| Gewijzigd: 18 november 2014, 09:49 uur, door jcroon
Leuk om in de gaten te houden of EC dit laagje nou ook weer gaat opikken de komende runs..
| Gewijzigd: 18 november 2014, 10:32 uur, door Tatanka
Dus ook al is Ec nou wat minder,er is een nieuw model bij gekomen die er eerst niet bij was. En das volgens mij alleen maar positief,zaak is dat Ec dit ook weer moet gaan oppakken. Tuurlijk zit hier geen betrouwbaarheid in want het zijn lange termijn kaarten,maar Gem laat wel degelijk de Ec setting terug komen.=Aandachtspunt.
| Gewijzigd: 18 november 2014, 11:27 uur, door Tatanka
Dus ook al is Ec nou wat minder,er is een nieuw model bij gekomen die er eerst niet bij was. En das volgens mij alleen maar positief,zaak is dat Ec dit ook weer moet gaan oppakken. Tuurlijk zit hier geen betrouwbaarheid in want het zijn lange termijn kaarten,maar Gem laat wel degelijk de Ec setting terug komen.=Aandachtspunt.
Uitstekend verwoord !!!!
p.s. @ De Friese Weerman : EC is misschien wel met minder leden onder nul... maar GFS doet het tegenovergestelde.. al zijn het er slechts een paar...overigens willen we ons niet met z'n allen blind staren op pluimen... pluimen zijn een belangrijk onderdeel maar je zal nog steeds de kaarten moeten bestuderen wil je tot een uitspraak komen als " iets in de ijskast zetten" en je ziet dat Tatanka wel naar de kaarten kijkt en ondanks dat de pluimen minder goed zijn ziet hij ( en ondergetekende) nog genoeg mogelijkheden...
| Gewijzigd: 18 november 2014, 11:42 uur, door Callie-P
Van het KNMI:
Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug ligt van het Middellandse Zeegebied tot boven ons land en verliest pas na komend weekend de invloed op ons weer. Aan de grond gaat dit gepaard met een hogedrukgebied boven Scandinavië, die na het weekend richting Rusland beweegt. Zodra dat gebeurt trekken oceanische storingen richting West-Europa.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar een weertype dat meer gedomineerd wordt de lagedruk ligt duidelijk na het weekend,...........
daarna ben ik gestopt met lezen.
Want als je dit ziet, ziet het er volgens mij niet beste uit. Kijk die lagedruk gebieden dan.
Berichten samengevoegd door Ben47
Uitstekend verwoord !!!!
p.s. @ De Friese Weerman : EC is misschien wel met minder leden onder nul... maar GFS doet het tegenovergestelde.. al zijn het er slechts een paar...overigens willen we ons niet met z'n allen blind staren op pluimen... pluimen zijn een belangrijk onderdeel maar je zal nog steeds de kaarten moeten bestuderen wil je tot een uitspraak komen als " iets in de ijskast zetten" en je ziet dat Tatanka wel naar de kaarten kijkt en ondanks dat de pluimen minder goed zijn ziet hij ( en ondergetekende) nog genoeg mogelijkheden...Ik bekijk zowel EC als GFS tot ik tot een uitspraak kom en kijkend naar het GFS, zij laten richting het weekend en vooral erna een zuidelijke aanvoer zien, het Gem is daarin tegen wel weer positief dus afwachten of zowel EC en GFS weer gaan bijtrekken.
Van het KNMI:
Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug ligt van het Middellandse Zeegebied tot boven ons land en verliest pas na komend weekend de invloed op ons weer. Aan de grond gaat dit gepaard met een hogedrukgebied boven Scandinavië, die na het weekend richting Rusland beweegt. Zodra dat gebeurt trekken oceanische storingen richting West-Europa.
De overgang naar een weertype dat meer gedomineerd wordt de lagedruk ligt duidelijk na het weekend,...........
daarna ben ik gestopt met lezen. Gelukkig moet de winter nog beginnen....maar goed ook het KNMI is niet meer in opperbeste stemming als het om kouder weer gaat na het weekend.
