1901- 1910 2
1911- 1920 1
1921- 1930 7 was tot vandaag 8
1931- 1940 1
1941- 1950 1
1951- 1960 1
1961- 1970 2
1971- 1980 1
1981- 1990 5
1991- 2000 2
Dan wordt er op TV naar aanleiding van een dagrecord verklaard dat we met opwarming te maken hebben.
Maar hoe ligt de verhouding 1e vijftig jaar en 2e vijftig jaar van de 20e eeuw v.w.b. de warmste oktoberdagen (records)?.
Dat was tot vandaag 13 tegen 11 in het voordeel van de eerste halve eeuw. Sinds vandaag is dat 12-11 geworden in het voordeel van de eerste helft van de vorige eeuw.
Daarbij opgemerkt dat het hoogste warme dagrecord van oktober binnen de eerste halve eeuw viel en wel op 10 oktober 1921 met 26,7 graden.
Het laagste warme dagrecord viel net in de 2e halve eeuw op 25 oktober 1953 met 18,3 graden.
Hoezo opwarming aan de hand van dagrecords te durven stellen?
De oplettende lezer mist 8 dagen. Dat klopt die records vielen in de 21e eeuw.
.
| Gewijzigd: 18 oktober 2014, 21:10 uur, door Ben47
1901- 1910 2
1911- 1920 1
1921- 1930 7 was tot vandaag 8
1931- 1940 1
1941- 1950 1
1951- 1960 1
1961- 1970 2
1971- 1980 1
1981- 1990 5
1991- 2000 2
Dan wordt er op TV naar aanleiding van een dagrecord verklaard dat we met opwarming te maken hebben.
Maar hoe ligt de verhouding 1e vijftig jaar en 2e vijftig jaar van de 20e eeuw v.w.b. de warmste oktoberdagen (records)?.
Dat was tot vandaag 13 tegen 11 in het voordeel van de eerste halve eeuw. Sinds vandaag is dat 12-11 geworden in het voordeel van de eerste helft van de vorige eeuw.
Daarbij opgemerkt dat het hoogste warme dagrecord van oktober binnen de eerste halve eeuw viel en wel op 10 oktober 1921 met 26,7 graden.
Het laagste warme dagrecord viel net in de 2e halve eeuw op 25 oktober 1953 met 18,3 graden.
Hoezo opwarming aan de hand van dagrecords te durven stellen?
De oplettende lezer mist 8 dagen. Dat klopt die records vielen in de 21e eeuw.
.
Meting van de BILT vindt nu plaats in een versteende omgeving, welke verwarmd wordt (in de winter) en welke beter de warmte absobeert, dan een gewoon weiland. De meting van de BILT zijn minder absoluut, dan dat men wilt stellen, al ben ik van mening dat er mss iets aan de hand is. De stelligheid stoort mij des temeer..... Leuk feitje van de jaren 30. Je hoort er niemand meer over...... | Gewijzigd: 18 oktober 2014, 21:32 uur, door Renssie
| Gewijzigd: 18 oktober 2014, 22:18 uur, door Ben47
Klopt. Ik heb hen 10 jaar geleden hierover ook al eens geattendeerd op dit fenomeen. (De Blit is in 40 jaar dichtgebouwd / opgeslokt door Utrecht) Het duurde drie weken, voordat ik antwoord kreeg na sterk aandringen.
Het antwoord:
U heeft een punt, maar..............
Helaas heb ik de mail niet bewaard. (Vele zullen denken...... jajaja. Maakt me niet uit, maar ik blijf scepties over de metingen van 't gemiddelde station van NL. De lobby is machtig totdat 't tegendeel is bewezen. Helaas is dat moeilijk aantoonbaar.) | Gewijzigd: 18 oktober 2014, 22:18 uur, door Renssie
Klopt. Ik heb hen 10 jaar geleden hierover ook al eens geattendeerd op dit fenomeen. (De Blit is in 40 jaar dichtgebouwd / opgeslokt door Utrecht) Het duurde drie weken, voordat ik antwoord kreeg na sterk aandringen.
Het antwoord:
U heeft een punt, maar..............
