Komt de kou te vroeg......
dan is 't weer snel terras en kroeg!
De stroming is nog steeds zuidwestelijk, maar als de stroming uit Noordwest tot Noordoost komt, wat kunnen we dan verwachten? Is er een voorraad kou en kan die ongehinderd Nederland/België bereiken?
De Oostzee
De Botnische Golf en de Finse Golf zijn aardig aan het afkoelen. In het uitsterste Noorden van de Botnische Golf is de zeewatertemperatuur al gedaald tot 3 graden. Het westelijk deel van de Oostzee bij Noord Duitsland en Denemarken is nog 16 graden.
De watertemperatuur Oostzee 23 oktober 2014
Is de Noordzee en oostzee kouder of warmer dan het langjarig gemiddelde?
Rondom Denemarken en een stukje tussen Duitsland en Zweden is het zeewater meer dan 3 graden warmer dan normaal. Het noordelijk deel van de Botnische Golf en en oostelijk deel van de Finse Golf is kouder dan normaal en de koudere dan normaal neemt snel over de hele Botnische en Finse golf toe.
Van de Noordzee is het overgrote deel warmer dan normaal met de warmste (t.o.v. normaal) gebieden in de Duitse Bocht/Westkust Denemarken. Hierin komt met de temperaturen in de huidige ZW tot W stroming weinig verandering en blijft boven normaal.
Temperatuur afwijking t.o.v. langjarig gemiddelde
Bron: DMI en FMI | Gewijzigd: 23 oktober 2014, 13:47 uur, door Ben47
nou en, eerst nog maar wat stormen en regen. Ook is het nog maar oktober, nog niet echt tijd voor de winter
Zegt ook wel wat over het stromingspatroon. Depressies blijven maar komen en komen, ik hoop natuurlijk op een mooie winter maar kijkend naar dit jaar vrees ik het ergste.
Maakt niet uit! De eerste sneeuw staat op de pluim! :D
Dat is waar, het begin is er!
nou en, eerst nog maar wat stormen en regen. Ook is het nog maar oktober, nog niet echt tijd voor de winter
Zegt ook wel wat over het stromingspatroon. Depressies blijven maar komen en komen, ik hoop natuurlijk op een mooie winter maar kijkend naar dit jaar vrees ik het ergste.
Iedereen is wel negatief over aankomende winter na de vorige winter. Mensen hou hoop en vergeet niet dat het nog maar oktober is
Precies! eerst nog maar een paar stormen of stormachtig weer,daarvoor is het tenslotte herfst;)
Geldig van zondag 26 oktober tot vrijdag 07 november
Synoptische ontwikkeling
Vrijwel de gehele periode laat een hoogterug ten oosten en zuidoosten van ons land storingen net noordwest scheren. Van tijd tot tijd schampt er eentje, maar pas volgende week zaterdag lijkt er pas een front te gaan passeren.
Verwachting luchtdrukverhoudigen en fronten
Modelbeoordeling en onzekerheden
De komende week is er vrij weinig onzekerheid. Het overgrote deel van het ensemble toont een synoptische setting waarbij de hoogterug in onze omgeving een zuidwestelijke stroming oplevert en vrij rustig weer.
De overgang naar een wisselvallig weertype zit ook in vrijwel het gehele ensemble. De onzekerheid neemt dan echter wel toe, omdat er verschillen zijn in de mate waarop de straalstroom golft. Hierdoor zijn er binnen het wisselvallige scenario koudere en warmere oplossingen voor handen.
Tevens is er ook nog een kleiner aantal members aanwezig waarbij de hogedrukinvloed terugkeert, dit zijn veelal koudere oplossingen omdat die hogedruk ten westen of ten zuidwesten van ons berekend wordt. Op hoogte althans, aan de grond komt het hoog boven ons terecht.
Temperatuurpluim beoordelingsperiode
Samenvatting meerdaagse-periode:
Droog en temperaturen boven normaal, vanaf halverwege de week geleidelijk toenemende neerslagkansen.
Samenvatting EPS-periode:
Overgang naar wisselvallig weer met temperaturen die uitkomen rond normaal.
Het is Oktober... ik ga pas over een maand serieus kijken wat de ontwikkelingen zijn
Ik begin pas vanaf november winterkriebels te krijgen, we zijn er bijna
Mijn vingers jeuken om te gaan schrijven, maar de kaarten laten voorlopig nog niets spannend zien en het zou dus slechts blijven bij wat groene kaartjes.
Maar inderdaad zoals Svenne al aangeeft het is pas oktober... eerste vorst(je) ergens midden november zou leuk zijn..
Zowel EC als GFS geven weinig hoop op de korte en zelfs lange termijn ziet het er niet uit dat het koud gaat worden.
Je zou voor de grap eens moeten kijken naar de laatste paar kaarten van GFS 12hrun 24/10.
Hierin zie je zoveel mogelijkheden maar doordat we met een rug op 300hPa te maken hebben ipv een trog blijft de koude ver weg ( Moscow) .
Nu weten we natuurlijk allemaal dat dit met 1 of 2 dagen weer compleet kan veranderen dus we gaan gewoon kaart-casten ipv now-casten en zodra er iets leuks in de planning zit kom ik met een uitgebreide post !
| Gewijzigd: 24 oktober 2014, 23:44 uur, door Callie-P