Net als vorig jaar organiseert weerplaza ook dit jaar weer de Hellmann winterwedstrijd.
Het zou leuk zijn als jullie onweer-online vertegenwoordigen op de wedstrijd. Je kunt natuurijk ook namens jezelf meespelen. Als jullie je verwachting hebben ingevuld laat hem dan ook hier even achter.
Klik >hier< om naar de website van weer(winter)plaza te gaan.
Wat is het Hellmann wintergetal?
Het Hellmann wintergetal is een graadmeter voor de strengheid van de winter. Hoe langer de vorst aanhoudt en strenger de winter, des te hoger het Hellmann wintergetal.
Het getal is feitelijk de som van alle negatieve etmaaltemperaturen, met weglating van het minteken. De locatie die genomen wordt voor het bepalen van het getal, is het KNMI meetstation De Bilt nabij Utrecht.
Een voorbeeld: de etmaaltemperatuur op 15 december was -3,0°C. De etmaaltemperatuur was negatief, dus telt mee voor het wintergetal. We laten het minteken weg, dus er worden drie punten bij het getal opgeteld.
Klassenverdeling Hellmanngetal over hele winter
Voor het Hellmann getal over de hele winter (november tot april) geldt de volgende klassenverdeling:
Streng: > 300 punten
Zeer koud: > 160 punten
Koud: > 100 punten
Normaal: 40-100 punten
Zacht: < 40 punten
Zeer zacht: < 20 punten
Buitengewoon zacht: < 10 punten
Heel veel succes gewenst namens de crew van Onweer-Online.
| Gewijzigd: 10 oktober 2014, 12:21 uur, door Stefanv
Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november van het voorafgaande jaar tot en met 31 maart van het genoemde jaar.
Voorbeeld:
1963 heeft betrekking op de periode 1 november 1962 tot en met 31 maart 1963. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.
Jaar :1963
Hellmangetal 345.9
Source KNMI:
Hoe bereken je het Hellman getal:
stap 1:
Het gemiddelde van de temperatuur per etmaal moet onder de 0 graden celcius zijn
stap2
stel dat het gemiddelde 3,5 graden onder nul zou zijn dan zou dat etmaal goed zijn voor 3,5 Hellmangetallen.
Om rekening mee te houden :
Het getal wordt berekend bij onze vrienden van het KNMI dus in "De Bilt" dus het kan zomaar zijn dat de temperatuur bij mij in Den Haag gemiddeld 2 graden boven nul is maar bij het KNMI -1. Dus dan komt er wel een Hellmangetal bij ondanks dat Den Haag gemiddeld boven nul was.
Hoe vul je het in bij Weerplaza :
Hier is het niet zo veel werk als hierboven.. je vult gewoon de Hellmangetallen per maand in, deze kan je dan nog wijzigen maar dat zal wel van invloed zijn op je eindresultaat in het klassement.
Mijn onderbuik gevoel zegt dat het inderdaad niets gaat worden komende winter, zeker als ik naar de kaarten kijk op de LT dan zou het zelfs wel een hele poos veel te warm kunnen gaan worden voor de tijd van het jaar en zal het record van het warmste jaar ooit ( ->http://www.knmi.nl/cms/content/121176/2014_mogelijk_warmste_jaar_ooit ) zeker gehaald worden.
Maar goed de getallen :
November: 0
December: 4
Januari: 8
Februari: 8
Maart: 0
Winter: 20 punten dus :Zacht: < 40 punten tot zeer zacht <20 punten
Maar laten we niet vergeten dat 1 periode van extreme koude hellman op een heel ander niveau brengen. (denk aan 2012 waarin het een een dikke week zeer koud was) .
Persoonlijk vind ik het nadeel van dit systeem dat een relatief korte termijn met zeer lage temperaturen ervoor kan zorgen dat de Hellman getallen hoog uitkomen terwijl de overige winterse dagen zeer warm verlopen. Hierdoor kan een winter dan onder de catogorie "normaal"te vallen terwijl we in een periode van 4 maanden misschien maar 1 of 2 weken vorst hebben gehad. ( Hellman werkt met een periode van 4 maanden) .