Helaas heb ik de mail niet bewaard. (Vele zullen denken...... jajaja. Maakt me niet uit, maar ik blijf scepties over de metingen van 't gemiddelde station van NL. De lobby is machtig totdat 't tegendeel is bewezen. Helaas is dat moeilijk aantoonbaar.)
Zo lust ik er nog wel een paar.... De techniek is ook veel nauwkeuriger geworden in de loop der jaren dus wat zegt het überhaupt als je dit gaat vergelijken met het verleden! Het is maar gebakken lucht
Het record maximumtemperatuur staat voor 19 okt op 1921 met 23,6 graden in De Bilt. Dat zal waarschijnlijk vandaag niet verbeterd worden.
Wel kan het etmaalgemiddelde het dagrecord van 2012 dat voor 19 oktober 16,8 graden was, verbeterd worden. De minimumtemperatuur was vannacht behoorlijk hoog met 15,2 graden. Alleen al de minimum nachttemperatuur komt met 15,2 in de buurt van het daggemiddelde van 1971 t.w. 15,3 graden.
Edit Ben 10:45u. Op het moment van dit schrijven is de gemiddelde etmaaltemperatuur van vandaag al opgelopen tot rond 16 graden. | Gewijzigd: 19 oktober 2014, 10:44 uur, door Ben47
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Dit onderwerpje is eigenlijk een beetje off-Topic maar goed
Ik ben het wel eens met Sepp. In die zin dat er veel veranderd is en dat de omgeving dus ook is veranderd. Ik geloof niet dat de thermometers nauwkeuriger zijn geworden maar er is wel meer data beschikbaar zijn waardoor je weer andere eindresultaten krijgt. ( vroeghar liep men om de 15 min of zo naar de thermometer en nu krijgen ze elke 5 minuten data of misschien wel elke minuut !)
Het KNMI houdt zich dus aan de temperatuur aan in de Bilt hetgeen misschien wel een warmte eiland is geworden maar aan de andere kant geeft het wel de algemene ontwikkeling aan die er gaande is in heel het land ( bebouwing -> warme woongebieden) dus aan de ene kant is dat KNMI meetpunt wel indicatief voor het meer druk bewoonde deel van Nederland maar totaal niet voor de rest van Nederland ( en dan heb ik het toch wel over 40/50% van Nederland) Kantekening daarbij is dat het toch vaak veel kouder is in de Bilt dan in mijn achtertuin
Aan de andere kant vind ik ( zie mijn Hellmannen betoog) dat conclusies over het weer in Nederland ( en dan bedoel ik algemeen "de herfst van.. of de winter van" teveel het uitgangspunt hebben van de weersomstandigheden in "de Bilt" Misschien zou men dit wat meer losmoeten laten ( en dan doel ik bijvoorbeeld op de Hellmandiscussie) en de hoeveelheid data die beschikbaar is meer in de "algemene" uitspraken mee moeten nemen.
Mocht er meer animo zijn om over dit topic door te gaan dan kan ik daar misschien wel een apart topic over openen ( stuur mij dan maar een PB)
Het is inderdaad mooi om te zien dat de leden zich steeds meer aan de goede kant van de 10 graden lijn bevinden.. maar onzekerheid is troef..
Hieronder een 2mtr MINIMALE temp (!)kaartje van Europa van 4 november waar je toch zo een 1500km moet rijden wil je uberhaupt onder de nul graden lijn komen.
Eerder deze week plaatste ik nog kaartjes van 3 november waarbij er wat lichte vorst in onze omgeving aanwezig was en dat is inmiddels weer van de kaarten.
Kortom met de huidige weersomstandigheden is met de lange termijn echt niets te beginnen aangezien ik geen enkele trend zie behalve dan dat de 300hPa zwak blijft en zo lang die zo zwak blijft kan echt alles gebeuren ( inclusief vorst begin november)
EDIT : de 6h run van GFS is nu compleet (bovenstaande komt uit de oh run) en in de 6h run wordt de koude nog verder terug gedrongen..
owwww dit gaat allemaal ons geduld weer op de proef stellen
| Gewijzigd: 19 oktober 2014, 12:50 uur, door Callie-P
Je hebt net pech om in die regenzone terecht te komen, elders stralend nazomerweer. Er zit voor jou ook niet bepaald beterschap aan te komen jammer genoeg.
