[kaart 24 okt]
(Doordat een hogedrukgebied boven Scandinavië ligt waait de wind bij ons uit het noorden/noord-oosten waardoor koude lucht wordt aangevoerd.) Mee eens! Liever in dec/jan/feb. Mrt mag ook nog . Maar als deze kaart uitkomt kan het in ieder geval alvast die Oostzee flink afkoelen. Dan kan de stroming met eenzelfde kaart in dec t/m mrt ons echte stromingskou brengen.
Overigens, hoewel niet op de 2m temperatuur kaart te zien; bij heldere nacht en zo weinig wind kan het op de 24e met deze kaart wel eens tot lichte vorst komen a.g.v. stralingskou.
KNMI Beoordeling lange termijn van 04.31 uur (aangevuld met neerslag- en temperatuurpluim en kaart verwachting luchtdrukverhoudingen)
Geldig van zaterdag 11 oktober tot donderdag 23 oktober
Synoptische ontwikkeling
Een sturend hoogtelaag in de buurt van de Britse Eilanden blijft nog enige tijd bepalend voor het weer in ons aandachtsgebied. Tezamen met een hoogterug boven het oosten van Europa zorgt dit voor een zuid tot zuidwestelijke stroming.
Het polaire front dat nu nog in de buurt van Limburg ligt, komt de komende dagen tijdelijk iets oostelijker te liggen.
Zaterdag passeert een kortgolvige hoogtetrog met enkele buien. De 'hoofdtrog' zakt intussen nog wat verder uit in zuidelijke richting naar Portugal.
Verwachting luchtdrukverhoudingen en positie fronten aanvang beoordelingsperiode
De hoogtestroming wordt op zondag en maandag zuidelijk. Aan de voorzijde hiervan trekt later op zondag of maandag een actieve storing in noordelijke richting en trekt over onze omgeving. Na passage hiervan krijgen we te maken met een zuidwestelijke stroming waarin van tijd tot tijd storingen passeren, maar waarbij het wel aan de zachte kant blijft.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met zaterdag zijn de ontwikkelingen tamelijk eenduidig,
In de loop van zondag/maandag is de precieze koers en timing van de storing uit het zuiden de onzekere factor. De deterministische uitvoer berekent tussen zondag en dinsdag lokaal flink wat neerslag, maar zit dan ook helemaal bovenin het ensemble. Kijken we naar de kansverdelingen, dan zien we vooral maandag hoge neerslagkansen voor het hele land met voor de meeste locaties rond 60% kans op 3-10 mm en 20-30% op meer dan 10 mm.
Neerslagpluim beoordeelde periode
Na dinsdag zien we in ongeveer 60% van de leden de hogedruk-invloed toenemen, waarbij de locatie van het hoog wel verschilt en dat is uiteraard van belang voor de temperatuur. In een ruime meerderheid ligt het hoog boven het centraal of zuid Europa met een aanvoer tussen zuidoost en zuidwest, resulterend in tamelijk zacht weer.
Temperatuurpluim beoordeelde periode
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig met vooral in de loop van zondag en op maandag sterk toenemende kans op regen of buien.
Samenvatting EPS-periode:
Rond 60% kans op een overgang naar overwegend droog weer, ongeveer 40% kans op een voortzetting van het weertype met geregeld regen of buien. Aanvankelijk grote kans (70-80%) op temperaturen boven het langjarig gemiddelde, maar later in de periode toenemende kans op kouder weer. | Gewijzigd: 9 oktober 2014, 09:30 uur, door Ben47
Natuurlijk erg ver weg maar wel een opvallende oper run van Ec.
ZZzzzzzz huh wat Ja toegegeven ik ben echt op zoek naar koude.. de temperaturen van afgelopen week zijn echt wel okey om even naar het strand te gaan of om zonder jas te fietsen.
maar wat had ik even de kriebels in de buik toen ik gisterochtend wakker werd en ik merkte dat de verwarming was aangeslagen.. jaaa eindelijk temperaturen onder de 15 graden
Anyway zodra het woordje vorst gebruikt wordt dan heb je mijn oververdeelde aandacht.. maar gezien de laatste runs denk ik dat vorst voorlopig in de ijskast staat ...
