Kijk ook maar eens naar mijn laatste post... brrrrrr koud hoor ! Siemen heeft ook mooi de voorzet gegeven.. ( een paar posts weer voor mijn post)
Ziet er zeker goed uit. Het mag van mij uitkomen we wachten alweer 2 jaar op Koning Winter.
edit Callie-p :
Hieronder de tabel waarnaar je verwijst.. -2.. dat is pas het begin... ( kijk maar eens naar de gevoels temperatuur)
Source www.weerplaza.nl | Gewijzigd: 24 november 2014, 11:43 uur, door Callie-P
Klopt!!
De laatste GFS run van 06Z laat alweer een heel ander beeld zien.
Toch niet ondenkbaar dat het rond deze periode gaat winteren:
- de Polarjet neemt een zuidelijke positie in
- Het sterke Rusland hoog blijft op de kaart en probeert een verbinding te maken met het Groenland hoog (luchtdruk boven Noord-Scandinavië stijgt). Dit is een betere optie dan een verbing met het Azoren-hoog.
- Oost-Europa is aan het afkoelen.
Het blijft lange termijn, dus alles is nog mogelijk. Dit wordt weer heerlijk discussiëren .
Klopt!!
De laatste GFS run van 06Z laat alweer een heel ander beeld zien.
Toch niet ondenkbaar dat het rond deze periode gaat winteren:
- de Polarjet neemt een zuidelijke positie in
- Het sterke Rusland hoog blijft op de kaart en probeert een verbinding te maken met het Groenland hoog (luchtdruk boven Noord-Scandinavië stijgt). Dit is een betere optie dan een verbing met het Azoren-hoog.
- Oost-Europa is aan het afkoelen.
Het blijft lange termijn, dus alles is nog mogelijk. Dit wordt weer heerlijk discussiëren .
let op dat 6h run is eigenlijk een run die je niet in 1 ademteug moet nemen met de 0h en 12h run..
De 06h run en de 18h run van GFS werken met een lagere resolutie hetgeen tot gevolg heeft dat ze vaak sterk afwijken van de 0h en de 12h run.
We noemen de 06h run en de 18h run ook wel de cowboy runs omdat deze vaak met extreme andere situaties op de proppen komt.. ( kan ook dus extreem koud zijn of warm)
Maar je hebt wel gelijk "alles blijft mogelijk "
| Gewijzigd: 24 november 2014, 12:35 uur, door Callie-P
Volgens deze prognoses alleen maar een winterprikje voor Nederland. Kijken we naar landen ten oosten en Noordoosten dan krijgt Duitsland het ook niet echt koud.
We moeten naar de Oekraïne en Rusland voor echte kou volgens deze prognoses.
Maar jullie weten het inmoddels hè, niets is zo veranderlijk dan een LT-verwachting. En dat geldt niet alleen voor koude verwachtingen, maar ook voor warme-, storm-, en onweersverwachtingen enz.
Urtecht Berlijn Helsinki
Kiev Moskou
Vrijdag de ...12e wordt bijzonder in Kiev als deze verwachting uitkomt. De minimumtemperatuur klapt in enkele uren van +3 naar - 15 graden.
Bron grafieken: gismeteo.ru | Gewijzigd: 24 november 2014, 21:09 uur, door Ben47
De mediaan en gemiddelde zijn een stuk saaier (en slechter te zien) en geven een compilatie van alle berekende uitkomsten. Die 2 laten echter wel heel goed de trend zien en daaruit kunnen we nu wel zien dat we begin december temperaturen overdag zo rond de 5 C hebben en `s nachts plaatselijk kans op wat nachtvorst waarbij de kansen op vorst natuurlijk hoger zijn in het (noord) oosten.
Overigens viel me ook nog op dat de kans op nachtvorst voor vannacht na gisteren steeds minder werd,er zullen absoluut plaatsen zijn waar het kwik mogelijk onder nul gaat maar wel afhankelijk van opklaringen. Woensdag t/m vrijdag hebben we iig overdag temps rond de 10 C oftewel te warm,in het weekend en de week daarna zou dat wel over moeten zijn maar temps (overdag) rond 5 C zijn heel normaal deze tijd van het jaar.
De winter mag van mij komen maar de komende week zit het er nog niet in.....
De mediaan en gemiddelde zijn een stuk saaier (en slechter te zien) en geven een compilatie van alle berekende uitkomsten. Die 2 laten echter wel heel goed de trend zien en daaruit kunnen we nu wel zien dat we begin december temperaturen overdag zo rond de 5 C hebben en `s nachts plaatselijk kans op wat nachtvorst waarbij de kansen op vorst natuurlijk hoger zijn in het (noord) oosten.
