Voor mij en voor het voetbalseizoen is dit natuurlijk prettig. Ik vind nog altijd de herfst het minst leuke seizoen. Die mag wat mij betreft over geslagen worden van zomer na direct een strenge winter haha. Maar is het vaak niet een gegeven dat een erg zachte "herfst" kan lijden naar een koude winter.
edit Callie-p : ik heb je off-topic even verwijderd en je ook even een berichtje gestuurd. | Gewijzigd: 29 oktober 2014, 16:49 uur, door Callie-P
Het wordt wel kouder,maar laat het dan maar gelijk rond uit guur worden,door n klein maar agressief lagedrukgebiedje,gevuld met poollucht,en talrijke forse (korrel hagel)sneeuw,en onweersbuien,en noorderstorm,vanplaats die zeik,miezerregen en stabiele atmosfeer
Het wordt wel kouder,maar laat het dan maar gelijk rond uit guur worden,door n klein maar agressief lagedrukgebiedje,gevuld met poollucht,en talrijke forse (korrel hagel)sneeuw,en onweersbuien,en noorderstorm,vanplaats die zeik,miezerregen en stabiele atmosfeer
Voor vannacht verwachten ze 4 graden Hoe snel is een kinderhand gevuld ow al was het net hier zo een 14 graden en in het centrum zo rond de 17..
| Gewijzigd: 29 oktober 2014, 16:57 uur, door Callie-P
KNMI guidance van 16.56u
'Vannacht in het noordoosten in eventuele opklaringen mogelijk 3 C als minimum.
Morgen in het zuiden en zuidwesten 16-17 C als de opklaringen op tijd binnenkomen. De aangevoerde lucht wordt in ieder geval steeds warmer.
In het noordoosten waar de lage bewolking van het front nog lang aanwezig blijft wordt het een graad of 11.'
[kaart zicht nederland]Hier in Arnhem idd hele dag al wat mistig. Maar eind van de middag werd die steeds hardnekkiger. | Gewijzigd: 29 oktober 2014, 19:46 uur, door Ben47
De Rayonhoofden worden alvast bijeen geroepen .
De Rayonhoofden worden alvast bijeen geroepen .
Ik denk dat die al een paar keer vergaderd hebben...
Leuk zeg, die achtergronden die ik nu zie, mooi herfstafereel.
Het is misschien wel warm maar met dat mistge weer wel "echt herfst". Heerlijk, gisteren nog een boswandeling gemaakt
Maar voorlopig komt er weer een warm weekend aan....
Laten we hopen dat dit echt het laatste warme weekend wordt. Voor dit jaar dan toch. Het lijkt er wel op als we de pluim bekijken.
| Gewijzigd: 30 oktober 2014, 11:47 uur, door Stefanv
Kijken we naar de records maximum etmaaltemperatuur voor die dagen in De Bilt (van 01:00u tot 01:00u volgende dag bij wintertijd), dan zien we dat die van 31 okt op 15,7 graden staat van 2005, Die van 1 nov staat op 14,8 graden uit 1968.
Kijken we naar de ECMWF-verwachting 500hPa voor 10 nov hieronder dan zien we het Azorenhogedruk een uitloper over ons land richting west Rusland krijgen. Bij ons zal er in dat geval weinig wind zijn en met weinig bewolking kan de temperatuur dan flink dalen door stralingskou.
Voor een echte vorstaanval moet die hele as van hogedrukgebieden ten noorden van Nederland komen te liggen. Zodat een noordoostelijke stroming op gang kan komen. Het hogedrukgebied met 1045 hPa geheel rechts op de kaart moet dan ook naar noordwest Rusland/Finland mee verhuizen. Tevens moet er ook koude opgebouwd zijn binnen het stromingsgebied.
Op de ECMWF-kaart hieronder stroomt juist relatief warme oceaan lucht over GB richting Scandinavië en NW Rusland.
GFS laat geheel andere luchtdrukverhoudingen zien de 9/10e. We zitten dan volgens GFS in een lagedrukgebied.
| Gewijzigd: 31 oktober 2014, 12:47 uur, door Ben47
Welliswaar nog Lt (maar ook al ruim een week te volgen bij JMA en GEM). Nou ook bij Gfs>>Ecmwf is er ook al een aantal runs mee gekomen maar is nou weer rustig.
Leuk om te volgen | Gewijzigd: 31 oktober 2014, 12:56 uur, door Tatanka
Welliswaar nog Lt (maar ook al ruim een week te volgen bij JMA en GEM). Nou ook bij Gfs>>Ecmwf is er ook al een aantal runs mee gekomen maar is nou weer rustig.
-afbeelding-
Leuk om te volgen
Laat maar komen! Van mij mag na dit weekend de herfst in volle hevigheid toeslaan om vervolgens de winter in te duiken!
Nog even een update van hirlam voor morgen. Volgens dit model worden de hoogste temperaturen aan het begin van de middag gehaald:
| Gewijzigd: 31 oktober 2014, 13:21 uur, door Stefanv