Je kan niet ff koffie gaan drinken of er is hier op O-O alweer een supermeteoroloog geboren die zo 'realistisch' is dat hij ver boven de officiele meteorologen staat die wel moeten toegeven dat het momenteel moeilijk is een juiste verwachting te maken. In plaats van die spannende ontwikkeling te volgen roept hij op om hem maar bij voorbaat te geloven. | Gewijzigd: 25 november 2014, 20:24 uur, door Ben47
Ik volg alles weer met grote belangstelling! Ik verwacht op basis van gevoel(hoop......) en de grote verschillen met vorig jaar een iets koudere winter dan normaal maar geen extremen. Aangezien ik geen grote kennis heb van het weer zou ik er niet te veel waarde aan hechten. Gewoon afwachten wat komen gaat en in je achterhoofd houden dat we er toch geen invloed op hebben.
Kevin e
Een goed begin lijkt me zo voor eind november! Zaterdag is redelijk afgekoeld tegenover de pluim van vanochtend.
De pluim voor zuid-oost Nederland is ronduit (licht)winters te noemen!
| Gewijzigd: 25 november 2014, 20:29 uur, door Stefanv
Een goed begin lijkt me zo voor eind november! Zaterdag is redelijk afgekoeld tegenover de pluim van vanochtend.
De pluim voor zuid-oost Nederland is ronduit (licht)winters te noemen!
Het begint er nu toch echt wel een beetje op te lijken vind ik.Ik ga duimen.
| Gewijzigd: 25 november 2014, 20:32 uur, door Onweerfreak12
Idd moet je dit bekijken we gaan de goede kant uit
Het zal mij niet verbazen dat we een 100% echte ijsdag krijgen volgende week. Echt super ontwikkelingen.
Idd moet je dit bekijken we gaan de goede kant uit
Het zal mij niet verbazen dat we een 100% echte ijsdag krijgen volgende week. Echt super ontwikkelingen.
enkel voor het uiterste westen van belgie en de "kuststrook waar ik woon" vrees ik ervoor
Synoptische ontwikkeling
Ons land bevindt zich tussen een hoog boven Rusland en een laag ten noordwesten van het Iberisch Schiereiland. In de zuidoostelijke stroming hier tussenin wordt vrij warme luchtmassa aangevoerd. Na vrijdag duikt het laag echter richting Noord-Afrika, waardoor de stroming naar het oosten draait en de aangevoerde luchtmassa kouder wordt. In het weekend probeert het hoog een verbinding te maken met een hogedrukgebied boven de Azoren. Aan de noordflank hiervan passeert een storing die bij ons door de hogedruk inactief doorkomt. Na het weekend wordt de verbinding tussen de twee hogedrukgebieden weer verbroken als een volgende storing passeert. Ook deze is nauwelijks actief en na passage beweegt het Azorenhoog noordoostwaarts en ligt het eind volgende week met de as ten noorden van ons land. Het hoog heeft twee centra, een boven Schotland en een boven Oost-Europa.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met het weekend zien we in nagenoeg alle oplossing het hierboven geschetste verhaal terugkomen, wat onmiddellijk zichtbaar is aan een smalle pluim. Hierna is er meer onzekerheid. Veel leden kiezen voor het Azorenhoog dat noordoostwaarts verplaatst, maar de precieze snelheid waarmee dit plaatsvindt verschilt. Sommige leden laten het hoog volgende week donderdag al bij Zweden uitkomen, bij anderen ligt het hoog met een enkel centrum boven Schotland of zelfs ten noorden van Ierland. Veel leden laten dan een oostelijke aanvoer zien Ook verschijnen er dan varianten waarbij de as van het hoog ten zuiden van ons komt te liggen of waarbij het Azorenhoog blijft liggen waar het de naam aan te danken heeft. Hierna is de verwachtingshorizon duidelijk gepasseerd en is de onzekerheid groot. De koudste oplossingen in het ensemble horen na Sinterklaas bij een stromingspatroon waarbij aan de westflank van een Brits hoog koudere lucht vanuit het noord- tot noordwesten wordt aangevoerd. De meeste leden kiezen dan echter voor de zuid- tot zuidwesthoek. Echt zachte lucht bereikt ons dan niet.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanvankelijk zacht, maar geleidelijk dalen de maxima naar waardes beneden het langjarig gemiddelde. 's Nachts gaat het op veel plaatsen licht vriezen. De neerslagkansen zijn gering en van tijd tot tijd schijnt de zon.
Samenvatting EPS-periode:
Licht toenemende neerslagkansen (20-30%) en een grote kans (circa 70%) op temperaturen die beneden normaal blijven.
De mooie pluimen van GFS én EC stemmen me wel positief: een ijsdag misschien? En een aantal vorstnachten?Als de oostelijke stroming in stand blijft, en de westenwinden niet weer de overhand gaan krijgen, blijft de kans aanwezig, ook voor midden/eind december. Voor temperaturen ver onder nul overdag is het nu nog helaas te vroeg.
Vanaf dinsdag/woensdag blijft de onzekerheid toch vrij groot. Woensdag geeft de kaart hierboven hoge temperaturen aan, gezien de pluim (nog een bericht naar boven) hoeft dat helemaal niet zo te zijn, hoewel de Oper en control dat wel aangeven. Daarna is het helemaal onzeker.
woensdag 03 december tot en met woensdag 10 december
Licht toenemende neerslagkansen (20-30%) en een grote kans (circa 70%) op temperaturen die beneden normaal blijven (KNMI)
Heeft iemand ook een weerkaart voor over een week, die kan ik niet vinden.
| Gewijzigd: 26 november 2014, 09:51 uur, door kukkie