Overigens viel me ook nog op dat de kans op nachtvorst voor vannacht na gisteren steeds minder werd,er zullen absoluut plaatsen zijn waar het kwik mogelijk onder nul gaat maar wel afhankelijk van opklaringen. Woensdag t/m vrijdag hebben we iig overdag temps rond de 10 C oftewel te warm,in het weekend en de week daarna zou dat wel over moeten zijn maar temps (overdag) rond 5 C zijn heel normaal deze tijd van het jaar.
De winter mag van mij komen maar de komende week zit het er nog niet in.....
Goed dat je de realistische kijk erop houd, maar we moeten niet vergeten dat de pluim enkele dagen terug de aankomende tijd nog veel hogere temperaturen liet zien. Het gemiddelde en de mediaan laten inderdaad een temperatuur van 4 a 5 graden zien, Echter, er zijn opties die rond de 6 a 7 graden zitten, maar er zijn ook zeker opties die kiezen voor een middagtemperatuur van 0 tot 1 graden, en dat lijken er steeds meer te worden. Zoals ik al zei kunnen de pluimen heel snel veranderen, en in de volgende run kan de mediaan/het gemiddelde alweer een paar graden hoger of lager liggen.
Het kan alle kanten op nog steeds, maar een tijdje terug leek de winter voorlopig buitenspel te staan. Gelukkig zijn er nu weer sterke aanwijzingen die aangeven dat de winter een kans heeft, en wat ook mooi is: Elke run word de pluim kouder, en dat hebben we ook een tijdje niet gezien. Nu de pluim van vanavond maar afwachten!
Vorige week stonden er bij EC zelfs ijsdagen in de pluim voor vandaag ongeveer, terwijl GFS een graad of 8 liet zien. Toen is EC dus duidelijk bijgedraaid, en de temperaturen werden uiteindelijk zelfs hoger dan wat GFS voorspelde, want het is nu 10 graden of warmer. We moeten dus niet vergeten dat de onzekerheid groot is.
Citaat van siebenvm, maandag 24 november 2014, 14:57 ..... er zijn opties die rond de 6 a 7 graden zitten, maar er zijn ook zeker opties die kiezen voor een middagtemperatuur van 0 tot 1 graden,en dat lijken er steeds meer te worden. De opties die voor een middagtemperatuur van 0 tot 1 graden gaan, zijn wel erg schaars hoor. Misschien kijk jij naar bijvoorbeeld 7 december; dan zijn er inderdaad aardig wat leden die voor 0 tot 1 graden gaan, al zijn zelfs deze in de minderheid. En wat ik daarbij als tip heb voor heel veel mensen hier: kijk alsjeblieft voorzichtig naar de pluimen. Op dit moment is dag 4-5 redelijk betrouwbaar, dag 6 is zo'n beetje de grens: dag 7-8 wordt al zeer onbetrouwbaar.
Kijk dit bijvoorbeeld: Op dag 7 wordt de maximumtemperatuur volgens de pluim tussen de -2 en +9 graden. Zegt genoeg, denk ik? Voorzichtig dus met pluimen kijken.
Als laatste kijk ik nog even naar het einde van de betrouwbaarheid, dag 6: er zijn zo te zien 4 leden die voor een maximumtemperatuur onder de 1 graad gaan. Dit wil zeggen zo'n 8%. Dus nogmaals: er is een hele kleine kans op echte kou volgend weekend, maar waarschijnlijk wordt het iets onder normaal met een graad of 6.
Voor alle duidelijkheid: GFS had het vorige week goed voorspeld en ECMWF niet. GFS gaat voor volgend week voor 10 graden, het kan dus alle kanten op!
Deze post is alleen maar bedoeld voor een realistische kijk: als er nu mensen gaan die ervanuit gaan dat we volgende week ongeveer ijsdagen beleven, is de kans groot dat het gaat tegenvallen.
Je kan goed zien dat we nu nog in warme ZUIDelijke winden zitten en binnen een 4-tal dagen een switch gaan meemaken naar OOSTelijke winden. Nadien (tot 6-7 dagen vooruit, verder is wat onzeker en gaan er veel leden uit elkaar...) zie ik toch dat de meeste leden gaan voor een OOSTENwind en sommige hier zelfs naar NOORDOOST neigen. We wachten af, maar de windgrafiek laat veel goeds zien.
Hierbij dus mijn (amateuristische) analyse om de hoop op winterweer niet te verliezen.
| Gewijzigd: 24 november 2014, 17:12 uur, door Ben47
-afbeelding-
Is hier nog vrij veel bewolking aanwezig dat wat begint op te lossen, ben benieuwd hoeveel het afkoelen hier
En morgen al een koelere dag met max van 7 a 8 graden met een ffrisse oostenwind. Hopelijk zal dit 'niets' voorstellen t.o. volgende we(e)k(en).
