Ik zie anders een (meest) oostelijke stroming op de kaart. Dus zo droevig is die kaart niet...
kaartje met windrichting:
Nederland in het rode cirkeltje. Maar de wind komt toch meer uit het nog steeds wat warmere zuidoosten dan je intekent, dat tempert de koude een beetje. 'tis (voor de winterliefhebber) beter dan niks maar het is zeker een (noord-)oostelijke koude
Nouuuwwww.... er ligt op dat kaartje ook nog een klein laagje in de oostelijke Alpen dus dat zuidoosten zal wel meevallen. Ik denk dat ik er niet heel erg veel naast zit met mn pijlkes.
PS volgens mij mist er een "g" in je post "... is zeker een (noord-)oostelijke koude..." moet dat niet "....is zeker geen (noord-)oostelijke koude..." zijn?
psies.. het is zeker niet gezegd dat we de winter ingaan de komende periode, maar we kunnen zeker wel stellen dat het afwisselend gaat worden en misschien gaat eind november en december wel voor verassingen zorgen...
overigens is er nog geen enkele run geweest die een standvastige zuidwester of zuidelijke wind laat zien.. de meeste runs zitten in oostelijk tot zuidoostelijke hoek..
Mij hoor je niet klagen ... | Gewijzigd: 18 november 2014, 17:52 uur, door Callie-P
Dit wil ik ook 4 feet (of 120 cm) sneeuw
Cheektowaga, NY
Reed Timmer
Dit wil ik ook 4 feet (of 120 cm) sneeuw
Cheektowaga, NY
Reed Timmer
snif....
Een site om ook altijd in de gaten te houden is de site van Johan. Hij heeft zijn eigen Alpen-Weer site en is op dit moment helemaal vernieuwd !
Zeker de moeite waard om ook even van een bezoekje te voorzien.
Hij schreef vandaag een stukje over de onzekerheid...
Source : http://www.alpenweerman.nl/2014/11/6051/
Door Johann november 18th, 2014|
"Gooien we alle modellen vanmorgen op een hoop en nemen het gemiddelde van het geheel dan lijkt de aanstaande verzachting vanuit het zuiden in ieder geval tijdelijk onontkoombaar. Toch moeten we voorzichtig zijn met onze conclusies want er zitten nog steeds diverse “addertjes onder het gras”. De overgang naar een weertype dat vanaf het weekend gedomineerd wordt door een verhoogde invloed vanaf de Atlantische Oceaan lijkt het meest voor de hand liggend maar is allerminst zeker. Kijken we bijvoorbeeld eens wat beter naar de diverse ensemble oplossingen dan zijn er durchaus ook koudere varianten aanwezig die juist uitgaan van een geblokkeerd stromingspatroon waarbij de Atlantische Oceaan weinig tot geen inbreng heeft. Weliswaar zijn deze vandaag duidelijk in de minderheid maar verwaarlozen moet we ze zeker niet. Onderstaand de ECMWF ensembles T850hPa met vandaag prikpunt St Moritz." | Gewijzigd: 18 november 2014, 18:19 uur, door Callie-P
Mensen kijken hier teveel naar de pluimen. En die veranderen 2x per dag en 7x per week. Ik kijk daar niet teveel naar anders wordt je er knettergek van.
En idd het is pas november. Normaal begint de winter hier pas in january of february. Dus er komen nog kansen genoeg.Mwah, ik kijk graag naar pluimen om een mogelijke tendens te zien. Vooral niet vastprikken op 1 of zelfs 2 runs, ook niet kijken naar een enkel lid of een paar leden maar ik heb het idee dat op dit moment met name de pluimen (als geheel) nog een van de betere indocatoren zijn van wat er zou kunnen gebeuren. Kaarten zijn wel leuk maar een kaart is ook maar 1 van de uitkomsten van een bepaald model. Zeker op de langere termijn geven de getalletjes in een kaart vaak onterechte verwachtingen van zekerheden. Ook de ligging van hoog, laag, jetstream e.d. is maar 1 van de uitkomsten van een reeks van berekeningen.
Citaat van Citaat van Ossekop, dinsdag 18 november 2014, 17:37 uur
Nouuuwwww.... er ligt op dat kaartje ook nog een klein laagje in de oostelijke Alpen dus dat zuidoosten zal wel meevallen. Ik denk dat ik er niet heel erg veel naast zit met mn pijlkes.
PS volgens mij mist er een "g" in je post "... is zeker een (noord-)oostelijke koude..." moet dat niet "....is zeker geen (noord-)oostelijke koude..." zijn? Je PS is in ieder geval geheel correct. Wat betreft je pijltjes, de kaart geeft een aanzienlijke kromming aan door de projectie. Ik blijf erbij dat de luchten, , met meewerken van dat Alpenlaagje wat meer uit het zuidoosten komen dan je intekent maar mocht dat niet zo zijn, dan komt jouw pijltje nog uit het Zwarte Zeegebied en dat is ook nog warmer dan het oostelijke oosten.
Citaat van Citaat van Ben47, dinsdag 18 november 2014, 15:18 uur Een kaart kan er nog zo rottig uitzien met een Azorenhoog, depressiie boven IJsland, westcirculatie, je zal versteld staan wat de ontwikkelingen daarna zijn geweest....Op deze dag was het +11,1 graden in De Bilt. Een week later vroor het streng met -11,5 graden in De Bilt en bleef het vriezen....
