GEM komt met oostelijke stroming tot pak hem beet 4 december. Daarna op LT met een NW-stroming en enorme hoge druk aspiraties op de Atlantic. (Azorenhoog is nogal aan de wandel in de verschillende modellen. Naar mijn inziens wel interesaant, want dit verbreekt de standaard stromingspatronen in onze regio)
Zondag lijkt voorlopig de koudste dag te worden daarna oplopende temperaturen.
| Gewijzigd: 27 november 2014, 17:44 uur, door Stefanv
Op middel lange termijn schuift het hogedrukgebied wat bij de azoren ligt naar het noorden toe en boven scandinavië komt een lage druk gebied te liggen, waardoor wij met een westelijke stroming en hogere temperaturen te maken krijgen.
En de bijbehorende 2m temperatuur.
Op de lange termijn ziet het er beter uit. Maarja dat is wel lange termijn en dat gaat nog vaak veranderen.
Er ontstaat een hoog boven Scandinavië wat pas op de 384h kaart samen gaat smelten met het hoog boven rusland. Hierdoor zullen wij een oostelijke stroming gaan krijgen met temperaturen overdag onder 0
Zoals ik al zei: Jammergenoeg gaat dit nog heel vaak veranderen, maar het is altijd leuk om te delen met jullie.
500 hPa +384h
2m Temperatuur om 13:00 +384h
Mits de drukgebieden anders gaan liggen dit weekend krijgen we volgende week waarschijnlijk temperaturen rond of iets boven normaal voor de tijd van dit jaar. De kaarten zijn natuurlijk maar één lid, dus hopen dat de pluim een beetje meevalt en dat de oper een warme uitbijter is.
.
GFS run is er maar 1 van de vele leden, net zoals bij ec is dit miss een warme uitbijter, ec had 3 pluimen achter elkaar warme uitbijters bij de oper en control dus dat is gewoon afwachten. Vindt het wel mooi dat er kaarten van de nieuwe runs worden onderbouwd maar kaartjes met ongunstige situaties voor de winter en er een titel opplakken: "het is weer helamal weg", "het ziet ernnaar uit dat het allemaal wel mee gaat vallen" zijn niet leuk om te lezen voor niemand niet Misschien we lvoor enkelen onder ons maar niemand wil direct een WC denk ik
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
GFS run is er maar 1 van de vele leden, net zoals bij ec is dit miss een warme uitbijter, ec had 3 pluimen achter elkaar warme uitbijters bij de oper en control dus dat is gewoon afwachten. Vindt het wel mooi dat er kaarten van de nieuwe runs worden onderbouwd maar kaartjes met ongunstige situaties voor de winter en er een titel opplakken: "het is weer helamal weg", "het ziet ernnaar uit dat het allemaal wel mee gaat vallen" zijn niet leuk om te lezen voor niemand niet Misschien we lvoor enkelen onder ons maar niemand wil direct een WC denk ik
De runs van GFS en ECMWF zijn gelukkig maar in lid in de pluim. En nee, ik hoop dat niemand hier op een WC zit te wachten, behalve als je het letterlijk neemt natuurlijk . Maar als we alleen maar de positieve kaarten laten zien dan krijgen we een beetje een vertekend beeld.
Snap natuurlijk dat er elke keer de kaarten moeten komen die er zijn, maar bij de leuke, goede en hoopvolle zit 'altijd' een maar... En die hebben we minder bij de slechtere kaarten, althans bij de mensen natuurlijk weinig onderbouwing toevoegen of gewoonweg kaartjes posten
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ec tekent een klein lagedrukgebied in met wat lichte neerslag later op de zondag.
Citaat van rick87, donderdag 27 november 2014, 20:31 uur Hoe zat het ook alweer, welke kant draait hoge druk op?
Hoge druk met de klok mee. Lage druk tegen de klok in
En nog even de pluim van GFS
| Gewijzigd: 27 november 2014, 20:48 uur, door Stefanv
Aan de andere kant, maandag begint december pas dus dat we nu al wat geprikkeld worden is goed om alle kennis weer op te graven alle tijd nog voor wat echte winterse taferelen.