Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig warm nazomerweer met soms een bui. Na het weekend waarschijnlijk overgang naar een koeler weertype.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70-80%) op een voortzetting van een licht wisselvallig weertype met temperaturen iets beneden normaal. Kleine kans (20-30%) op herstel van het nazomerweer met temperaturen boven normaal. Ik ga voor die 20/30%
Het is zo dubbel momenteel. Aan de ene kant is die nazomer heerlijk maar aan de andere kant begint de herfst ook wel te lonken. Ik vind de temps ook iets te warm nu, merk dat ik het wel een beetje gewend ben nu en behoefte krijg aan wat frisser weer. Mag wel met zon, maar langzaam richting de 18 graden ofzo. En op de achtergrond mag er best een echte herfstdepressie in de startblokken gaan staan... lekker regen en storm, om maar eens wat te noemen.
Uit KNMI Beoordeling lange termijn 04.04 uur (pluim toegevoegd)
Geldig van zaterdag 20 september tot donderdag 02 oktober
Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug boven onze omgeving verzwakt en er ontwikkelt zich een hoogtetrog boven Scandinavië.
De operationele run laat zien dat in deze noordweststroming een koufront zuidoostwaarts trekt over de Noordzee.
Zondag passeert het koufront het aandachtsgebied. Hierachter bevindt het aandachtsgebied in beduidend koelere lucht.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Als we kijken naar de bovenstaande ontwikkeling zoals deze wordt beschreven door de diverse EPS leden dan zien we het volgende: De overgang naar koeler weer door het passerende koufront is vrijwel zeker.
Daarna zien we in de meeste leden een noordelijke stroming aan de oostflank van een uitloper van hogedruk vanaf de Azoren richting UK.
Temperatuurpluim beschreven periode
In de loop van de EPS periode zien we dan dat de meeste leden kiezen voor een doorstroomde west of noordwestcirculatie. (Een beetje afhankelijk van de exacte positionering van de uitloper van het Azorenhoog)
Er zijn echter ook sommige leden die een herstel van hogedruk laten zien met terugkerend nazomerweer. Deze leden zijn gemiddeld genomen sterk in de minderheid.
Op zondag overgang naar een koeler weertype met wolkenvelden en lage neerslagkansen.
Grote kans (80%) op een voortzetting van het koelere weertype met geleidelijk toenemende wisselvalligheid.
Kleine kans (20%) op herstel van het nazomerweer met temperaturen boven normaal. | Gewijzigd: 18 september 2014, 08:16 uur, door Ben47
Hahaha, maar dat betekent niet dat die lange termijn kaarten niet geplaatst mogen worden hoor!! Integendeel, ze vormen dikwijls aanleiding tot zinvolle discussies. Ik hamer er alleen maar op dat mensen er geen al te grote verwachtingen aan moeten ontlenen, omdat de kans op teleurstelling bij lange termijn levensgroot is. Over de uitingen van teleurstelling komen dan weer klachten enz enz.
Dus zet er maar altijd bij "garantie tot aan de volgende run van GFS/ECMWF" .
Bovendien is de geplaatste kaart er maar één van de 52 kaarten van hetzelfde tijdstip, als het om ECMWF kaarten gaat. En 1 op 20 bij GFS kaarten. En die zien er dikwijls heel anders uit. Soms zelfs volkomen strijdig.
Maar plaats ze maar hoor!! Laat de discussie maar losbarsten!!
| Gewijzigd: 18 september 2014, 14:47 uur, door Ben47
Hahaha, maar dat betekent niet dat die lange termijn kaarten niet geplaatst mogen worden hoor!! Integendeel, ze vormen dikwijls aanleiding tot zinvolle discussies. Ik hamer er alleen maar op dat mensen er geen al te grote verwachtingen aan moeten ontlenen, omdat de kans op teleurstelling bij lange termijn levensgroot is. Over de uitingen van teleurstelling komen dan weer klachten enz enz.
