Maar ook zulk weer leent zich voor het maken van mooie foto's.
Nog wat vroeg he, die jetstreem kan net zo goed weer op gang komen.
Yes dat klopt maar het is toch frappant hoe we de komende 5-10 dagen gewoon verder kabbelen in het 'saaie' troosteloze weerbeeld. Een strenge winter mag van mij nog wel eens op bezoek komen
Vooruitzichten Lange Termijn volgens KNMI
zaterdag 13 september tot en met zaterdag 20 september
Grote kans (ca. 70 %) op aanhouden van het rustige weertype met nu en dan zon, slechts af en toe een bui en temperaturen die rond de normale waarden voor de tijd van het jaar liggen.
Yes dat klopt maar het is toch frappant hoe we de komende 5-10 dagen gewoon verder kabbelen in het 'saaie' troosteloze weerbeeld. Een strenge winter mag van mij nog wel eens op bezoek komen
behalve als je in belgie woont
Vorige jaar riepen we een herfst en winter lang dat de straalstroom wel ging liggen en het koud zou worden, en dat gebeurde niet. dus misschien is het ons dit jaar gegunt
| Gewijzigd: 6 september 2014, 13:46 uur, door Cookiebakker
Ik kom net van het strand af en ik kan je zeggen dat het heerlijk was. Temperatuur zeker zo rond de 22 graden en dan was het ook nog aanlandige wind en dit laatste zorgt er meestal voor dat het koud is op het strand... nou vandaag dus niet
Ben ik al bruin badmeester !
Ik schrok toen jij het woord 'heerlijk' gebruikte. Meestal is het dan een graad of 10 onder nul....
Ik schrok toen jij het woord 'heerlijk' gebruikte. Meestal is het dan een graad of 10 onder nul....
hehehe nee dit maal niet Hieronder een mooi overzicht van de maximum temperaturen van vandaag en ik zat toch net in dat stukje van ruime 21 graden !
De actuele temperaturen zijn eigenlijk ook wel behoorlijk hoog 17 graden op dit tijdstip nog....
Koudere droge lucht uit het noordwesten maakt een eind aan de kans op mist. Boven de Noordzee gaat het bovendien ff flink waaien. De wadden krijgen er ook nog mogelijk een 6 Bft van mee.
Detail van KNMI verwachtingskaart voor vannacht 02u laat een laag boven de Noordzee zien die daar de wind tot windkracht 7 tot 8 laat toenemen,
KNMI gaf voor onderstaande Noordzeedistricten dan ook een waarschuwing (geel) uit
| Gewijzigd: 8 september 2014, 00:14 uur, door Ben47
Bij een naar (noord)oostelijke richtingen draaiende wind kan het volgend weekend niet misgaan. Laten we hopen dat dit uitkomt. Weinig wind, weinig tot geen neerslag en een lekker temperatuurtje.
Geldig van woensdag 10 september tot maandag 22 september
Synoptische ontwikkeling
Een bovenluchtlaag boven de Oostzee beweegt later deze week zuidwaarts tot de Alpen en beweegt vanaf het volgend weekeinde weer iets naar het noorden.
Boven de Britse Eilanden bouwt een hoogterug op die volgende week maandag door het bovengenoemde laag in onze omgeving wordt onderbroken. De meeste leden laten de rug later ten oosten van ons weer opbouwen en verder oostwaarts trekken.
Een trog die gelijkertijd ten westen van de Britse Eilanden uitdiept komt dan geleidelijk naderbij.
In het grondpatroon zien we vrijwel eenzelfde beeld. Met het laag dat van zuidelijk Scandinavië naar het Alpengebied en later weer terug naar het noorden beweegt en een hogedrukgebied boven de Britse Eilanden dat net noord van ons land naar het noordoosten beweegt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Na het volgende weekeinde neemt de onzekerheid weer toe, vorige model-runs lieten een opbouwen hoog ten westen van ons land zien, de laatste uitvoer heeft een meerderheid voor de uitdiepende trog en daarna een zonaal stromingspatroon.
In de pluim zien we dit vooral in de windrichting uitvoer terug. Deze periode start met een noordelijke wind en het overgrote deel van de leden gaan in de daarop volgende dagen naar noordoost en later oost.
Een kleiner aantal leden gaat via noord naar een zuid tot zuidwest richting.
Vanaf het volgende weekeinde is de stroming tussen zuidwest en zuidoost met een vrij grote spreiding, derhalve ook een grote onzekerheid.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Tot het einde van deze periode ondervinden we invloed van het hogedrukgebied, met af en toe zon en overwegend droog, in de nacht mistkansen. Middagtemperaturen oplopend naar rond de 22 graden.
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk een grote kans (ca. 70 %) op aanhouden van het rustige weertype met nu en dan zon, slechts af en toe een bui en temperaturen die rond of iets boven de normale waarden voor de tijd van het jaar liggen. Later in de periode neemt de kans af naar 50%.
Temperatuurpluim over de beschreven periode; zie post hierboven | Gewijzigd: 8 september 2014, 08:43 uur, door Ben47
idd een echte namzomer dag tot ca 30 min geleden. Nu bewolkt, een koude wind en af en toe wat lichte regen, dag zon