Daar was wel sprake van gister bij L1 (limburgse zender) nou moet ik erbij zeggen dat die er vaker naast zitten dan dat ze het bij het rechte eind hebben.
Citaat van Tatanka, zondag 10 augustus 2014, 12:31 uur Tis net 12 uur geweest en het warmte front moet nog passeren en is het deels aan het doen in de gelderland hoek al bijna 24 graden.... Bedankt voor de uitleg trouwens jij hebt er vermoedelijk betere kijk op en meer verstand van dan mij. Omdat het hier nu steeds meer begint te waaien en de temps juist weer iets daalde dacht ik dat het niet haalbaar zou zijn de 25 graden.
Berichten samengevoegd door Sanwa | Gewijzigd: 10 augustus 2014, 15:22 uur, door Marga
Bedankt voor de uitleg trouwens jij hebt er vermoedelijk betere kijk op en meer verstand van dan mij. Omdat het hier nu steeds meer begint te waaien en de temps juist weer iets daalde dacht ik dat het niet haalbaar zou zijn de 25 graden.Pin me dr niet op vast ik ben ook maar een amateur weerliefhebber maar het Warmte front is bezig met passeren...voor de zon had je vandaag toch al niet veel moeten rekeken dus opwarming surface based.
De warmte zit op Mid-level
Warme lucht is lichter dan koude lucht. Daarom schuift de warme lucht over de koude lucht heen. Hierdoor ontstaan ver van het front, hoog bovenop de koude lucht, eerst hoge vederwolken (cirrus) en later vaak schapenwolken (altocumulus) en uiteindelijk dichtbij het front een uitgestrekte wolkendeken (stratus of nimbostratus). Uit nimbostratuswolken kan lange tijd regen of motregen vallen, die ontstaat doordat de warme vochtige lucht door het opstijgen afkoelt en het water erin na condensatie uiteindelijk als regen naar beneden valt. Doordat de koude wig onder de regenende warme lucht zo vlak verloopt, kan het over grote gebieden en dus op een bepaalde plek veel langer regenen dan in een koudefront. Uit stratusbewolking valt in tegenstelling tot nimbostratus meestal niet zoveel regen.
Niet zo spectaculair dus en ook wat je nou ziet een uitgestrekte wolkendeken en de regen wat je nou ziet. Echter brengt deze wel warme lucht mee.
Daarachter komt onze onweerbrenger die erover heen knalt..het Kf die word ruweg tussen 17 en 20 verwacht..
Maar een ieder een fijne onweersdag ik heb eerst andere verplichtings ja ook BBQ en die gaat gewoon onder de carport.desnoods door zal die gaan
| Gewijzigd: 10 augustus 2014, 12:49 uur, door Tatanka
http://meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php
In het westen dalen de temperaturen al bij verschillende stations...
o.a. woensdrecht
Mn meter staat nou te veel in de zon maar die geeft 26.5 gr aan.
De meter van meteo-almelo (regenthet.in) geeft 25.6 gr. aan.
Beide zijn stijgende, vooral als de zon er even bij komt
Ze hebben beiden een luchtvochtigheid van 60% en een luchtdruk die langzamerhand aan het dalen is op 1002 en 1003 hpa.
Het begint hier hier nou ook wel drukkend te worden.
MODELBEOORDELING:
Geen grote verschillen tussen de modellen. Wel geeft Hirlam overtuigend een 8 bft in onze kustgebieden, terwijl de andere modellen daar "slechts" naar neigen. Verder geven allen aan dat de sterkste convectie toch vooral op het koufront plaats lijkt te gaan vinden. De timingsverschillen van het koufront zijn klein. Rond 15 UTC tegen Zeeland, rond 20 UTC het noordoosten verlatend.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlam is met de wind mogelijk iets te hoog, maar als waarschuwingsfunctie wordt dit wel aangehouden. Dat betekent mogelijk 8 bft in onze kustgebieden en een storm boven de Noordzee op de zuidflank van het laag. Wat windstoten betreft moeten we twee zaken onderscheiden. We hebben kans op convectieve windstoten bij de buien en we hebben windstoten als gevolg van de stormachtige wind en de daarbij behorende turbulentie in de kustgebieden. Bij de buien zien we Harmonie lokaal uitschieten naar waardes rond de net boven de 56 kn. Dat geeft wel aan wat er in potentie kan gebeuren, maar dit is, als het voorkomt, veel te kleinschalig om voor te waarschuwen. Wel noemen we bij de buien kans op zware windstoten. Wat betreft de mechanische turbulentie in de kustgebieden: alle modellen geven aan dat de kans groot is dat de 41 knopen overschreden gaat worden. Hiervoor is wél een aparte waarschuwing opgenomen.
BEWOLKING:
Veel hoge en middelbare bewolking, vanuit het zuidwesten dikker wordend. Voor en op het koufront Cb's met toppen die mogelijk tot iets boven de FL350 reiken. Maandag een mengeling van SC/CU en enkele CB's in de polaire lucht achter het koufront.
NEERSLAG:
Hier en daar al enige buiige neerslag uit middelbare bewolking. Meest serieuze neerslag op en vlak voor het koufront welke voor extra forcering moet zorgen. CAPE toenemend tot 1000-2000 J/kg, effectieve schering rond de 40 kn. Verwachte convectiemodus: multicell/Squall line. KOUW komt met hoge kansen (>90%) op meer dan 1 ontlading/6 uur en rond 50% kans op meer dan 50 ontladingen/5 min. Kans op meer dan 200 ontladingen/5 min is klein (5-10%, in het noordoosten 28%). Vannacht in het noorden kans op buiige regen van de langsschampende occlusie. Morgen overdag enkele buien die ontstaan op een convergentielijn die vanuit Het Kanaal het land binnentrekt. Ook hier zien we weer onweerskansen in zowel Harmonie als INDECS. Het noordwesten zou het dan droog kunnen houden.
Bron: KNMI
Wel, ik hoop dat ze gelijk hebben, zonder de erge overlast natuurlijk.
Ja idd moet wel wat gaan gebeuren precies. En ja schade is er altijd wel, zeker met wateroverlast (maar daar hebben/kunnen wij nooit last van (hebben)). Dus het zijn altijd de mensen die er last van hebben/ hebben gehad die daar steeds mee geconfonteerd worden. Maarja we gaan zien wie weet valt het mee maar is het spektakel 20 keer zo groot
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1