Vanaf midden november gaat het denk ik interessant worden aangezien er dan normaal gesproken aardig wat koude in het noorden zou moeten zitten die dan onze kant op kan komen..
Leuk dat gokken
| Gewijzigd: 9 oktober 2014, 14:00 uur, door Callie-P
Anyway zodra het woordje vorst gebruikt wordt dan heb je mijn oververdeelde aandacht.. maar gezien de laatste runs denk ik dat vorst voorlopig in de ijskast staat ...
...
Iemand laat toch de ijskastdeur ff open staan. Er wil een lid van ECMWF uit! Onder nul, terwijl vriendjes het in die dagen nog boven de 20 graden willen laten worden.
| Gewijzigd: 9 oktober 2014, 15:43 uur, door Ben47
Der Föhn heizt Südbayern jetzt richtig ein: Sogar Wärmerekorde kommen im Allgäu in Sichtweite - In Kempten liegt der Oktoberrekord bei 27,0 Grad, 25,5 Grad sind um 13:30 Uhr schon erreicht, Tendenz weiter steigend. In München werden jetzt 25,8 Grad, in Bregenz am Bodensee gar 27,3 Grad gemessen!
De kou komt vanzelf wel.. maar wanneer is de vraag. Het kan in ieder geval niet slechter als afgelopen winter!!!
Jawel, het kan altijd nog warmer....dan wordt het hier druk. Winter en zomerliefhebbers vechten elkaar dan de tent uit. En Hellmanngetal? Hmm een maandje een negatief getal. Dwz. Alle positieve etmaaltemperaturen optellen en van een - voorzien. Een Meltmanngetal...
De kou komt vanzelf wel.. maar wanneer is de vraag. Het kan in ieder geval niet slechter als afgelopen winter!!!
Jawel, het kan altijd nog warmer....dan wordt het hier druk. Winter en zomerliefhebbers vechten elkaar dan de tent uit. En Hellmanngetal? Hmm een maandje een negatief getal. Dwz. Alle positieve etmaaltemperaturen optellen en van een - voorzien. Een Meltmanngetal...bbq'en met kerst
Jawel, het kan altijd nog warmer....dan wordt het hier druk. Winter en zomerliefhebbers vechten elkaar dan de tent uit. En Hellmanngetal? Hmm een maandje een negatief getal. Dwz. Alle positieve etmaaltemperaturen optellen en van een - voorzien. Een Meltmanngetal...bbq'en met kerst
Ach als herfstweer is dit natuurlijk heerlijk.... Niemand zit te wachten op somber weer en de hele dag regen! Uiteraard zijn de herfststormen meer dan welkom en daarna een zonnig winter in met matige vorst en af en toe wat sneeuw!!! Hmmmm en toen ging mijn wekker helaas
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
KNMI: uit het zuidwesten nadert vanuit Frankrijk/België een gebied met (buiige) regen. Activiteit neemt wel wat af maar kan overdag (dagelijkse gang) weer toenemen. Ik denk dat het deze regen is
KNMI: uit het zuidwesten nadert vanuit Frankrijk/België een gebied met (buiige) regen. Activiteit neemt wel wat af maar kan overdag (dagelijkse gang) weer toenemen. Ik denk dat het deze regen is
In de Guidance staat het inderdaad wel, maar weerberichten op bv. buienradar en weerplaza is er niets over te lezen. Er staat ''af en toe regen of een bui'', maar aangezien die langzaam trekt is af en toe een foute woordkeuze. Gebied lijkt trouwens in het midden weer te activeren.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Hier word je als winterliefhebber niet blij van
-Afbeelding-
Beter nu nog warm, want als de winter te vroeg komt hebben we er in de leuke wintermaanden niks meer aan
Edit stefanv: Afbeelding uit citaat gehaald
| Gewijzigd: 12 oktober 2014, 11:03 uur, door Stefanv