En als laatste gaat het Nederlandse getal alleen over meetingen bij het KNMI in de Bilt waardoor het zelfs zo kan zijn dat wij in Den Haag niet of nauwelijks vorst hebben gehad terwijl ze in De Bilt de kachel moeten stoken.
Met bovenstaande in gedachten moet je dus uitgaan van de situatie in "De Bilt" en niet bij jou thuis in de tuin
Veel succes allemaal en ik hoop dat ik er mega naast zit ! ( want dit is natuurlijk puur gokken )
ow nog even wat om over na-te-denken. Hieronder de winters met de laagste Hellmanscores met daaronder de s( c )ores van de winters er direct na...
Voor de mensen die voor alle winters willen zien wat de Hellmanscore is even de volgende link klikken
http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html | Gewijzigd: 10 oktober 2014, 16:00 uur, door Callie-P
November: 0,0
December: 15,6
Januari: 35,2
Februari: 42,9
Maart: 4,9
Winter: 98,6
Ik denk dat deze winter best koud gaat worden, misschien zelfs wel streng maar ik hou het voorlopig op een koude winter, ookal mis ik dan 1,4 punten
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Hierbij ook nog een overzicht van je eerste inzending(en) voor de wedstrijd:
November: 0
December: 73.6
Januari: 16.3
Februari: 0
Maart: 0
Winter: 89,9
Nogmaals hartelijk bedankt voor het meedoen aan de Weerplaza Hellmann winterwedstrijd.
Met vriendelijke groet,
Weerplaza.nl
========================================================================================
Tegen alle logica in, verwacht ik voor 't eerst sinds mensenheugennis, dat we goed op de schaats staan in december.
In december geen kou?....dan verwacht ik wederom een winter zoals 2013/2014.
Om te beoordelen of een winter steng is of niet.
[EDIT Ben47: Die verschillende berekeningen voor een andere beoordeling/berekening van de winterwaarde is verplaatst naar http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41539/hellmann-en-andere-benaderingen-voor-indicatie-win/
| Gewijzigd: 18 oktober 2014, 00:22 uur, door Ben47
Dat is niet flauw.. er was nog geen nieuw wintertopic. we openen pas een wintertopic per 1 december. Niet eerder omdat anders Het herfsttopic en het wintertopic door elkekaar gaan lopen.
Misschien kunnen we een topic openen met winterverwachtingen die her en der op het internet staan... maar dont worry het wintertopic komt er zeker weer.
Dat is niet flauw.. er was nog geen nieuw wintertopic. we openen pas een wintertopic per 1 december. Niet eerder omdat anders Het herfsttopic en het wintertopic door elkekaar gaan lopen.
Misschien kunnen we een topic openen met winterverwachtingen die her en der op het internet staan... maar dont worry het wintertopic komt er zeker weer.
en als het in November gaat sneeuwen...
Dan is het nog steeds sneeuw in de Herfst.
Terug on-topic! Een Winter-Discussie topic lijkt me wel handig, zie op internet al zat winter "voorspellingen" staan
Dan is het nog steeds sneeuw in de Herfst.
Terug on-topic! Een Winter-Discussie topic lijkt me wel handig, zie op internet al zat winter "voorspellingen" staan
Binnenkort gaan er diverse updates voor het forum plaatsvinden, één van de updates is het meer beschikbaar stellen van winterklets, ook buiten de wintermaanden om. Aan het echte 'winter discussietopic' zelf zal echter niets veranderen.
-Voorspelling-
Ik hoop dat ik veel te voorzichtig heb gerekend maar we gaan het vanzelf meemaken.
dat hoop ik ook ja, anders wordt het weer zo'n dramatische winter | Gewijzigd: 12 oktober 2014, 11:01 uur, door Lako