De wind, volgens ooggetuigen ging het om een windhoos, trok op het parkeerterrein van het MCL een auto van zijn plek.
In veel huiskamers werden het even spookachtig donker, is te lezen uit enkele reacties op social media.
Tienke Wouda woont in een appartement aan de Nylânsdyk en voerde een zakelijk telefoontje toen het buiten plotseling heel donker werd. ,,Geen idee wát het precies was, maar ik kan je vertellen dat ik het nooit meer hoop mee te maken. Ook al duurde het maar een seconde of dertig.”
De wind was fel, zag Wouda. ,,Er vielen spullen van het balkon en ineens vloog er van alles door de lucht. De storm was hevig en beangstigend.”
Pas later las ze op de site van de Leeuwarder Courant over de windhoos bij het ziekenhuis.
Die ontstond volgens ooggetuigen in het midden van het parkeerterrein voor MCL. Uiteindelijk viel de materiële schade aan. Slechts één auto (zie foto) werd van zijn plek getild.
Omrop Fryslân meldde dat een geschrokken bezoeker zo geschrokken was, dat hij in een taxi naar huis is gebracht.
Het verslag van Miranda Tijsma-Hiemstra spreekt tot de verbeelding. Op de facebook-pagina van de LC schreef ze: ,,Ik heb het ook gezien…auto werd zo de lucht in getild en over de heg kwam ie weer terecht op een ander parkeerplaats. ..auto had bumper schade voor en kapotte ruit en beschadigd aan de zijkant…was echt apart om het te zien….kon me ogen niet geloven.”
Roger Dahmes zat in zijn auto toen het weer omsloeg: ,,De vrachtwagen voor mij in leeuwarden kon zijn truck nog maar nauwelijks op de weg houden het was een wonder dat hij niet omviel met dit extreme weer.”
Brenda Visser-de Roos, ook op facebook, schreef: ,,Wij wonen bijna om de hoek en hier thuis geloofden ze me niet dat ik dacht dat het leek alsof er een kleine tornado was. Heel kort maar heftige storm. De straat was even spookachtig.”
Volgens Sietse Roolvink, beheerder van het weerstation Leeuwarden, komen windhozen in stedelijk gebied niet veel voor: ,,Op zich is het uitzonderlijk. Windhozen zijn er regelmatig, maar zo plaatselijk als gisteren, in een stad bovendien, gebeurt niet vaak.”
Bron: http://www.dehuisaanhuis.nl/nieuws/41132/windhoos-leeuwarden-dit-wil-ik-nooit-meer-meemaken/