Op onze 3de dag in Kroatie, op 16 augustus, kwam er vanaf zee een behoorlijk onweerscomplex op ramkoers naar de camping. Het was magnifiek om te zien hoe de (ik vermoed supercel) zich ontwikkelde op volle zee... vrij rechte onderkant, met in t midden de stortregen, en om de paar seconden een ontlading in de zee. Ik heb toch vrij snel eieren voor mijn geld gekozen en met de kids het water verlaten toen de eerste rommels zich aandienden. Met man en kids toch wel vrij snel terug naar de caravan gelopen, want alle ramen en dakluiken stonden natuurlijk open .
Ik had de kinderen pannekoeken als lunch beloofd, dus mams had in de caravan nét de eerste pannenkoek in de pan liggen, toen er een felle flits (in mijn beleving kleurde alles rood) en keiharde donder er vrijwel tegelijk achteraan..... waarvan ik de halve dag pijn in mijn oren heb gehad. Nu bleek dus dat er in een camper op ongeveer 25 a 30 meter afstand de bliksem was ingeslagen. Vanuit die camper was er een bolbliksem tegen de camper ervoor geknald, en volgens andere nederlandse mensen is die vuurbal over het pad omhoog weggeschoten. (gelukkig nergens een tent/caravan of camper in.....anders was het nog heftiger afgelopen). Natuurlijk de hele camping in rep en roer, de kids in paniek en huilen, iedereen vluchtte de auto's of caravan in. De camper waar de bliksem is ingeslagen was Tutti Kaputti... niks deed het meer, geen stroom, startte niet, bij contact gingen de alarmlichten branden en ging er een alarm af, De voorste camper had behoorlijke schade aan de achterkant (zie foto's), had wel nog stroom, maar startte eveneens niet meer. Beiden zijn dan ook na enkele dagen afgesleept. Naderhand zijn we ook bij de stroomkast gaan kijken, en daar waren de stoppen gewoon 10 cm uitgeknald! Enige tijd later was er een ambulance bij de getroffen camper, ze hebben 2 mensen meegenomen, waarvan we er eentje nog terug hebben gezien. Wat we hebben gehoord is dat ten tijde van de blikseminslag in 1 van de campers iemand met een handmixer aan de gang was . Diegene zal wel een behoorlijk oplawaaier hebben gekregen! De ambulance reed in ieder geval ook weer met toeters en bellen langs de camping.
Als ik er nu zo aan terug denk, en het hier opschrijf, krijg ik gewoon weer de bibbers en kippenvel. Het heeft dus zo een impact gehad, dat bij het zien van bijvoorbeeld dat filmpje van die blikseminslag bij de regenboog, me spontaan de tranen in de ogen springen van schrik. Ik vind onweer nog steeds een heel mooi weersverschijnsel, maar zo dichtbij, nee bedankt, ik sla liever over en heb dan ook voorlopig mijn portie wel gehad.
| Gewijzigd: 29 augustus 2014, 11:50 uur, door Selma74
Rovinj.. Daar ben ik 2 jaar geleden geweest.. Destijds ook een beste bui meegemaakt, maar gelukkig niet ingeslagen.
Gaat daar vaker te keer.