buienradar => radardiensten => bliksemontladingen
| Gewijzigd: 12 augustus 2014, 19:55 uur, door Marga
NEERSLAG:
Vannacht beperkt de buiigheid zich weer tot de kustprovincies (kustconvergentie), maar is de activiteit minder dan afgelopen nacht doordat op grotere hoogte tijdelijk wat warmte-advectie plaatsvindt. (ook een extra trigger mist de trog Takanka). Daarom lijkt de activiteit minder bij de neerslag modellen het hoeft niet,maar hou er rekening mee het kan hierdoor minder uitpakken dus (minder snel forcering).
BEWOLKING:
In de polaire lucht hoofdzakelijk convectieve bewolking, 's nachts vooral boven zee, in de kustprovincies en aan de lijzijde van het IJsselmeer. Het gebied is in weer in grote lijnen als gister....dus verspreid langs de kust buien met onweer met naar de wadden weer de zwaarsten gok ik (puur persoonlijk) >ijsselmeer effect | Gewijzigd: 12 augustus 2014, 18:47 uur, door Tatanka
Ik heb het 3 keer door gelezen,maar begrijp het inmiddels(denk ik) | Gewijzigd: 12 augustus 2014, 18:49 uur, door jeanpaul64
In de koffiebar mischien.....
Gfs signalen.
Harmonie
| Gewijzigd: 12 augustus 2014, 19:02 uur, door Tatanka
Kustconvergentie gaat doorgaans pas werken als het echt donker word...dus het kan zo weer hard gaan....is gebruikelijk deze rust periode.
De warmere lucht bevindt zich nu vooral boven het water van de Noordzee en het IJsselmeer, en de minder warme lucht hangt boven het binnenland. De kuststrook en het vrij warme IJsselmeer zijn nu dus een voorkeursgebied voor het ontstaan van buien, vooral in de avond, nacht en ochtend als koelere lucht over het warme zeewater strijkt. Met het oplopen van de temperatuur in de ochtend gaan de buien zich echter ook weer geleidelijk verder landinwaarts verspreiden, omdat het land dan ook weer waarden bereikt die vergelijkbaar zijn met het zeewater.
Weer.nl heeft er een heel stuk over gezet vandaag over deze situaties Bas...die kan je hier terug vinden>>> http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41240/berichtgeving-noodweer-week-33-2014/#message438037 | Gewijzigd: 12 augustus 2014, 21:26 uur, door Tatanka
In hun stuk guidance komt dit ook terug
NEERSLAG:
Vannacht beperkt de buiigheid zich weer tot de kustprovincies (kustconvergentie), maar is de activiteit minder dan afgelopen nacht doordat op grotere hoogte tijdelijk wat warmte-advectie plaatsvindt.
Als het nog gebeurt dan gebeurt dat denk ik in de hoek waar de buien zijn actueel...en in Noord-west nl...noord-holland wadden en mischien advectief friesland. Maar kan nou niet echt lichtpuntjes zien voor extra triggers. Maar met het laag nog steeds in de buurt kunnen er ook kortgolvige trogjes voorkomen mischien en dan kan het weer extra hard gaan.
Het kan ook zijn dat het laat gebeurt gisteren kwam de kustconvergentie vroeg op gang...kan ook laat in de nacht zijn (zie eerder post van mij als reactie op Bas de leeuw) ...dus het bekende ik word uit mijn bed getrilt verhaal voor de kustbewoners. | Gewijzigd: 12 augustus 2014, 22:41 uur, door Tatanka