Dit was de feitelijke luchtdruk, geen verwachting hoor! Wie hieruit de ontwikkeling naar een strenge winter die een week later inviel kan ontleden nodig ik uit!!!Precies, een kaart laat ook niet alles zien. Maar dta geldt natuurlijk ook voor kaarten die wel winterse ontwikkelingen aan geven.
Heb je ook veel in het najaar ( zijn we toch nog mee bezig) . Dit jaar is het behoorlijk rustig voor wat betreft aanstormende depressies maar in voorgaande, onstuimiger jaren zag je vaak de ene na de andere storm naderen en met met een dag of 3-4, wat zeg ik, soms zelfs een dag van te voren, met volle kracht ons land aandoen (volgens de kaarten). En in de meeste gevallen was dat dan of uitgepierd, of ging het richting Scandinavie.
Maargoed genoeg kansen nog en de winter is in feite nog niet eens begonnen,
Wie weet maakt de pluim weer een ommedraai naar koude temperaturen, en dat is ook te hopen voor de weerkaarten.
Maargoed genoeg kansen nog en de winter is in feite nog niet eens begonnen,
Wie weet maakt de pluim weer een ommedraai naar koude temperaturen, en dat is ook te hopen voor de weerkaarten.
helaas is het MEESTE keren dat de winter wordt verstoten ipv dat het lange mooie tijd winter is, miss denk ik dat omdat ik wat de winter 9 van de 10 keer niet tevreden ben maar het is nog geen winter dussss wie weet dit keer begin maart wel tevreden | Gewijzigd: 18 november 2014, 22:28 uur, door rick87
| Gewijzigd: 18 november 2014, 22:34 uur, door Ben47
-Afbeelding-
Gezien de langere termijn heb ik inderdaad een beetje te snel geoordeeld. Dan gaan er inderdaad toch meer leden voor wat kouder weer.
Ik had het echter meer over het aantal leden dat echt voor temperaturen rond 0/1 gaan met nachtvorst, dat neemt wel steeds meer af.
Edit stefanv: Afbeelding uit citaat gehaald
| Gewijzigd: 18 november 2014, 23:41 uur, door Stefanv
Synoptische ontwikkeling
Een vanuit Zuidwest-Europa opbouwende hoogterug komt de komende dagen boven ons land te liggen en krijgt een tijdelijk verbinding met een Scandinavisch / Russisch hoog. Aan de grond resulteert dit in een hogedrukgebied boven Scandinavië met een uitloper naar onze omgeving. Door het opdringen van een een hoogtelaag vanaf de Atlantische Oceaan, wordt de blokkade snel gebroken. Tegen het weekeinde zien we frontale zones, al dan niet actief, weer over ons land trekken en vanaf maandag krijgen we te maken met een moeilijk voorspelbare atmosfeer. Vrijwel alle fases van de Rossbygolven vinden we terug in de 500-hPa clusters.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met het weekeinde is de spreiding niet groot en lijkt het rustige bewolkte weer grote kans te maken. Vanaf maandag zien we echter een grote variatie van oplossingen, hetgeen deterministische uitspraken niet zinvol maken. Ter illustratie: de 552dm isohypse kan ver ten zuiden van ons land liggen, maar wordt ook ver ten noorden van ons land berekend. Een ander voorbeeld van grote spreiding in de pluim: op sommige dagen is er een spreiding van bijna ca. 17 graden w.b. de maximumtemperatuur (van -2 tot +15 C).
Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig weer met af en toe zon en vanaf vrijdag iedere dag kans op wat regen. Middagtemperatuur rond 8 graden en minima omstreeks 5 graden
Samenvatting EPS-periode:
Kans van 50 % op aanhoudend licht wisselvallig weertype en een even grote kans op een droog weertype, waarbij beide mogelijkheden de grootste kans (60%) maken op temperaturen rond de langjaargemiddelde waarden.
Bron:knmi
Voordat mensen weer gaan roepen dat dit een slechte pluim is.Het is duidelijk te zien dat de oper een warme uitbijter is bijna alle leden gaan voor koudere temperaturen dan de oper en dat geeft de onzekerheid al aan. Het is mischien niet de allerbeste pluim maar er zijn wel aardig wat leden die voor temperaturen rond het vriespunt gaan volgende week.
EDIT: kukkie was me net voor.
| Gewijzigd: 19 november 2014, 07:20 uur, door Onweerfreak12
Zoals KNMI in de hierboven reeds geplaatste Lange termijnverwachting zegt:
"vanaf maandag krijgen we te maken met een moeilijk voorspelbare atmosfeer.
dan zien we een grote variatie van oplossingen, hetgeen deterministische uitspraken niet zinvol maken. Een ander voorbeeld van grote spreiding in de pluim: op sommige dagen is er een spreiding van bijna ca. 17 graden w.b. de maximumtemperatuur (van -2 tot +15)
Hartstikke spannend dat gevecht tussen het niet bepaald erg overtuigend hoog boven Scandinavië/Rusland en de depressieactiviteit boven de Oceaan. | Gewijzigd: 19 november 2014, 09:24 uur, door Ben47