http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41323/berichtgeving-herfst-2014/442333/#message442554 | Gewijzigd: 20 november 2014, 16:55 uur, door Justin
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41323/berichtgeving-herfst-2014/442333/#message442554
Het kan nooit heel de winter super zacht blijven hé, dat zou dan ook weer heel zeldzaam zijn of extreem. Hieraan hou ik me en beetje vast, misschien is het goed dat het in de herfst wat te zacht is, misschien is de winter dan wel koud? mja we zullen zien..
Zelfs op de hele lange termijn hebben we een westenwind door een enorm lagedrukgebied boven scandinavië.
500 hPa op 6 December. let wel op! Extreeem lange termijn!
Hieronder een gifje van de temperatuur op 2m van 28 November tot 6 December. De vorst komt een paar keer dichtbij maar wordt uiteindelijk uit bijna heel Europa verdreven door het lagedrukgebied wat ik hierboven heb staan.
| Gewijzigd: 20 november 2014, 18:21 uur, door Cookiebakker
'Nachtvorst
Nachtvorst betekent dat de temperatuur vlak bij het aardoppervlak (op 10 cm hoogte) onder het vriespunt komt. Tegenwoordig wordt dit in de weerberichten meestal vorst aan de grond genoemd. Daalt de temperatuur ook op de normale waarnemingshoogte van anderhalve meter boven de grond onder nul dan wordt dat vorst genoemd.
Vorst aan de grond komt in de winter in De Bilt gewoonlijk op 16 dagen per maand voor. Maart telt 14 dagen met vorst vlak boven het aardoppervlak, april tien en mei gewoonlijk nog drie (gemiddeld over het tijdvak 1981-2010). Ook in de zomer komt het vlak boven de grond soms tot vorst maar in augustus heeft het in De Bilt nog nooit gevroren. September telt hier gewoonlijk al een dag met vorst aan de grond, oktober telt er vier en november biedt gemiddeld 10 dagen met vorst op 10 cm hoogte.'
Bron: tekst Nachtvorst KNMI | Gewijzigd: 20 november 2014, 20:37 uur, door Ben47
-pluim-
Ik vind het geen slechte pluim. Dat we op korte termijn zachtere temperaturen krijgen was bekend, dus daar schrik ik niet van. Op lange termijn zit er verbetering in naar mijn mening, meer leden die kouder worden en je ziet een daling in het gemiddelde.
Edit stefanv: Afbeelding uit citaat gehaald | Gewijzigd: 20 november 2014, 22:52 uur, door Stefanv
Ik vind het geen slechte pluim. Dat we op korte termijn zachtere temperaturen krijgen was bekend, dus daar schrik ik niet van. Op lange termijn zit er verbetering in naar mijn mening, meer leden die kouder worden en je ziet een daling in het gemiddelde.
dat is dus hetgeen wat het meeste misleid.
de ''op lange termijn gemiddelde vertoont een dalende trend''
ik spreek uit ervaring en vermoedelijk ook namens andere dat de kans vrijwel groot is dat het constant opschuift.
weather without storms is no weather at all.
dat is dus hetgeen wat het meeste misleid.
de ''op lange termijn gemiddelde vertoont een dalende trend''
ik spreek uit ervaring en vermoedelijk ook namens andere dat de kans vrijwel groot is dat het constant opschuift. Daar ben ik zeker mee eens! Het schuift allemaal tot we weer in maart volgend jaar terecht komen en iedereen weer verlangt maar de lente
Winterverwachting winter 2014/2015
-Kans op 11 stedentocht in Friesland 100%, immers is het niet in de winter dan wel in mei tijdens de pinkster!
-De winter zou koud kunnen gaan worden, maar evengoed zacht tot zeer zacht!
-Het kan vriezen, maar het kan evengoed dooien!
-Er kan soms sneeuw vallen, maar dit zou ook zomaar regen kunnen zijn, wie weet wordt het ijzel!
-De wind zou zo maar eens uit het oosten kunnen gaan waaien maar ook zomaar uit het westen en uiteraard ook alle richtingen daartussenin!
-Sommige momenten is het zonnig op andere momenten waarschijnlijk bewolkt!
-De windverwachting, het kan windstil zijn ook is het mogelijk dat we een zware storm krijgen van windkracht 11 en uiteraard alles wat daar tussenin ligt. is ook mogelijk!
-Op sommige dagen zal het, als we wakker worden, mistig zijn ook zullen er dagen zijn dat het kraakhelder is!
-Als het vriest, en de vorst houd aan dan wordt er op zeker een ijsvloertje gevormd, bij dooi weer gelieve niet meer het ijs te betreden!
-We kunnen in ieder geval de schaatsen uit het vet halen, immers de kunstijsbanen zijn open!
-Last but not least de temperatuur; als de thermometer een stand aangeeft onder 0 dan vriest het, geeft de thermometer een stand boven 0 aan dan dooit het dit wordt aangeduid met – (voor onder 0) en + (voor boven 0)!
Zo zie je maar hoe simpel een winterverwachting kan worden opgesteld, iets waar bepaalde mensen dus ook mensen die zich meteroloog noemen, maar al te graag gebruik van maken.
Ook de stukjes die veelal geschreven worden over naderend winterweer kunnen we vaak naar de prullenbak verwijzen, het weer is, net als vrouwen, onvoorspelbaar!!!!
Zelf verwacht ik dat de winter over het algemeen iets te koud zal gaan verlopen, waarbij er een reëele kans is dat we op de schaats komen, ook verwacht ik meer sneeuw of meer verkeersbelemmerende omstandigheden als de afgelopen winter.
Ach en mocht dit flauwekul verhaal niks opleveren!!!! Volgend jaar een nieuwe kans.
Je haalt de woorden uit mijn mond!
De 18z run van GFS loopt weeral. Eens kijken of deze mee gaat met de ontwikkelingen die UKMO/EC en de Parallel versie van GFS laten zien(hogedruk ten noorden van ons en lagedruk richting het middellandse zeegebied). | Gewijzigd: 20 november 2014, 22:58 uur, door Stefanv
****tekst*****
Ik en niemand anders hier gaat uit van wintervoorspellingen. We gaan allemaal uit van onze eigen kijk op de modellen. En we zien hier (bijna) allemaal dat er wel degelijk potentie is voor winterweer, maar dan moet het kwartje wel de goede kant op vallen. Nu kan je zeggen "dat zeggen jullie altijd in de winter" maar dat is ook zo met onweer en zomerweer toch? Het kwartje moet altijd de goede kant op vallen, dat is het.mooie aan het weer!
Edit stefanv: AUB aangepast. | Gewijzigd: 20 november 2014, 23:11 uur, door Stefanv
****tekst*****
Ik en niemand anders hier gaat uit van wintervoorspellingen. We gaan allemaal uit van onze eigen kijk op de modellen. En we zien hier (bijna) allemaal dat er wel degelijk potentie is voor winterweer, maar dan moet het kwartje wel de goede kant op vallen. Nu kan je zeggen "dat zeggen jullie altijd in de winter" maar dat is ook zo met onweer en zomerweer toch? Het kwartje moet altijd de goede kant op vallen, dat is het.mooie aan het weer!
Edit stefanv: AUB aangepast. Het kwartje moet zeker goed vallen maar meestal valt het weer de verkeerde kant op, waarom moeten de mensen die de winter een warm hart toedragen zolang gedult betrachten. Het is bijna een kwelling