voor zondag verwacht ik helemaal niets!,(kan het alleen maar mee vallen mmocht er wat komen!
Ik verwacht ook nooit iets en er komt wel degelijk daarna ook niets dus ik zit er eigenlijk altijd recht op Maarja is een goede ingesteldheid om niet te veel te verwachten want idd, als je hevig onweer verwacht, en je kan je daar alles bij voorstetllen (supercells, hoge bliksemactiviteit, tornado's etc) door gewoon naar die kaartjes te kijken dan ben 9,99/10 teleurgesteld.... Maarja moest iedereen dit doen zouden we geen forum dus alhoewel ik zo denk verheug ik me in de praktijk toch met wat we weten voor die kans waar we allemaal op hopen
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Hier zijn er binnen enkele zaken zelfs omgewaaid...
Tijdens de nacht is het vrijwel overal in de provincie droog. Er drijven wolkenvelden over en er zijn opklaringen waarbij het afkoelt tot ongeveer 15 graden. Het waait zwak tot matig (2-3) uit ZO.
De ochtend gaat grotendeels droog verlopen. Er zijn zonnige perioden en er is sluierbewolking die geleidelijk toeneemt. Op het einde van de ochtend en begin van de middag is er tijdelijk veel bewolking en valt er enige tijd regen.
’s Middags komen er zonnige perioden waarbij de temperatuur flink oploopt tot zomerse waarden van 26 à 27 graden bij een matige (3-4) Z wind. In de loop van de middag en avond trekken forse onweersbuien over Limburg, met kans op hagel, zware windstoten en veel regen (wateroverlast). Daarbij koelt het flink af.
bron: L1.nl/weer
MODELBEOORDELING:
Op synoptische schaal laten de modellen weinig verschillen zien. Ook de koers van het uitdiepende laag vandaag vertoont geen erg grote verschillen. Doorkomst van het koufront vanochtend qua timing eenduidig. Kans op onweer op die passage lijkt zich te beperken tot de Noordzee. De warmte die "Berta" vooruit werpt lijkt de onstabiliteit te beperken. Zondagmiddag lijkt de onstabiliteit wel flink aan te kunnen jagen, temps zijn erg onstabiel en dan opnieuw de linkeruitgang van de volgende streak over ons land.
BEWOLKING:
Op het koufront en net erachter kans op St/Sc rond 1000 vt, mogelijk wat lager. Vanmiddag op nadering van de rug meer en meer subsidentie, al kan er zeer lokaal nog wel een Cb ontstaan. Dan zondag overdag op het warmtefront mogelijk wat buiige regen en in de middag sterk toenemende CB activiteit tot FL 350-380.
NEERSLAG:
Vanochtend op het koufront regen en een verscholen bui met misschien boven zee ook nog even onweer. Zondag overdag op het warmtefront mogelijk wat buiige regen en in de middag kans op zeer actieve regen- en onweersbuien. Schering 40-45 kts en CAPE 1000-2000 J/kg; dan convectieve modus: Multicell/Squall line en mogelijk een Supercell.
Waarschuwingen staan al voor de goede orde
Enkele stevige onweersbuien, mogelijk met windstoten : http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/regio.php?pr=OV
Vanochtend op het koufront regen en een verscholen bui met misschien boven zee ook nog even onweer. Zondag overdag op het warmtefront mogelijk wat buiige regen en in de middag kans op zeer actieve regen- en onweersbuien. Schering 40-45 kts en CAPE 1000-2000 J/kg; dan convectieve modus: Multicell/Squall line en mogelijk een Supercell.
Soortgelijke buien zoals gisteren waren in Frankrijk zijn morgen in de BeNeLux best mogelijk kijkend naar de waardes. GFS is niet zo hoog met de CAPE max. 1000-1500 J/Kg, iets hoger was mooier geweest zoals ze eerder deze week aangaven.
Maar zoals we gisteren hebben gezien is het door ex-Bertha bijna niet te voorspellen.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Soortgelijke buien zoals gisteren waren in Frankrijk zijn morgen in de BeNeLux best mogelijk kijkend naar de waardes. GFS is niet zo hoog met de CAPE max. 1000-1500 J/Kg, iets hoger was mooier geweest zoals ze eerder deze week aangaven.
Maar zoals we gisteren hebben gezien is het door ex-Bertha bijna niet te voorspellen.
Wrf laat iets hogere waardes zien ...dus ook hier in weer onzekerheden neerslag kaarten post ik eens al niet we moeten gewoon afwachten
| Gewijzigd: 9 augustus 2014, 11:27 uur, door Tatanka