Is alweer 3 jaar terug, -24 in Lelystad. De 00z run blijft er goed uitzien.Het hoog staat nogsteeds op de kaarten en aan het op de 240h van EC zit eer een klein hoogje boven scandinavië. Ben benieuw naar de pluim straks!
De nieuwe pluim. Er gaan steeds meer leden naar de 0-lijn toe. Begint er steeds beter uit te zien!
Ik moet zeggen dat ik de pluim van gisteren beter vind dan die van vanochtend toch weer iets meer spreiding en onzekerheid ingekomen | Gewijzigd: 17 november 2014, 14:08 uur, door Callie-P
De nieuwe pluim. Er gaan steeds meer leden naar de 0-lijn toe. Begint er steeds beter uit te zien!Ik moet zeggen dat ik de pluim van gisteren beter vind dan die van vanochtend toch weer iets meer spreiding en onzekerheid ingekomen
Mijn excuus, heb de pluim van gister geupload. de Pluim van gister zag er inderdaad beter uit. Nog steeds staat er vorst op de pluimen. 1 slechte run betekend niet dat we nog geen winter krijgen.
Het is nog maar eind November, laat zulke kaarten maar terugkomen in Januari Februari. Dan wordt het een mooie winter! | Gewijzigd: 17 november 2014, 14:08 uur, door Callie-P
Mijn excuus, heb de pluim van gister geupload. de Pluim van gister zag er inderdaad beter uit. Nog steeds staat er vorst op de pluimen. 1 slechte run betekend niet dat we nog geen winter krijgen.
Het is nog maar eind November, laat zulke kaarten maar terugkomen in Januari Februari. Dan wordt het een mooie winter!
Kan gebeuren ! maar inderdaad de pluimen zijn iets minder.. en dit is ook niet vreemd want de mogelijkheden die er zijn, zijn legio.. en daar zitten ook warme opties tussen.
Dus er zullen in de ene run meer leden gaan voor warmere ( relatief) mogelijkheden en een run verder kan het weer andersom zijn.
De huidige EC run (0h1711) is echt niet slecht.. met op de 26ste het meest intressante weer.. ( 9 dagen vanaf nu)
GFS 6h run vind het leuk om met grote drukgebieden te spelen en laat nu een enorm groot laag boven de UK langs trekken
Beide runs hebben in common dat de jetstream redelijk rustig blijft waarbij die bij EC het onrustigst is maar wel wel het meest zuidelijks afzakt ( is gunstig)
Kortom the game continuous !!
| Gewijzigd: 17 november 2014, 14:27 uur, door Callie-P
Het KNMI gaat ook voor kouder weer
Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug bouwt op boven onze omgeving en maakt verbinding met het Scandinavische hoog. Het hoog aan de grond boven Scandinavië houdt boven ons land een oostelijke stroming in stand met de aanvoer van koude continentale lucht. Vanaf volgende week zaterdag zien we de EPS-oplossingen het zwaartepunt van het hoog steeds grotere variatie in posities berekenen. Deze positiespreiding levert mogelijkheden op om tot een maritieme polaire aanvoer te komen, maar ook tot een zuidoostelijke continentale aanvoer.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De spreiding in de diverse EPS parameters is de komende week niet erg groot. Vanaf het komende weekeinde wordt deze iets groter, het merendeel van de oplossingen kiest echter voor een geleidelijk kouder weerbeeld.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Af en toe zon, overwegend droog en middagtemperaturen rond 8 graden.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (ca. 70 %) op een rustig en meest droog weertype met temperaturen, zowel maxima als minima, enkele graden onder de langjaargemiddelde waarden.
Paraaf meteoroloog: veeken
Uitgifte: 17/11/2014 02.51 uur LT
source KNMI.nl
Vind het een prima stukje | Gewijzigd: 17 november 2014, 14:36 uur, door Callie-P
het weer in nederland is idd een goeie app, met (bijna) alles over het weer
| Gewijzigd: 17 november 2014, 17:23 uur, door Justin
Is alweer 3 jaar terug, -24 in Lelystad. De 00z run blijft er goed uitzien.Het hoog staat nogsteeds op de kaarten en aan het op de 240h van EC zit eer een klein hoogje boven scandinavië. Ben benieuw naar de pluim straks!
Om precies te zijn 2,5 jaar Hieronder de 850 hPa kaart van desbetreffende dag. Zegt genoeg denk ik. Hopelijk zullen we zulke kaarten weer eens zien dit seizoen. De temperatuur gaat in ieder geval de juiste kant op komende tijd.
| Gewijzigd: 17 november 2014, 17:28 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
We zullen het zien.. deze voorpret is al bijna zo leuk als het echte werk Idd en mooi stuk en wij willen het verkeerslicht terug
Het hoog aan de grond boven Scandinavië houdt boven ons land een oostelijke stroming in stand met de aanvoer van koude continentale lucht.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_meerdaagse.html
We zullen het zien.. deze voorpret is al bijna zo leuk als het echte werk Idd en mooi stuk en wij willen het verkeerslicht terug Jaa! Vorig jaar was het eigenlijk geen stoplicht maar gewoon een rood lampje. Was een super idee!