zo'n winter waar je het over 100 jaar nog steeds over hebt
maar laat eerst die winter maar komen, kaarten amerikaans model komen toch rond 1800 binnen?
ha ha ha dat is dan weer wat overdreven. Maar in ieder geval veel sneeuw en weer eens op de schaats te kunnen staan.
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Nah geef mij maar een zomer waarover je over 100 jaar nog spreekt
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
er staan echt allemaal leuke dingen op de kaart
Zal me deze periode eens wat meer gaan richten op de 300/500hpa kaarten. Eens zien in hoeverre we er het ontstaan van ruggen/troggen kunnen uithalen.
Ik zag enkele post geleden nl al een mooie koudetrog | Gewijzigd: 16 november 2014, 15:39 uur, door Ossekop
Maar ook het oosten van Rusland en uiteraard Siberië (geloten pijl), vanwaaruit we de eerste transportkoude al kunnen zien richting onze kant (open pijl)
Wat mij nu opvalt is dat het in Europa kouder wordt en in Amerika trekt de koude terug.
Noordpool (rode kruis) met van hieruit nogmaals de koude aanvoer richting Amerika (l) en Rusland (r)
Ons friemellandje in de rode cirkel, met een meanderende jet vanuit het zuid/oosten precies erover heen.
Ten westen van de jet aanvoer met koude polaire lucht en ten oosten warmere lucht.
Gezien de weinige luchtverplaatsing over midden/oost europa is dit een mooie kans om tot wat degelijke H gebieden te komen. Deze komen dan ook steevast terug op de kaarten (GFS) tot ver volgende week. Hiermee lijkt een eerste aanzet tot een wintersprikje gegeven, met wat frisse (af en toe gure) oostelijke wind.
Sneeuw lijkt me nog iets te voorbarig, maar het koelt af, daar ziet het nu toch echt naar uit!
| Gewijzigd: 16 november 2014, 16:28 uur, door Ossekop
Wat mij nu opvalt is dat het in Europa kouder wordt en in Amerika trekt de koude terug.
Dit is nu eenmaal zo, niet wetenschappelijk bewezen maar met in het verleden te kijken kunnen we wel een conclusie trekken; daar koud hier warm hier koud daar warm, "Door de buigingen en bogen die de straalstoom maakt" het kan ons alleen maar gelukkiger maken met deze kaarten te bekijken