NEERSLAG:
Actueel op de Noordzee af en toe lichte regen uit Sc/Ac-bewolking, verder blijft het overdag en in de nacht naar zondag droog. Zondag zien we op de westelijke Noordzee een zwak frontaal systeem enigszins activeren wanneer er zich een koudeput afsnoert uit een hoogtetrog. Deze neerslag trekt in de middag en avond over het westelijk deel van de FIR en zou ook het uiterste westen en zuidwesten van ons land kunnen bereiken, EC laat de neerslag tot aan het midden van het land en het westelijk deel van Noord-Brabant komen. Hirlam laat in de NESO-plaatjes in de avond een signaal voor ijzel zien. Dit signaal lijkt mij gezien de geringe hoeveelheid neerslag die uit middelbare bewolking valt en door een droge laag heen moet vallen wat overdreven. Bovendien is de laag in de grenslaag dat daar onder nul is wel erg dun is (zie progtemp EHRD en EHWO), aan de grond is op het tijdstip van de neerslag enkele graden boven nul en is de bodem nog helemaal niet koud genoeg om het tot enige gladheid te laten komen.
TEMPERATUUR:
Modellen geven actuele temperatuurverloop goed weer, alleen in het noordoosten blijft de temperatuurdaling achter vanwege de aanwezigheid van Sc-velden. Tn vannacht tussen de 0 graden in het oosten en 4 graden in het zuidwesten, komende nacht overwegend lichte vorst, tussen de -4 en -1. Tx vandaag van 3 graden in het noordoosten tot lokaal nog 8 graden in het zuiden, zondag enkele graden kouder met in het noordoosten in de middag nog maar net boven nul.
KNMI
Dat zal eerder regen zijn(en dus lokaal ijzel) dan sneeuw want de bovenlucht is veel te warm die ligt zo rond de +5 graden en je hebt juist -5 nodig voor sneeuw dus sneeuwkans is erg klein.
| Gewijzigd: 29 november 2014, 10:19 uur, door Onweerfreak12
Gezien mijn woonplaats ben ik vooral geïnteresseerd in het binnenland, wordt het daar aanzienlijk kouder?
Gezien mijn woonplaats ben ik vooral geïnteresseerd in het binnenland, wordt het daar aanzienlijk kouder? Hier het grafiek voor regio oost de vorst kans schommelt zo tussen de 50 a 80% met morgen een piek naar 95% en voor volgende week zaterdag een dal naar rond de 40%(wat nog onzeker is).Kans op ijsdagen is zoals het nu lijkt wel klein maar niet geheel uitgesloten. Ziet er dus ook voor de oosterlingen prima uit.
Vergeet deze niet!
het is wel mogelijk maar het hangt van veel factoren af , wat het zeer ingewikkeld maakt want het gaat om een front dat op hoogte koudere lucht brengt,maar op zeeniveau zachtere lucht, er is echter enige overlapping van de koude bovenlucht en de koude grenslaag(aan de grond) waardoor het misschien zou kunnen sneeuwen, maar als de hogedruk te sterk is komt de koude bovenlucht niet en als de hogedruk te zwak is krijgen we zachte zeelucht, we moeten dus echt net op de grens zitten
| Gewijzigd: 29 november 2014, 15:14 uur, door Jenss
Inderdaad ! En met een gemiddelde van onder de 4°C en spreiding naar onder (natuurlijk ook naar boven, maar gelukkig niet veel) vind ik het toch een mooi begin voor deze tijd van het jaar. | Gewijzigd: 29 november 2014, 15:25 uur, door Thomas Van Hullebusch