Dus zet er maar altijd bij "garantie tot aan de volgende run van GFS/ECMWF" .
Bovendien is de geplaatste kaart er maar één van de 52 kaarten van hetzelfde tijdstip, als het om ECMWF kaarten gaat. En 1 op 20 bij GFS kaarten. En die zien er dikwijls heel anders uit. Soms zelfs volkomen strijdig.
Maar plaats ze maar hoor!! Laat de discussie maar losbarsten!!
hey callie-p kaarten zijn de enige kaarten he die andere 19 zijn voor de heb
september is ook nog geen maand voor najaarspektakel. Vorig jaar ergens een post gemaakt over de (zeer) zware stormen en september was geen uitschieter meen ik, als ik het me goed herinner is november en een stukje december DE spektakelmaand.
september is ook nog geen maand voor najaarspektakel. Vorig jaar ergens een post gemaakt over de (zeer) zware stormen en september was geen uitschieter meen ik, als ik het me goed herinner is november en een stukje december DE spektakelmaand.
Vorig jaar halverwege oktober was de storm van 2014 tot nu toe. De schade was hier enorm. Bomen van 2 a 3 meter dik namen gewoon de weg en bushokjes mee toen ze omgingen.
Vorig jaar halverwege oktober was de storm van 2014 tot nu toe. De schade was hier enorm. Bomen van 2 a 3 meter dik namen gewoon de weg en bushokjes mee toen ze omgingen.
bomen van 2 a 3 meter dik?
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
De temperatuur zal wel een stapje terug moeten doen na zaterdag. Dit is ook logisch aangezien we stilaan richting het einde van September gaan.
Neerslag van betekenis lijkt er de komende tijd niet te vallen. Misschien van plaatselijke buien ( uit Limburg gisteren berichten gezien van 40+ mm in 1 dag).
Groeten
| Gewijzigd: 19 september 2014, 01:39 uur, door Stefanv
Geldig van zondag 21 september tot vrijdag 03 oktober
Synoptische ontwikkeling
Bij aanvang van de periode is er een hoogtetrog boven Scandinavië gesitueerd welke een noordwestelijke stroming in stand houdt waarmee maritiem polaire lucht wordt aangevoerd. Een beduidend andere luchtmassa dan waar we momenteel mee te maken hebben.
Verwachting luchtdruk verdeling aanvang beoordeelde periode
In het verloop van de operationele run zien we een oostwaarts trekken van de hoogtetrog waardoor de stroming in ons aandachtsgebied vloeiend overgaat in een tamelijk zonale west tot westnoordwestelijke stroming.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Verschillen in het hierboven geschetste synoptische beeld beginnen zich af te tekenen vanaf begin volgende week. Er zijn namelijk een aantal leden die na het wegtrekken van de hoogtetrog (weer) de opbouw van een hoogterug laten zien, dit zijn er echter nog niet zo veel. De andere leden laten een doorstroomde westelijke tot noordwestelijke aanvoer zien.
In de loop van de volgende week zien we echter het aantal leden met de opbouw van de rug toenemen. Dit wordt ook verdisconteerd in de pluimen, want we zien in de tweede helft weer een stijging van de ensemble gemiddelde temperatuur. Het is ook terug te zien in een geleidelijk oplopen van het dauwpunt.
Kijkende naar de EPS uitvoer is het overigens lastig om te spreken in termen van kansen op bepaalde scenario's. Dit omdat de getoonde stromingspatronen niet zo eenvoudig te rubriceren zijn, maar eerder in een glijdende schaal van elkaar verschillen.
Wolkenvelden, meest droog en middagtemperaturen rond 17 graden.
Zeer waarschijnlijk een voortzetting van het licht wisselvallige weertype met maxima rond of iets beneden normaal.
ach ja, het lijkt allemaal op elkaar. Maar het was een grote boom