De nieuwe run van Harmonie is een stuk heftiger dan zijn voorganger. Windstoten tot 130 km/u in het (uiterste)noorden van het land!
Animatie loopt van dinsdag 10:00 tot woensdag 08:00 (zie rechts boven)
Let ook op Limburg om 15z (dus 17:00) | Gewijzigd: 20 oktober 2014, 17:57 uur, door Stefanv
De nieuwe run van Harmonie is een stuk heftiger dan zijn voorganger. Windstoten tot 130 km/u in het (uiterste)noorden van het land!
-afbeelding-
Let ook op Limburg om 15z (dus 17:00)
moet ik me zorgen gaan maken hier in Stiens?
| Gewijzigd: 20 oktober 2014, 17:59 uur, door Lako
-afbeelding-
Denk dat Stiens het best zwaar te verduren kan krijgen! Timmer je ramen maar dicht Lako
-afbeelding-
Denk dat Stiens het best zwaar te verduren kan krijgen! Timmer je ramen maar dicht Lako
De 10 bft is in ieder geval akelig dicht in de buurt 's nachts:
| Gewijzigd: 20 oktober 2014, 19:03 uur, door Stefanv
Windkracht 11? windkracht 10 zal je bedoelen:)
er staat voor een groot deel van de nw-n kust een volle 9 BFT op die kaart, geen Windkracht 10
Oranje = 8BFT
Rood = 9 BFT etc..
Edit stefanv: je hebt gelijk mijn excuses! | Gewijzigd: 20 oktober 2014, 19:04 uur, door Stefanv
Vanavond passeert een relatieve rug in het stromingspatroon. Erachter worden de restanten van voormalig orkaan Gonzalo belangrijk. Het laag zelf ligt in de analyse west van Ierland en trekt uitdiepend noordoostwaarts. Het pseudo koufront van het systeem passeert kort na het middaguur op dinsdag van west naar oost ons land. Passage wordt gemarkeerd door een scherpe windsprong. Na passage wordt de opbouw van de atmosfeer onstabieler, tot ca FL230. Mogelijk speelt de de linkeruitgang van een in kracht afnemende cyclonaal gekromde jet die via het Engelse Kanaal richting Luxemburg is gesitueerd nog een rol bij de triggering van de buienactiviteit op frontpassage, Dit levert dinsdagmiddag een frontpassage met buiige neerslag, die van west naar oost over het land beweegt en waarachter de stroming omgaat naar noordwest en in de avond nog iets in kracht toeneemt. Intussen zou zich boven het midden van de Noordzee dinsdagochtend een randstoring kunnen ontwikkelen die als een separaat en langzaam opvullend laag richting Duitse Bocht koerst. Deze ontwikkeling veroorzaakt een sterk toenemende gradiënt dinsdagavond en woensdagnacht in het noordelijke kustgebied. Het ontwikkelen van deze randstoring, zo bepalend voor de mogelijk optredende noordwesterstorm dinsdagavond/woensdagnacht is met de nodige onzekerheden omkleed !
MODELBEOORDELING:
Grootste inconsistentie is het laagje dat zich ontwikkelt in de frontale trog. Hirlam06 en EC06 liggen op een lijn, de nieuwe Hir12 run geeft het laag echter niet meer aan en zit op een eerder spoor van EC18 en Hir18. Harmonie12 blijft op de oude koers en volgt de berekeningen van EC06. Overigens maakt het e.e.a. niet zoveel uit voor de NW 8 Bft en het optreden van de zware windstoten dinsdagmiddag en avond. De onzekerheid speelt dus wel voor de NW 9 in het noordelijke kustgebied dinsdagavond/woensdagnacht en de daarbij behorende mogelijk zeer zware windstoten.
WIND:
Dinsdagmiddag en avond aan de west en noordwestkust zware windstoten, achter de windsprong komen ook IJsselmeer, Friesland en Flevoland erbij. A.g.v. onstabiliteit worden de zwaarste windstoten in eerste instantie achter de windsprong verwacht. Harmonie komt met zware windstoten (>41 kt) voor de kustprovincies vanaf 10 UTC, achter de windsprong met windstoten rond 50-60 kt boven zee en op de buienlijn boven land gebieden boven de 41 kt. Dinsdagavond neemt de gradiënt mogelijk verder toe (zie hierboven), maar dat is dus nog wel omkleed met de nodige onzekerheid. Dan boven zee en op de NW-N kust op uitgebreide schaal kans op 9 Bft en mogelijk windstoten tot 120 km/uur. Vanwege de onzekerheid gaan we in de verwachtingen in eerste instantie nog uit van zware windstoten (80-90 km/uur landinwaarts, 90-100 km/uur aan de kust).
Bron:Knmi
*Vanaf dinsdag middag en namiddag moet verspreid rekening gehouden worden met waarschuwings relevante zware windstoten. Hierbij zijn er windstoten tussen 75 en 100 km/u, plaatselijk meer. De wind komt aanvankelijk uit het zuidwesten en draait dinsdag namiddag en avond naar het noordwesten. woensdag voormiddag en middag verminderen zware windstoten snel.*
Ik hoop (maar andere kant ook weer niet) dat hij nu wel door zet en niet in kracht gaat afnemen. | Gewijzigd: 20 oktober 2014, 21:04 uur, door ron78