Mag ik vragen wat deze kaart met waardes inhoudt?
(Is er een uitleg-pagina van op t forum?)
In het gedeelte achtergrond informatie op het forum is veel info te vinden. Op deze kaart zie je per uur een aantal verschillende waardes die links boven op de kaart staan. Op dit kaartje is op een dag als vandaag het LCL getal eigenlijk het belangrijkste, deze wordt door meteorologen goed in de gaten gehouden als er potentie is voor een mogelijke tornado, het getal betreft het aantal meters waarop de wolkenbasis is te vinden. Tussen de 400 en 600 meter is voor het ontstaan van een tornado het meest gunstig. Let wel dat er daarvoor meer meer nodig is dan alleen een gunstige LCL zoals voldoende windschering, verandering van wind met hoogte en Cape.
In dit topic kan je zien wat de meest gunstige waardes zijn voor het ontstaan van een tornado.
En als ik op de europese wolkenradar kijk, dit is het dan? Dit is Bertha die over engeland, frankrijk en benelux hangt? Ik had er als ex-tropische depressie iets groter verwacht, want daarachter zit niets meer op een dunne sliert bewolkng na.
Maar ik wacht rustig af
Volgens Meteogroup zullen de restanten van Bertha gepaard gaan met mogelijk zeer forse regen en onweersbuien die in de middag vanuit het zuiden binnentrekken. Windstoten zouden tot 100 kilometer per uur kunnen gaan. Gelderland krijgt eind van de middag en begin van de avond waarschijnlijk last van de naweëen van de orkaan.
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2066089/naweeen-orkaan-bertha-trekken-over-gelderland.htm#.U-c_tqjM2nk
Word ook duidelijk gezegt in de guidance
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Het frontale systeem rondom "Bertha" laat zich zoals je kunt bedenken niet zo heel gemakkelijk analyseren. Op nadering van dat systeem stroomt met een zuidelijke bovenstroming warme, vochtige en onstabiele lucht over onze omgeving uit. Vanavond passeert van het westen uit het koufront en de occlusie en stroomt er daarna polaire lucht uit over onze omgeving.
MODELBEOORDELING:
Wel grote consistentie tussen de modellen in de timing van de koufrontpassage vanavond, gebeurt tussen 17 en 20z van west naar oost over ons land.
Tevens heeft bertha een breed scala aan kortgolvige trogjes in petto waarvan je 1 nou duidelijk kan zien in midden nl richting friesland dat kleine lijntje deze staan niet beschreven in de guidance..
Maar ik pik ze er uit gewoon nowcasten | Gewijzigd: 10 augustus 2014, 11:55 uur, door Tatanka
Hopelijk is die beter dan de nieuwe Harmonie want die is slecht te noemen die pikt de actuele regen niet eens op... Dus die kan het putje in als onbetrouwbaar dit keer... | Gewijzigd: 10 augustus 2014, 11:58 uur, door Ries
Tis net 12 uur geweest en het warmte front moet nog passeren en is het deels aan het doen in de gelderland hoek al bijna 24 graden....geef het nog tijd..tevens is het gros van de onstabiliteit op hogere luchtsoorten gebaseerd.. Ja en nee dus
Wf is nou actueel de neerslag die je ziet op de lijn den-helder-venlo...om en nabij rond 2 a 3 uur verlaat deze het noord-oosten met daarachter meer warme lucht en kort daarachter de KF | Gewijzigd: 10 augustus 2014, 12:35 uur, door Tatanka
De 22 graden zijn hier al gehaald.
De 22 graden zijn hier al gehaald.
Kijk Silvato bij Svenne is het Wf al beter gepasseerd
| Gewijzigd: 10 augustus 2014, 12:36 uur, door Tatanka
TEMPERATUUR:
Tmax vandaag rond 23 graden, met in het oosten van het land enkele uitschieters tot 26 graden. knmi
| Gewijzigd: 10 augustus 2014, 12:39 uur, door Tatanka