De nieuwe pluim. Er gaan steeds meer leden naar de 0-lijn toe. Begint er steeds beter uit te zien!
Ik moet zeggen dat ik de pluim van gisteren beter vind dan die van vanochtend toch weer iets meer spreiding en onzekerheid ingekomen
Waar vind je deze pluim, ik ken alleen die van het KNMI
Waar vind je deze pluim, ik ken alleen die van het KNMIhttp://www.weerplaza.nl
Maar het antwoord op je vraag Kukkie is weerplaza..hetgeen ook rechtsboven in de pluim staat.
Misschien zijn de kaarten morgen wel weer anders !
Deze kaart geplukt van ecmwf site -> zou de jet ver zuidwaarts gaan?Of teruggolven richting onze contreien? Hoe dan ook, het spannende winterseizoen is weer begonnen.
Edit: Callie-p : Ben47 heeft de post iets anders bedoelt dan hij mogelijk overkomt.. ( hij wilde citeren met zijn mobiel maar dat lukte niet)
Wat Ben47 probeert duidelijk te maken is dat we zeker wel naar de Lange termijn moeten kijken maar dat we altijd in ons achterhoofd moeten houden dat dit zo maar weer kan veranderen. Lange termijn is heel belangrijk in de discussie maar het moet niet gezien worden als de waarheid., hetgeen ik ook altijd duidelijk probeer te maken in mijn posts. Dus als je theorieen hebt over de lange termijn gooi ze in de groep ! Maar als een run een keer op lange termijn 20 graden laat zien schrijf dan niet gelijk een winter af. m.a.w. trek er nooit zomaar conclusies uit !
Dus mocht je lange termijn kaarten posten (graag!) maar zorg dat je de betrouwbaarheid van deze lange termijn altijd in gedachten houdt.
EDIT Ben47: Callie-P bedankt voor de juiste weergave van ons telefoongesprek!! | Gewijzigd: 18 november 2014, 00:20 uur, door Ben47
de kou komt nu redelijk dichtbij en ik heb goede hoop dat december ons wel eens kan gaan verrassen!
Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug ligt van het Middellandse Zeegebied tot boven ons land en verliest pas na komend weekend de invloed op ons weer. Aan de grond gaat dit gepaard met een hogedrukgebied boven Scandinavië, die na het weekend richting Rusland beweegt. Zodra dat gebeurt trekken oceanische storingen richting West-Europa.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar een weertype dat meer gedomineerd wordt de lagedruk ligt duidelijk na het weekend, maar is tegelijkertijd ook nog niet zeker. Het is namelijk ook het moment waarop de spreiding in het ensemble toeneemt. Ten opzichte van de vorige run is de operationele run minder koud geworden. Kijken we echter naar het ensemblegemiddelde, dan is er voor wat betreft het grootschalige stromingspatroon minder verschil waarneembaar. Er blijft een aantal leden aanwezig dat het geblokkeerde patroon met een continentale aanvoer handhaaft, maar dit aantal lijkt op de langere termijn wel kleiner te worden.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Temperaturen meest rond of iets onder normaal. Aanvankelijk droog, maar geleidelijk nemen de neerslagkansen toe naar 40%.
Samenvatting EPS-periode:
Iedere dag circa 40% kans op neerslag. Vrij grote kans (50-60%) op middagtemperaturen rond normaal, maar ook circa 30% kans op temperaturen onder normaal.
Bron:knmi