Wat betekenen de 0Z, 6Z en 12Z ook alweer? Ben het na 10x vragen weer vergeten Ik houd mij alleen tijdens de donkere maanden bezig met de kaarten vandaar vergeet ik het steeds.
-afbeelding- 00z, 6z, 12z en 18z zijn de tijden waarop de runs zijn begonnen met ''rekenen''. 00z is 1 uur 's nachts 6z is 7 uur sochtends ect. Het duurt ongeveer 4,5 uur voor de run online staat.
Grts | Gewijzigd: 4 november 2014, 18:32 uur, door Stefanv
kan dat een valwind zijn geweest?
Dat is niet zomaar te zeggen.. maar het kan..was er een grote bui in de buurt ?
Hierhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Windschering een linkje zodat je wat erover kan lezen :
Source http://www.nu.nl/binnenland/3921272/nachtvorst-nooit-eerder-zo-laat-als-jaar.html
Deze herfst heeft het aan de grond nog niet gevroren. Het kwam sinds de start van de temperatuurmetingen op 10 centimeter hoogte, in 1971, nog niet eerder voor dat de kou zo lang op zich liet wachten.
voor het hele stuk even naar het linkje hierboven...
Bron en meer foto's:https://iso.500px.com/a-day-in-the-life-of-landscape-photographer-martin-rak/?utm_source=500px&utm_medium=twitter&utm_campaign=nov5_7AM_a-day-in-the-life-of-landscape-photographer-martin-rak
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
kan dat een valwind zijn geweest?
Dat is niet zomaar te zeggen.. maar het kan..was er een grote bui in de buurt ?
Hierhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Windschering een linkje zodat je wat erover kan lezen :
ja op zee en dat is vlakbij
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
De modellen zitten momenteel (veel) te hoog met hun temperatuur. Volgens Hirlam en GFS zou het in woensdrecht nu rond de 6 graden zijn het is er 2.7 graden.
De guidance van het knmi houdt het op 2-3 graden.
TEMPERATUUR:
De modellen lopen uiteen maar dat heeft te maken met de verdeling van opklaringen en St. Vandaag Tx van 11 graden in opklaringen en 8 graden in St. Komende nacht kan het in opklaringen lokaal 2-3 graden worden. In gebieden met St ligt de temperatuur rond een graad of 6. Morgen overdag Tx rond de 9 graden.
Edit:
Op 10cm hoogte al bijna vorst!
afbeelding: Weerplaza
Fijne avond iedereen! | Gewijzigd: 5 november 2014, 20:51 uur, door Stefanv
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
De wind komt bij deze kaart uit het (noord-)oosten maar koud zal het niet direct worden door de warme voorgeschiedenis.
Temperatuur op 850 hPa vlak. De -5 graden grens is dichtbij!
Staat er eind november iets te gebeuren? We gaan het volgen!
Ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Fijne avond iedereen.
Toch lijkt het er nu op dat er een positieve verandering in de pijplijn zit zo vanaf de 16de (Nee niet gelijk winter) maar wel temperaturen die meer richting de nul graden lijn gaan.
De pluim laat ook al zien dat er nu toch meer leden beginnen te geloven in lagere temperatuen..( notabene EC ipv GFS !)
Overigens mocht je vandaag naar buiten gaan dan wel even de winterjas aan ! Ook al is het zo rond de 6-7 graden de wind maakt het behoorlijk fris buiten..
Toch nog even een kaartje van de 300hPa van het EC model voor de 17de november. De Jetstream ligt op een voor ons gunstige plaats mocht dit zo uitkomen.
Ze zakt af naar het zuiden zodat drukgebieden vanuit het noorden/oosten ons mogelijk kunnen gaan bereiken.
( denk aan een (groot) hoog boven Rusland met als gevolg Oostenwind)
Ik gok zomaar dat we komende week steeds leukere runs gaan zien en dat zich heel langzaam een basis voor winterweer gaat vormen.
( beter als het weer van de afgelopen periode want dat was mij te saaaaaaaaaaaaaaaaaai.. ondanks dat het af en toe heerlijk was om even buiten te zitten )
| Gewijzigd: 7 november 2014, 09:11 uur, door Callie-P
Ja het is LT maar aangezien het steeds terug blijft komen is het toch de moeite waard van het noemen.
Ik post hier 3 kaarten.
- Op de eerste kaart zie je een groot Hogedruk gebied boven Rusland wat bij ons voor nog Zuid-oostelijke winden gaat zorgen maar dit zou zomaar compleet oostelijk kunnen worden
- Op de tweede kaart zie je dat de Jetstream is afgezakt naar het zuiden maar via een rug voor een mooie blokade zorgt vanuit het zuidwesten.
- De laatste kaart is de 2mtr minimale temp kaart.. bij mij komt hij over als een soort leger van kou wat klaar staat om Europa binnen te vallen.. zo donkerblauw is deze kaart...
| Gewijzigd: 7 november 2014, 09:31 uur, door Callie-P
Ja het is LT maar aangezien het steeds terug blijft komen is het toch de moeite waard van het noemen.Het is mij de laatste week al opgevallen dat GFS in de lange termijn een Scandi-hoog laat opbouwen. Echter dit scenario variëert nog al, bij de ene run een Scandi-hoog, een run later een "Scandi-laag".
Maar nu lijkt het er op dat zich toch een Scandi-hoog gaat opbouwen. Benieuwd naar de 06h run.