Van het KNMI:
Synoptische ontwikkeling
Want als je dit ziet, ziet het er volgens mij niet beste uit. Kijk die lagedruk gebieden dan.
[kaart luchtdrukverdeling]
Berichten samengevoegd door Ben47 Als je een week terug kijkt welke verwachting het KNMI had dan was dat alleen maar kommer en kwel. Minder dan 5% ging toen voor kouder weer. Dat werd daarna van de ene op de andere dag 50 tot 70%. Bij zo'n snelle omschakeling kan je alleen maar weten dat de grote supercomputers de ECMWF en anderen geen raad weten met die ontwikkelingen en dat we op de rand van omslag zitten. De ene keer aan de koude en de andere keer aan de warme wat berekening betreft. Zeer interessant blijft het weer en neemt alle supercomputers in de maling. Zo zie ik het graag!!
Overigens kan ik niet zien op welke dag je kaart slaat. Zie alleen wanneer die gemaakt is maar niet voor wanneer.
| Gewijzigd: 18 november 2014, 12:58 uur, door Ben47
Van het KNMI:
Synoptische ontwikkeling
*plaatje knip*
Berichten samengevoegd door Ben47
Ik zie anders een (meest) oostelijke stroming op de kaart. Dus zo droevig is die kaart niet...
kaartje met windrichting:
Nederland in het rode cirkeltje. | Gewijzigd: 18 november 2014, 13:45 uur, door Ossekop
Ik zie anders een (meest) oostelijke stroming op de kaart. Dus zo droevig is die kaart niet...
kaartje met windrichting:
Nederland in het rode cirkeltje. Maar de wind komt toch meer uit het nog steeds wat warmere zuidoosten dan je intekent, dat tempert de koude een beetje. 'tis (voor de winterliefhebber) beter dan niks maar het is zeker een (noord-)oostelijke koude
In vergelijking met vorig jaar is het nu gelukkig wel voordelig dat de straalstroom gunstiger ligt en dat de omstandigheden voor winterse taferelen veel beter zijn. Vorig jaar was er echt een slot op de deur en dat slot was niet los te halen. Daarbij is de winter nog niet eens begonnen en misschien is het juist wel een voordeel dat zulke kaarten nu al verschijnen!
Ik wacht al volop op de nieuwe pluim!
Dit was de feitelijke luchtdruk, geen verwachting hoor! Wie hieruit de ontwikkeling naar een strenge winter die een week later inviel kan ontleden nodig ik uit!!!
| Gewijzigd: 18 november 2014, 15:36 uur, door Ben47
Temperatuur op 850 hPa van -5
Neerslag is aanwezig
En op de grond een temperatuur van tussen 0 en 5 graden wat tijdens eventuele (sneeuw)buien wel wat lager zal zijn.
Zoals hier al vaker aangegeven moeten we niet bij één minder goede pluim niet de hele winter afschrijven. Kom op mensen, het is nog maar November we hebben nog een hele winter voor ons. Alles is in ieder geval beter als afgelopen winter.
Mensen kijken hier teveel naar de pluimen. En die veranderen 2x per dag en 7x per week. Ik kijk daar niet teveel naar anders wordt je er knettergek van.
En idd het is pas november. Normaal begint de winter hier pas in january of february. Dus er komen nog kansen genoeg.
Er staat nogsteeds nachtvorst op de kaarten en gemiddeld gezien is het normaal dat we in November de eerste vorstdag hebben.
Het laatst wat we ooit als vorstdag hebben gehad is 17 December. Dus dat record gaan we gelukkig niet verbreken.
En kijk eens naar de pluim van Gfs nu, en de nieuwe runs van dit model, ze tonen interessante ontwikkelingen binnen 5 dagen en een verkoeling naar 5 graden en misschien minder. Ook zijn er veel leden die nog lager gaan, goed toch?
EDIT: GEM ziet er inderdaad ook mooi uit, zeker iets om inde gaten te houden.
| Gewijzigd: 18 november 2014, 17:01 uur, door Thomas Van Hullebusch