is en voor seizoensverwachtingen enorm! Teleurstellingen zullen we altijd hebben en als dat een keer geuit wordt is daar niets op tegen! De wens om LT en seizoensverwachtingen te zien is desondanks groot en hiermee gaan we ook door.
| Gewijzigd: 10 november 2014, 23:06 uur, door Ben47
Ik denk Ben, dat niet bedoeld wordt dat de site , of haar deskundige crew, de oorzaak va de vele teleurtsellingen liggen maar meer de eigen interpretatie van kaarten, pluimen en woorden in combinatie met hoop of vrees bij de lezer/conclusietrekker. Hert is niet de site die aan de basis de teleurstelling van mensen ligt, het zijn de eigen verwachtingen die daaraan ten grondslag liggen. Een inmiddels vertrokken en zijn eigen gangetje gaand O-O persoon spraak vaak "je leest maar wat je lezen wilt"als iemand het niet helemaal met hem eens was en dat doen er nog steeds velen, die kijken en lezen en zien vooral een bevestiging van wat ze willen en dan is de kans op teleurstelling wat groter dan dat je objectief kijkt. Dat zij dit hier uiten wil nog niet zeggen dat het de schuld van dit forum is, noch van de weersvoorspellers en kaartenmakers..
Edit justinos: excuses voor het onaangekondigde onderhoud!
| Gewijzigd: 12 november 2014, 13:52 uur, door Ben47
Gewoon een sneeuwrijke winter,(of wat minder) en wat vorstdagen en matige vorstnachten en voor de rest al eens wat warmer is niet meer dan dat voor mij perfect is. Zit helemaal niet te wachten op arctische- en poollucht, en al helemaal niet op schaatsmogelijkheden of recordlage temps
Kortom dus gewoon al afwachten of de koude lucht ons volgende weken zou kunnen bereiken en pas daarna kijken of we er verder in gaan.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Citaat uit Calliep zijn bericht.
Kortom dit topic is bedoeld voor alle winterverwachtingen die je kan vinden op het internet ( En dan bij voorkeur Europa ) . We kunnen er over discussiëren maar het is niet de bedoeling dat we de discussie van het Herfst-topic hiernaartoe verplaatsen zodra er een vlokje sneeuw uit de lucht valt. De discussie over "winter weer" dat in de modellen voor kan komen voor 1 december blijven gevoerd worden in het herfst-topic.( en zullen ook daarnaar toe verplaats worden).
Toch worden hier dingen gepost..die niks met deze topic te maken hebben. En juist daaruit ontstaan de discussies. http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41535/winterverwachtingen-2014-2015/
| Gewijzigd: 11 november 2014, 15:09 uur, door Tatanka
Nu we een andere opzet van Onweer-Online hebben kunnen we kijken of de discussie en verschil in invalshoeken ergens anders kunnen laten plaatsvinden. maar zeker niet in het grote klaagtopic. | Gewijzigd: 11 november 2014, 15:45 uur, door Ben47
Overview
A Northern blocking pattern is expected to become established during November and into early December 2014. This will lead to large cold pools of air across Eastern and Central Europe with the jet stream progressively taking a more Southerly route.
Discussion
Winter 2014/15 is expected to see much colder than average conditions across Central and Eastern Europe. The effect of a warm pool across the North Pacific is expected to generate a wave pattern leading to North Atlantic blocking across Greenland and also Central Europe in the second wave. Early snowfall across the Siberian plateau is already starting to feedback into the forecast with high pressure blocking patterns becoming established across Eastern Europe. One uncertainty this winter is how far West this cold pool will become established. This will to some degree rely on how established and organised the polar vortex becomes. Low sunspot activity once again as part of the 11 year cycle and weak El Nino conditions combine to increase confidence of a meridional pattern in the jet stream across the Northern Hemisphere. Western Europe can expect a far quieter winter with regards to active storm systems than experienced last year.
England, Wales, Western Europe.
The first half of the winter is likely to be dominated with stagnating and sometimes potent areas of low pressure bringing stormy conditions. During the second half of Winter a more Southerly tracking jet stream will allow for more incursions of colder air from the East. There is a low risk that a more established Easterly pattern could develop towards the end of the period. The most important factor this Winter will be far less stormy than the winter of 2013/14.
Overall : Average to slightly colder than average first half with more frequent colder incursions with snowfall for second half of winter.
Scotland, Norway
A meridional jet stream pattern for the first half of winter will allow intense Atlantic systems to push in from the West. Snowfall across higher ground will be higher than average due to average temperatures and increased moisture. The second half of winter will be dominated by a more Westerly component with high pressure to the South forcing low pressure across Scotland and into the North Sea.
Overall : Average to slightly above average temperature first half. Stormy and wet second half with increased snowfall for mountains.
Spain, Italy and Southern Europe
This winter is expected to be dominated by stagnating areas of low pressure with heavy rainfall for the first half of Winter. The pattern changes into the second half of Winter with a more active jet stream heading South across the region bringing some intense storm systems with further heavy rain.
Overall : Average temperatures first half. Stormy with Average to slightly above average temperatures second half and above average rainfall.
Central and Eastern Europe
Cold air pooling from increased snow cover is likely to bring a substantially colder and snowier winter than average across many parts of Central and Eastern Europe. There remains some uncertainty regarding how far East this cold pool will develop. However, the cold pool is expected to be a major contributor to high pressure and blocking patterns becoming established across the region this winter.
Overall : Below average temperatures first half. Substantially below average temperatures second half with above average snowfall in both periods.
Bron: Metcheck
| Gewijzigd: 11 november 2014, 15:42 uur, door Tatanka
Nu we een andere opzet van Onweer-Online hebben kunnen we kijken of de discussie en verschil in invalshoeken ergens anders kunnen laten plaatsvinden. maar zeker niet in het grote klaagtopic.
Idd, mij zul je hier nooit horen klagen ook al krijgen we niet 1 vorstdag in de winter of geen hittegolf in de zomer. Dat is nou juist de charme van het Nederlandse klimaat. Het is 1 grote verassing.....