Met de nieuwe pluim ziet het er op EC gebied echt goed uit.. ik zal zo ook even de run zelf nakijken of er misschien nog iets leuks tussen zit om te posten..
Hieronder 2 tabellen.. eentje van gisteravond.. en eentje van nu...toch leuk..je gaat bijna denken "kat in het bakkie ! "
| Gewijzigd: 16 november 2014, 22:02 uur, door Callie-P
Weer een witte Sinterklaas zoals in 2010????? Een witte Sinterklaas is zeldzamer dan een witte Kerst. | Gewijzigd: 16 november 2014, 22:13 uur, door Callie-P
Want overigens ook fijn is dat de koude maar terug blijft komen in elke run. Dat is lange tijd niet gebeurd en dat is dus wel hoopgevend. Het kan altijd nog veranderen, dat gebeurde vorig jaar namelijk ook een keer, toen werd er flinke kou verwacht en was de kou in 2 dagen volledig uit de pluimen verdwenen. Ik volgde het forum toen ook en meen me nog te herrinneren dat iedereen toen terecht zeer verontwaardigd was.
We gaan het volgen de aankomende dagen!
Vanaf nu zie je reeds dat het hogedrukgebied van Rusland zich naar Scandinavië beweegt. Wij komen in dat geval steeds meer in een oostelijke stroming.
Vrijdag ziet het er dan zo uit
Maandag zou volgens deze run het hoog zich weer teruggetrokken hebben richting Rusland,. maar tussen een hoog boven IJsland en een laag boven Scandinavië komt dan met een noordwesten wind koude lucht over de nog warme Noordzee richting onze streken, al zal de wind bij ons bij deze kaart niet veel meer inhouden.
Dat IJslands hoog verplaatst zich naar Noorwegen en tussen dat hoog en een laag boven oost Europa komt een koude stroming onze kant op. (Let wel, dan praten wel over volgende week woensdag en dat is erg ver weg)
| Gewijzigd: 16 november 2014, 22:10 uur, door Ben47
Ik ben net even door zowel de GFS run en EC run beide 12h gelopen en ik moet eerlijk zeggen er zijn teveel mogelijkheden om te posten..
En ik moet zeggen dat de meeste richting winterse of in iedergeval koudere omstandigheden gaan.
Bij EC zie ik het volgende :
De jetstream trekt volgens EC aan het einde van haar run aan en er lijkt de mogelijkheid voor een trog waarbij koude lucht op grotere hoogtes onze kant op kan komen.. met de juiste overige omstandigheden zou dat zelfs op sneeuw kunnen uitlopen ( we zitten dan wel aan het einde van de run 26 nov)
Daarvoor zijn er ook kansen op winterse neerslag maar daarvoor moeten de stukken echt precies goed voor liggen en dat gaat nowcasten worden.
Hieronder zie je het kaartje 300hPa ( jetstream) waar je het begin ziet van een trog. Het gevolg zou kunnen zijn (!) dat koude uit het noorden op hoogte ( 850hPa) ons daadwerkelijk gaat bereiken.. LET OP DIT IS GEWOON EEN BEETJE SPELEN MET DE KAARTEN maar ik laat het zien omdat er potentie is .
Op het moment van deze trog zou dit betekenen dat de lage druk gebieden boven Groenland onze kant op komen -> met als gevolg sneeuwval.
De koude die je hier boven Rusland ziet zal dan weggeduwd worden naar het oosten maar zal plaats maken voor een nieuwe sloot koude uit het noorden. (( 850hPa) dus niet 2mtr!))
Verder geeft de gehele EC run kansen op vorst vanaf pakweg na de 21ste. Het gaat hier echt heel spannend worden..
Dan de GFS run.. deze geeft de gehele run zo een oostelijke wind iets wat we al ik kan bijna zeggen 9 a 10 maanden niet meer gezien hebben.
Met de koude wil het in deze run nog niet zo lukken omdat ze ons de gehele tijd onder het juk van lagedrukgebieden laat hangen...of onder zulke enorme hogedruk gebieden die hun warmte uit het middelandse zee gebied over ons heen storten..
Maar GFS laat in haar laatste kaarten wel iets zien wat wel eens zeer intressant kan worden voor ons en de alpen..
Er ontstaat een groot lagedrukgebied wat met de jet in haar rug Europa in geduwd gaat worden. Boven Rusland bevind zich een hogedruk van 1050 hPa (!)
Dit laag gaat ergens in Europa veel neerslag met de nodige wind geven.. het is de mega lange termijn van GFS maar boy o boy wat een knoeperd van een hogedruk gebied is dat...en dat laag mag er ook wezen..
Gaat de jetstream het laag richting de Middelandse zee duwen of krijgen wij het voor onze kiezen ?? of verdwijnt ze in de runs...
(gaat het laag richting de middelandse zee dan breidt mogelijk het hoog boven Rusland zich uit en krijgen wij oostelijke koude... schuift het laag naar ons toe en beland ze boven scandinavie dan zou het zomaar kunnen dat er een portie sneeuw naar beneden komt..)
Kortom het is echt spannend en het is echt lang geleden dat er zoveel gebeurd in de runs. Ik moet uitkijken dat ik mijzelf niet teveel mee laat sleuren in mijn enthousiasme maar dit is bijna een nu of nooit scenario... laat de weergoden onze hoop nou eens gaan belonen..... zou zooooooo lekker zijn...
Bovenstaande zijn wat ideen en er zitten heel veel assumptions in het hele verhaal maar ik hoop dat jullie begrijpen dat het nu eens een keer niet zo obvious is waar het met het weer heen lijkt te gaan zoals we bijvoorbeeld vorig jaar hadden..
| Gewijzigd: 16 november 2014, 23:00 uur, door Callie-P
Eerste vorst wordt voor vrijdag miss berekent, later meer naar hier toe, en eens kijken of dat blijft aanhouden en er natuurlijk sneeuwkansen aan te pas komen.
Over het algemeen positief blijven en geduld uitoefenen en geen te kritische commentaar op de kaartjes want die worden toch allemaal maar door pc's berekend
| Gewijzigd: 17 november 2014, 00:55 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Dat hou ik idd ook in het achterhoofd. Kaartjes zijn mooi nu, je kan er zo veel posten en bekijken als je wil maar hangt van run tot run af, Als je geen teleurstelling wil en je zet je hoop niet op een paar dagen dan dan ben je voorbereidt. Al is dit natuurlijk een grotere kans dan 'kans' natuurlijk maar altijd van 2 kanten bekijken.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik denk dat ze wel wat zwaarders hebben dan een pc....