Actueel:
| Gewijzigd: 24 november 2014, 17:44 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Volg de prognoses van GFS, EC en jullie commentaar al een tijdje.
Het valt mij op dat GFS de laatste tijd regelmatig met een winterse prognose op de lange termijn komt, om die bij de volgende run alweer te ontkrachten.
Zolang die koude langspeelplaat boven Noord-Canada/Groenland rotsvast verankerd zit, hoeven we hier niet echt op koude te rekenen.
Vorig jaar zag je ook dat daardoor iedere keer door uitzakking van die koude lucht naar de kust van oost Canada er weer depressies ontstonden die met een noodvaart naar onze gebieden trokken. Daardoor bij ons steevast wind uit zuid zuidwest hoek.
Ik hoop dat deze winter geen herhaling van zetten wordt van de vorige winter.....
Domme vraag misschien, maar is er ook sneeuwkans?
Het valt mij op dat GFS de laatste tijd regelmatig met een winterse prognose op de lange termijn komt, om die bij de volgende run alweer te ontkrachten.
Zolang die koude langspeelplaat boven Noord-Canada/Groenland rotsvast verankerd zit, hoeven we hier niet echt op koude te rekenen.
Vorig jaar zag je ook dat daardoor iedere keer door uitzakking van die koude lucht naar de kust van oost Canada er weer depressies ontstonden die met een noodvaart naar onze gebieden trokken. Daardoor bij ons steevast wind uit zuid zuidwest hoek.
Ik hoop dat deze winter geen herhaling van zetten wordt van de vorige winter.....
Welkom Mark!
Veel plezier op het forum!
Wat GFS betreft. Ik denk dat dit extra opvalt omdat GFS 4 keer per dag met een nieuwe run komt. EC, UKMO en GEM ect. maar 2 keer per dag. De lange termijn (240u>) verandert zo vaak omdat kleine wijzigingen in het patroon op korte termijn grote gevolgen hebben op de lange termijn. Nu hebben we de afgelopen tijd pech gehad dat de kleine wijzigingen in ons nadeel werkten. Laten we hopen dat het vanaf nu allemaal goed gaat vallen. De kans op licht winters weer begin december is in ieder geval vele malen groter dan vorig jaar.
Citaat van Herdervriend, maandag 24 november 2014, 18:36 uur Lijkt net een beetje op n week of 2 geleden, toen werd er ook gezegd dat deze of volgende week de winter zal komen, maar ineens was t verdwenen uit de kaarten. En nu is het dus weer terug. Blijft boeiend hoe het gaat.
Domme vraag misschien, maar is er ook sneeuwkans?
De oper van GFS geeft momenteel geen sneeuwkansen. In voorgaande runs wel op termijn(Begin december). EC en GEM geven voor begin december wel wat sneeuwkansen. Komende dagen zal er meer duidelijkheid komen over begin december.
Grts
| Gewijzigd: 24 november 2014, 19:18 uur, door Stefanv
Ik hoop dat deze winter geen herhaling van zetten wordt van de vorige winter.......
Wat GFS betreft. Ik denk dat dit extra opvalt omdat GFS 4 keer per dag met een nieuwe run komt. EC, UKMO en GEM ect. maar 2 keer per dag. De lange termijn (240u>) verandert zo vaak omdat kleine wijzigingen in het patroon op korte termijn grote gevolgen hebben op de lange termijn. Nu hebben we de afgelopen tijd pech gehad dat de kleine wijzigingen in ons nadeel werkten. Laten we hopen dat het vanaf nu allemaal goed gaat vallen. De kans op licht winters weer begin december is in ieder geval vele malen groter dan vorig jaar.
Ook op korte termijn kan GFS er flink naast zitten voor wat betreft de temperatuur. Blijkbaar kan GFS berekening geen stralingskou aan.
Hieronder de GFS-verwachting voor 19 uur vanavond van 6 uur geleden. In Nederland van 10 tot 11 graden verwacht. In België 8 tot 11. Maar wat was het om 19u in Nederland en België?
Feitelijk 2,3 tot 10,4
Feitelijk 0 tot 7,7 graden.
| Gewijzigd: 24 november 2014, 19:31 uur, door Ben47
Hieronder staan de jet (GEM), 500hpa (GEM) en EC pluim van 24 november dit jaar en 24 november van vorig jaar. Ik heb voor GEM gekozen omdat de mooie vooruitzichten al langer in de kaarten staan. Het is hoe dan ook veel en veel beter dan vorig jaar. @crulation leuke idee dat gifje.
| Gewijzigd: 24 november 2014, 19:46 uur, door reedtimmer