De onweerskansje komt op kustconvergentie weer en kan aanhouden tot morgenvroeg.
Gfs onstabiliteit vanacht ooz cape veelal tussen de 500-1000 langs de kust schering 10-15 kts model Wrf komt ook met die Cape waardes zon 750 k/j
Ook met neerslag komt Wrf overeen met Gfs eveneens als harmonie maar die laat meer de losse buien zien en verder landinwaarts..Hirlam geeft slechts een licht signaal.
Fijne dag/avond/nacht nog,nou als een malle omkleden...mvg Tatanka | Gewijzigd: 15 augustus 2014, 16:48 uur, door Tatanka
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Hoop op wat geflits hier, heb dit jaar nog geen 'echte' onweersbui (meerdere ontladingen dichtbij) mee mogen maken
| Gewijzigd: 15 augustus 2014, 17:34 uur, door Marga
Wel te klagen dus ! dit is een onweersforum
| Gewijzigd: 15 augustus 2014, 17:10 uur, door Jo Capelle
En uit het NW komt nog een wolk met aambeeldpotentie aangewaaid. Prachtige donderkoppen hier
Jamer genoeg heb ik geen camera bij de hand.
Stadskanaal richting DLD heerlijke aambeeld volgens mij
Dat is idd een aambeeld. Te zien naar buien/onweer. Ik heb hem hier ook gespot vanavond. Prachtig aangezicht. | Gewijzigd: 16 augustus 2014, 08:44 uur, door Marga
Zondag en maandag waarvan maandag wat hogere kansen,buien komen vanaf de wadden nederland binnen. Buienkans word opgebouwd vanaf morgen naar maandag morgen middels een koufront passage,en maandag middels wat trogjes. Dit alles door toedoen van een laagje met zijn oorsprong komend vanaf ijsland deze brengt opnieuw polaire lucht mee.
Ps: De kans voor maandag word in algemeen gezet vooralsnog gfs komt ook met signalen meer binnelands in o.a. Morgen maar eens weer kijken hoe die ervoor staat. Verderop in de week weliswaar wat minikansjes maar niet voldoende voor een los staande topic lijkt me. Das ook niet aan mij want ik zet geen kansen-topics meer ik laat alleen de kans/jes zien.
Zondag koufront passage met meeste onstabiliteit in het noorden
Het uiterste noorden komt na koufrontpassage of net erachter mogelijk onder de linkeruitgang van de jet. Dan kan daar een enkele bui ontstaan, mogelijk met onweer. Effectieve schering op het koufront is 30-40 kn, lokaal mogelijk zelfs wat hoger afhankelijk van de onstabiliteitsdiepte. CAPE is daarentegen 200-400, lokaal rond 500 J/Kg. Kans op waterhozen is dus cker aanwezig langs de op de wadden en meren in het noorden. Harmonie geeft enkele ontladingen en ook INDECS komt met 50-80% kans op 1 ontlading in het noorden.
Zondag het weerbeeld meer en meer onder invloed komt van een actief lagedrukgebied. Dat laag ontwikkelt zich vandaag tussen IJsland en Schotland en komt zondagavond boven de noordelijke Noordzee terecht. Na passage van de bovengenoemde rug draait de stroming naar zuidwest en neemt deze zondag verder in kracht toe. Het koufront van het bovengenoemde lagedrukgebied lijkt zondag in de loop van de middag net noordwesten van het land te bereiken en wordt zondagavond ongeveer van Zeeland naar Groningen verwacht.
Neerslag gfs morgen
Harmonie laat het vooral achter de koufront passage zien en komt zelfs met een forse lijn ver nl in vanaf de noordzee zeeland groningen georienteerd
Vanavond nog een update
| Gewijzigd: 16 augustus 2014, 08:59 uur, door Tatanka