Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug bouwt net ten westen van ons land op en verplaatst zich langzaam oostwaarts. Deze rug wordt tijdens de oostwaartse verplaatsing door een klein hoogtelaag dat richting Zuid-Scandinavië trekt "afgetopt", waardoor we na het weekeinde tijdelijk een westelijke hoogtestroming krijgen. Achter dit laag bouwt zich een nieuwe hoogterug op. Ook deze rug verplaatst zich oostwaarts en in vrijwel alle EPS-members blijft de rugas na passage voor langere tijd boven Midden-Europa liggen, hetgeen inhoudt dat het merendeel van de zachtere oplossingen tot een zuidwestelijke aanvoer komen. Een minderheid laat een (noord)oostelijke stroming ontstaan met als gevolg dat er koudere oplossingen mogelijk zijn.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met halverwege de volgende week zijn de oplossingen vrijwel allemaal zachte oplossingen. Aan het eind van de EPS-periode zien we een iets toenemende kans op koude oplossingen. Kijkende naar de windrichtingen alleen dan lijkt er een soort bifurcatie op te treden (ZW-lijke aanvoer of O-lijke aanvoer)
Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig en vrij zacht weer met in het algemeen veel bewolking en iedere dag kans op wat regen. Middagtemperatuur rond 10 graden en minima omstreeks 7 graden
Samenvatting EPS-periode:
Kans van 60 % op het aanhouden van het licht wisselvallig weertype met temperaturen rond de langjaargemiddelde waarden en 30 % kans op een kouder en droger weertype met temperaturen onder de normaal waarden voor de tijd van het jaar.
Bron:knmi
Winterverwachting winter 2014/2015
-Kans op 11 stedentocht in Friesland 100%, immers is het niet in de winter dan wel in mei tijdens de pinkster!********heel veel tekst**********!
Zo zie je maar hoe simpel een winterverwachting kan worden opgesteld, iets waar bepaalde mensen dus ook mensen die zich meteroloog noemen, maar al te graag gebruik van maken.
Ook de stukjes die veelal geschreven worden over naderend winterweer kunnen we vaak naar de prullenbak verwijzen, het weer is, net als vrouwen, onvoorspelbaar!!!!
Zelf verwacht ik dat de winter over het algemeen iets te koud zal gaan verlopen, waarbij er een reëele kans is dat we op de schaats komen, ook verwacht ik meer sneeuw of meer verkeersbelemmerende omstandigheden als de afgelopen winter.
Ach en mocht dit flauwekul verhaal niks opleveren!!!! Volgend jaar een nieuwe kans.
Vind dit wel grappig, je zegt eerst "Ook de stukjes die veelal geschreven worden over naderend winterweer kunnen we vaak naar de prullenbak verwijzen"
Vervolgens schrijf je ... "Zelf verwacht ik dat de winter over het algemeen iets te koud zal gaan verlopen, waarbij er een reëele kans is dat we op de schaats komen, ook verwacht ik meer sneeuw of meer verkeersbelemmerende omstandigheden als de afgelopen winter."
beetje tegenstrijdig toch dat je dan zelf wel een (extreem) lange verwachting schrijft ? of eigenlijk op winterforums zit.. misschien moet je maar wachten op een lenteforum ?
Het kwartje is ook heel vaak "goed"gevallen. Nu geef ik toe dat het kwartje de afgelopen winter helemaal niet gevallen is maar ik denk dat dat een hele uitzonderlijke eens in de zoveel jaar situatie was. Was overigens niet de "zachtste winter ooit", ook al was er geen Hellmann punt behaald. Maar de jaren ervoor hadden we toch een langere reeks van "kouder dan nortmaal winters" dan ooit tevoren. Zelfs met recordkoude.
En wat betreft de kwelling, je mag best wel vooruit kijknen maar daar moet je eigenlijk niet tevroeg mee beginnen, in de praktijk zijn de maanden januari en februari de wintermaanden. December is de overgang naar die maanden en maart is de afbouw van de winter. Als je al in november gaat kijkn naar winterse ontwikkelingen , hou er dan rekening mee dat het nog wel even kan duren, anders kun je maar beter pas tegen kerst eens gaan kijken om te voorkomen dat je jezelf teveel gaat kwellen.
Toch even een hart onder je Friese riem steken, de Elfstedentocht is vaker gereden dan we in de laatste eeuw een witte kerst gehad hebben, of zelfs maar1 witte kerstdag geloof ik zelfs. En dat is inbegrepen die "formele witte kersten" dat het voor kerst vroor dat het kraakte, met sneeuw, maar dat het tijdens de kerst flink ging dooien en er alleen sprake was van "witte kerst"omdat het sneeuwdek niet weg kon dooien omdat het zo dik was maar verder was het natte blubberzooi.
Winterverwachting winter 2014/2015
-Kans op 11 stedentocht in Friesland 100%, immers is het niet in de winter dan wel in mei tijdens de pinkster!********heel veel tekst**********! kans. Vind dit wel grappig, je zegt eerst "Ook de stukjes die veelal geschreven worden over naderend winterweer kunnen we vaak naar de prullenbak verwijzen"
Vervolgens schrijf je ... "Zelf verwacht ik dat de winter over het algemeen iets te koud zal gaan verlopen, waarbij er een reëele kans is dat we op de schaats komen, ook verwacht ik meer sneeuw of meer verkeersbelemmerende omstandigheden als de afgelopen winter."
beetje tegenstrijdig toch dat je dan zelf wel een (extreem) lange verwachting schrijft ? of eigenlijk op winterforums zit.. misschien moet je maar wachten op een lenteforum ?
Ik geloof dat het een beetje sarcastisch is, maar ik kijk wel eens op zijn website. En hij stond ook wel te springen toen de pluimen winter aangaven vorige week | Gewijzigd: 21 november 2014, 09:47 uur, door Callie-P
Vind de pluim opzich niet erg slecht, op LT zie je een dalend gemiddelde en ook wat meer leden die toch weer naar kouder weer neigen.
Hij kan nog veel en veel beter, maar je moet toch ergens beginnen. Mooie vorstnacht trouwens van maandag op dinsdag :p | Gewijzigd: 21 november 2014, 09:56 uur, door Siebenvm
| Gewijzigd: 21 november 2014, 11:59 uur, door Onweerfreak12