Ik weet niet of het mag maar hier een fototje om in de stemming te komen
Prachtig! december 2010? | Gewijzigd: 24 november 2014, 21:51 uur, door Stefanv
Ik weet niet of het mag maar hier een fototje om in de stemming te komen
Prachtig! december 2010?
1 jaartje eerder 22 decmeber 2009
-afbeelding-
Het lijkt erop dat de kou eens een keer naar de goede kant schuift
In het Noord-Oosten bijna 90%
| Gewijzigd: 24 november 2014, 22:03 uur, door Stefanv
Zag hierboven een post, dat het voor de sneeuwliefhebbers er goed voor staat. Kan iemand toelichten waarom en waar dan precies op word gedoeld? Welke datum etc en welk model dit aangeeft?
Het KNMI heeft de term nachtvorst niet voor niets gewijzigd/verduidelijkt. De term nachtvorst werd namelijk zowel voor lichte vorst in de nacht op officiele meethoogte van 1,5m gebruikt als wanneer het aan alleen aan de grond op 10cm hoogte vroor. Nu is daar duidelijkheid over. In het eerste geval is sprake van lichte vorst en in het tweede geval over vorst aan de grond. In beide gevallen ongeacht het tijdstip.
Laten we die termen van KNMI nu maar hier hanteren, anders moet je telkens aan iemand vragen wat die nu precies bedoelt. Dank U!!
Zag hierboven een post, dat het voor de sneeuwliefhebbers er goed voor staat. Kan iemand toelichten waarom en waar dan precies op word gedoeld? Welke datum etc en welk model dit aangeeft? De temperatuur op 1500m hoogte bedraagt op 2 december en mooie -4 -5 idiaal voor sneeuw en neerslag is er aanwezig maar in kleine mate ook de 2m temperatuur zal net iets boven 0 bedragen en zelfs onder, waardoor we dus met "natte" of droge sneeuwval kunne temaken krijgen natuurlijk als we in die situatie zitten koelt het nog wat meer af tijdens die "natte"sneeuwval.
Hoi Sieben, laat je niet verleiden hoor. De kans op sneeuw is de komende twee weken nihil. Er worden hier weer veel onwaarschijnlijkheden gepost, waardoor mensen met misschien wat minder kennis valse hoop krijgen.
Hier heb ik bijvoorbeeld zoiets onzinnigs. 'IJsdagen met matige vorst' lees ik. Wat iedereen zal begrijpen is dat het in zo'n pluim het betrouwbaarst is om naar het gemiddelde te kijken, en alles verder dan 7 dagen met een korreltje zout te nemen. In deze pluim gaan 3 van de 20 leden voor matige vorst, en wel op 13 dagen vooruit. De betrouwbaarheid van de drie lijnen bij elkaar schat ik op 0,5%
EDIT Ben47: Zou je je een beetje kunnen inhouden? Cookiebakker zegt "De pluim is duidelijk kouder geworden en op lange termijn zelfs ijsdagen met matige vorst". Nergens zegt hij of wekt hij ook maar de indruk dat we dat krijgen, alleen dat dat op de pluim verschenen is. En dat is niet onzinnig maar een feit. | Gewijzigd: 24 november 2014, 23:08 uur, door Ben47
Hoi Sieben, laat je niet verleiden hoor. De kans op sneeuw is de komende twee weken nihil. Er worden hier weer veel onwaarschijnlijkheden gepost, waardoor mensen met misschien wat minder kennis valse hoop krijgen.
Weet ik wel hoor ik zij ook maar, ik citeer "neerslag is er aanwezig maar in kleine mate" toch zijn er kansen maar Sorry dat ik het meschien in het overdreven trok hierbij mijn excuses!!
Ik las ook jullie posts waar het stoplicht blijft...
Als ik de pluimen nakijk dan zou ik zomaar kunnen zeggen dat we nu toch echt richting de oranje gaan..maaaaar ik heb beide runs nu nagekeken (EC en GFS 12h) en beide modellen krabbelen terug.
Nu zijn er natuurlijk mensen die zeggen .. "zie je wel" maaaaar die moeten dit niet te hard roepen.
Ik kan niet anders concluderen dat de jetstream ( and please correct me if I am wrong) in de huidige runs roet in het eten gooit.
Hadden we vanmorgen nog een EC run die de jetstream nog net niet zuidelijk van de kaart af mikte.. nu berekent ze hem noordelijk met als gevolg dat koude niet door kan zetten onze kant uit.
Hou er dus maar vast rekening mee dat de nieuwe pluimen waarschijnlijk minder positief voor ons winterliefhebbers zullen zijn.
Maar is dit (wederom) afstel... ik denk het niet.. volgens mij zijn er op dit moment twee krachten die de modellen parten spelen.
- elke keer weer de krachtige hogedruk gebieden die ontstaan boven rusland ( elke keer ruim 1030hPa)
- een Jetstream die de ene keer wel aan slaat en de andere keer niet aanslaat.
Dus ik wil nog 1 nachtje wachten met het posten van een stoplicht.. want ik zou hem nu nog steeds op rood/oranje laten staan...
even een paar runs afwachten...
maar hier even een actuele situatie... vorst aan de grond...
| Gewijzigd: 24 november 2014, 23:21 uur, door Callie-P
Maar het betrouwbaarst blijft om een gemiddelde te bekijken. Alle gemiddeldes gaan voor een Tx van zo'n 4 graden of hoger (tot 10 aan toe) en Tn van hooguit -1.
Ik geef toe, er zijn kansen op meer, maar die kansen zijn klein op dit moment. Gewoon afwachten, en vrijdag kijken we weer verder.
@ben47, sorry ik zal me proberen in te houden. Misschien een wat overdreven bericht, maar mijn bedoeling is nu hopelijk duidelijk.
Als iedereen hier wat genuanceerder berichten plaatst, en niet alleen de allerkoudste eruit pakt, dan weten ook de mensen met minder kennis waar ze aan toe zijn.
GFS zie ik hier bijvoorbeeld niet langskomen, als deze weer eens een warme run heeft.
Berichten samengevoegd door Callie-P
Dan plaats ik zelf even een kaart van GFS18z. Warm, namelijk 9-11 graden.
Berichten samengevoegd door Callie-P
Als iedereen hier wat genuanceerder berichten plaatst, en niet alleen de allerkoudste eruit pakt, dan weten ook de mensen met minder kennis waar ze aan toe zijn.
GFS zie ik hier bijvoorbeeld niet langskomen, als deze weer eens een warme run heeft.
Jawel hoor.. kijk maar naar mijn post hierboven.. beide modellen zowel GFS als EC hebben nu warme runs...
en de kaart die je zelf nu plaats is de 18h run.. en daar had ik vanmiddag al iets over gezegd...
Er wordt (Zeker door mij maar eigenljk door de meeste ) nadrukkelijk er op gewezen dat sommige kaarten extreem lange termijn zijn en dat ze zeker veranderen.
Maar je kan het willen ontkennen .. maar er komen steeds meer koudere runs en natuurlijk zitten daar ook warme runs tussen..
Eigenlijk is dit alweer de 2de heat van koude runs die we gehad hebben en deze was al kouder dan de vorige run.. als deze trend zo doorzet dan valt het kwartje uiteindelijk naar de goede kant..
edit... overigens stond de "echte koude " pas na de 4de op de kaarten.. ook in de 0h run van afgelopen nacht.. | Gewijzigd: 24 november 2014, 23:32 uur, door Callie-P