Weet het zelf ook niet precies ik denk dat het een model is voor het berekenen van onweerskansen.
Edit Stefanv: Citaat leesbaar gemaakt.
Weet iemand hier waar je die voorspellingen kunt vinden? Ik las dus ergens dat de kans op onweer van 70% naar 30% was terug gelopen. Maar waar is dat terug te lezen?
Zeeland krijgt redelijk wat onweer zo lijkt het nu op buienradar.
Ik heb gisteren al eens een tijdje gezocht naar ''INDECS'' . Helaas niks kunnen vinden.
Het stukje van ''70% naar 30%'' is hier terug te lezen klik.
--------
Tophoogte lokaal tussen de 8 a 9 km:
Actueel 19:00
| Gewijzigd: 4 oktober 2014, 18:59 uur, door Stefanv
Vervolgens trok de wind aan en kregen we flinke buien en wat geflits en gedonder over ons heen...
Onweer mocht niet veel naam hebben...... maar dat mocht de (voor)pret niet drukken.
Nu weer rustig..
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
BEWOLKING:
Op het koufront opgelijnde Cb's met toppen tot FL260, daarachter meer gelaagde frontale bewolking. In de loop van de nacht en morgenochtend in het zuidoosten een duidelijk signaal voor stratus. Met een vertragende oostwaartse verplaatsing van het front en een noord tot noordwestelijke wind gaat stuw tegen de Limburgse heuvels een rol spelen. Morgen overdag in het oosten vrij veel frontale bewolking, in Harmonie blijft de stratus de gehele dag langs de oostgrens hangen, in Hirlam is dat ca. 50 km verder oostwaarts in Duitsland. Verder in het midden en westen Cu en Sc.
NEERSLAG:
Actueel op het koufront zijn actieve buien ontstaan, lokaal ook met onweer. De CAPE bedraagt 200-400 J/kg en een schering in een begrensd gebiedje van 30-40 kn. Convectiemodus multicell, door de lineaire forcering op het koufront opgelijnd tot squalline. EC heeft de buien actueel het beste te pakken, Hirlam en Harmonie zijn 1 a 2 uur trager. Verder alleen lichte tot matige regen. De lichte neerslag blijft vanaf vannacht stagneren langs de oostgrens en ook morgen overdag blijft het signaal daar aanwezig, in Harmonie wat westelijker dan Hirlam.
Verder iedereen veel plezier vanavond met het onweer! Ben benieuwd of hier in het noorden ook nog wat komt.