Op www.stormchasersbenelux.blogspot.com nog een verslagje gevonden betreffende aanstaande dinsdag met de passage
van Gonzalo's restanten. Hieronder het traject volgens GFS.
Edit Callie-p : @Lako.. voor het stukje wat ik verwijderd heb, hebben we het mooie systeem PB in het leven geroepen | Gewijzigd: 19 oktober 2014, 13:00 uur, door Callie-P
Tot ik naar buiten ging en het voor me gevoel 18/20 graden is.
Dus voor het perfecte herfstgevoel kan je het beste binnenblijven Toch heeft ook dit wel weer iets grappigs, herfstweer met voor je gevoel zomerse temperaturen haha
*********tekst********tekst herfstweer met voor je gevoel zomerse temperaturen haha
nou, kom dan maar naar Friesland. Hier bewolkt, periodes met (lichte) regen en lekker wat wind . Tempratuur is nog wel hoog | Gewijzigd: 19 oktober 2014, 14:37 uur, door Callie-P
****tekst******tekst******, herfstweer met voor je gevoel zomerse temperaturen haha
Hier precies hetzelfde gevoel enkel de temperatuur gooit roet in het eten. Maar na vandaag gaat gelukkig ook de temperatuur naar beneden.
Korte uitleg bij de MOS-pluim:
De groene lijnen : de 50 verstoorde verwachtingen (T639)
De rode lijn : de operationele T1279 ECMWF verwachting
De blauwe stippellijn : de onverstoorde T639 verwachting
De bruine stippellijn : het ensemble gemiddelde
De bruine bolletjes : de zogenaamde GIDS-verwachting, afgeleid op basis van o.a. de operationele verwachting, het ensemble gemiddelde, en -statistisch- gecorrigeerd voor de systematisch fouten.
MOS= Model Output Statistics. Tn=Minimum temperatuur. Tx=Maximum temperatuur.
Waarschuwing bij de interpretatie:
De gids-waarden voor temperatuur zijn minimum en maximum temperaturen, de overige zijn temperaturen voor 00UTC en 12UTC (kan wel 5 graden schelen)
De waarden zijn geïnterpoleerde roosterpunten. | Gewijzigd: 19 oktober 2014, 14:41 uur, door Callie-P
Dit onderwerpje is eigenlijk een beetje off-Topic maar goed
Ik ben het wel eens met Sepp. In die zin dat er veel veranderd is
****tekst*****tekst*****************mee moeten nemen.
Mocht er meer animo zijn om over dit topic door te gaan dan kan ik daar misschien wel een apart topic over openen ( stuur mij dan maar een PB)
Top verwoord callie!!!
Edit Callie-p: even het citaat ingekort enne thanks Sepp! ! | Gewijzigd: 19 oktober 2014, 14:41 uur, door Callie-P
| Gewijzigd: 21 oktober 2014, 18:32 uur, door Stefanv
Geldig van vrijdag 24 oktober tot woensdag 05 november
Synoptische ontwikkeling
Aan de oostflank van een hoogterug van Zuidwest-Europa richting de Baltische staten schampen van tijd tot tijd storingen, behorende bij een omvangrijk Atlantisch lagedrukgebied. In de tweede helft van volgende week loopt het laag door en passeert bij ons de bijbehorende hoogtetrog.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Aanvankelijk is er vrij weinig onzekerheid. Er is sprake van een zuidwestelijke aanvoer met relatief rustig weer.
Pas vanaf dinsdag neemt de spreiding duidelijk toe. De meeste leden blijven in de zuidwesthoek, maar de invloed van een hoogterug verschilt per cluster. Een klein aantal leden (waarbij de control eruit springt) heeft een koude oplossing met een noord- tot noordoostelijke stroming als de rugas ten westen van ons land terecht komt.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrij veel bewolking en vooral vrijdag en zaterdag kans op neerslag. De temperaturen liggen overdag iets boven het langjarig gemiddelde en 's nachts ruim daarboven.
Samenvatting EPS-periode:
Wisselvallig en temperaturen die overdag rond normaal uitkomen.