Ik kan hem nog niet zien de verwachtte buienlijn. Maar zou die niet later in de middag begin van avond?
Ik kan hem nog niet zien de verwachtte buienlijn. Maar zou die niet later in de middag begin van avond?
Rechts verlaat het pseudo koufront dld....daar tussen in de ingebbede buien en links in beeld komt het hoofd-koufront opzetten. Eerlijk gezegt nog iets meer naar de uk toe.
Corrigeer me als ik het fout heb zit allemaal zeer dicht op elkaar
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 13:00 uur, door Tatanka
Oostenrijk code rood, maar 70-100 km/u.
Op de volgende lokatie is de wind om:
EHSA 211055Z AUTO 30040G47KT 9999 ///////// 13/11 Q0998 W16/H30
Hier draait de wind:
EHDV 211055Z AUTO VRB39G49KT 9999 FEW022/// SCT026/// BKN030/// 13/10 Q0991
EHPG 211055Z AUTO VRB38G50KT 6000 RA FEW014/// SCT020/// BKN028/// 12/09 Q0996
Voor de niet-ingewijden: hier staan de stations: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/luchtvaart/Noordzeestations.pdf
Grootste inconsistentie is het laagje dat zich ontwikkelt in de frontale trog. In alle modellen ontwikkelt dit, maar in Hirlam06 en EC00 volgt dit een koers over Denemarken, terwijl in Harmonie06 (en eerdere Harmonieruns) een koers west van Denemarken richting Duitse Bocht gevolgd wordt. Gisteren lieten EC en Hirlam dit ook zien. Hirlam00 heeft nagenoeg de zelfde koers als Hirlam06, maar knijpt nu net iets minder. De precieze koers van dit laagje heeft grote consequenties voor de wind en de windstoten, maar omdat het pas vanmiddag ontstaat, is er nog steeds weinig zekerheid te bieden.
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 13:27 uur, door kukkie
Boven zee klapt de wind nu om naar het westen. Op die overgang ook een nieuwe buienzone en tevens een fors verder aantrekkende wind met vlagen tot lokaal tegen de 100 kilometer per uur. Deze zone met zware tot mogelijk zeer zware windstoten bereikt zodadelijk de westkust.
weer.nl
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 13:33 uur, door Ben47
Toch wel een verschil met wat we gisteren voorgeschoteld kregen:
Volgens de kaaten zou het hoogtepunt voor het Noorden morgen in de ochtend zijn.
Vandaag zien we de volgende kaarten:
en
De zes uur run van gisteren was wel wat anders..
en
Moet wel zeggen dat de latere runs van gisteren een mer vergelijkbaar beeld met de kaarten van deze morgen 6 uur geven.
En de wind ook opeens toegenomen:
Vlissingen:
Wind nu 55 km/u, stoten van 80 km/u
Hoek van Holland:
Wind nu 70km/u, stoten van 102 km/u
Als je de kaartjes hierboven ziet krijg je wel een indruk van de remmende werking van het land op de wind.
Windrichting plotseling naar NNW en Windsnelheid als een speer toegenomen.
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 13:48 uur, door Ben47
Dat is veel!!!!, voor Zuid-Holland-Zuid!!!
Hoe heftig zal het wel niet op Vlieland zijn? Nou, Hoek van Holland is wel het meest windvangende puntje van die regio, die zullen toch wle wat gewend zijn?
In Vlieland is het nog wachten op wat komen gaat. Maar daar zou het ergste morgenochtend met de storm zelf zijn
Overigens zakt het allemaal weer snel in na de windsprong.
HvH: wind nu terug naar 60, windstoten van 100 naar 80 km/u.