KNMI: De zuidwestenwind neemt in de ochtend toe naar matig of vrij krachtig, aan zee en op het IJsselmeer naar krachtig tot hard.
Hoe krijg je hier afbeeldingen? | Gewijzigd: 21 oktober 2014, 08:22 uur, door kukkie
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Omdat Estofex meer de onweerskant toelicht aangezien de Jetstreak zuid-zuid-oost ligt...maar das een kiele kiele verhaal . Die onweerskans zit op de gehele linie maar hebben daar dus een extra trigger in de buurt.
Kijk je bijvoorbeeld naar karim die legt de focus meer op de windstoten en storm zelf...hetgeen ik ook volg.
Tevens zie ik al weer berichten van zal wel weer meevallen zonder toelichting. A.u.b wel zo handig in een discussie aangezien jij dan blijkbaar wel de info heb waarom het zou tegenvallen.
Deels kan ik me vinden in Karim's verhaal maar ook op punten in estofex zijn slechts richtlijnen. Op een gegeven moment moet je keuzes maken.
Knmi en kmi zijn voor ons de eindverantwoordelijke gewoon nowcasten vandaag niet meer en niet minder | Gewijzigd: 21 oktober 2014, 09:07 uur, door Tatanka
Een vermoeden dat het tegen zal vallen is heel wat anders dan er een feit van maken.Ik Claim niets.
Dus relax en afwachten maar. | Gewijzigd: 21 oktober 2014, 09:34 uur, door Ben47
Een vermoeden dat het tegen zal vallen is heel wat anders dan er een feit van maken.Ik Claim niets.
Dus relax en afwachten maar. Oh zo, thx voor de uitleg Tatanka.
@ron78, soms is het beter je eigen vermoedens voor je te houden want dan veroorzaak je nutteloze discussies.
Wordt vandaag idd nowcasten. Ik wens iedereen veel plezier en be safe!
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 09:35 uur, door Ben47
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Verdere vragen hierover graag per PB. | Gewijzigd: 21 oktober 2014, 09:25 uur, door Ben47
Nu ja, meevallen is een groot woord denk ik maar traditiegetrouw zou ik haast zeggen hebben we al gezien dat de meeste verwachtingskaartjes al enigzins zijn afgezwakt dus ja, het valt mee ten opzichten van de eerdere berichten. (De eerste najaarsstormen komen meestal wat zwakker uit de bus dan eerste berichten suggereerden).
Tevens zal het, op een niet zo meteorologisch niveau, enorm meevallen (dat durf ik wel te stellen) in verhouding tot wat de niet meteorlogisch geschreven media ons deden geloven. En het zal ook wel meevallen na afloop, het zal zoals gebruikelijk niet zo erg zijn als de plaatjes van omgevallen bomen en afgerukte gevels suggereren, meeste bomen die gaan waren al verzwakt om de een of andere reden, gebouwconstructies niet goed en dan wordt vaak gedaan alsof 1 of 2 incidenten een algemeen verschijnsel waren. Je kent dat wel "in plaats x zijn tal van bomen ontworteld" en als je in je spektakelzucht gaat kijken blijkt dat het er maar 2 waren, waarvan 1 zo'n boompje van 10 cm diameter in een perkje in het dorp.
"Meevallen" , ik denk dat je het eerder kunt gebruiken in verband met de gebruikte woordkeus van de "voorbereidende nieuwsberichten" dan in verband met het daadwerkelijke weer, al zal het qua wind in de binnenlanden minder hard gaan.
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 09:36 uur, door Ben47
O.T:Wind is tot nu toe niet toegenomen,lijkt iets te zijn afgenomen.
Je moet nog even geduld hebben. Pas vanaf het middaguur gaat het beginnen. Oa. de code geel van het KNMI gaat pas vanaf 12 uur in aan de westkust.
Zware windstoten van 80-90 km/uur, vanaf vanavond 90-100 km/uur.
Tot nu toe stond er: 80-100 km/uur
Dat wordt op de radio al vertaald (hoor ik net) als "windstoten van wel boven de 100 kilometer per uur" Ja, als het zo gebracht gaat worden wordt het wel heel verleidelijk om te zeggen dat het wel mee zal gaan vallen...