In Waals-Brabant, in de regio rond Geldenaken (Jodoigne) wordt er gesproken van een mini-tornado. De brandweer kreeg er tientallen oproepen voor modderstromen en overstroomde straten. Ook in Waver worden overstroomde wegen gemeld. Dat onweer moet ons juist gemist hebben. Alle dorpen ten oosten van Leuven hebben wateroverlast. En hier hebben we er niets van gemerkt. Jodoigne is hier maar trouwens 20km hier vandaan. Zat er niet iemand op on-online van Hoegaarden? Dat ligt naast Jodoigne (Geldenaken), aan de andere kant van de taalgrens.
We moeten het gebied in Normandië volgen. Dat gaat deze nacht de Benelux nog doortrekken.
Momenteel nog geen onweer, maar je ziet af en toe wel een pitje ontstaan, volg het al de ganse avond.
Wij hebben al 36 l gehad, in amper 30 min. brandweer heel de avond bezig geweest om kelders leeg te pompen
Wetteronline had behoorlijk gelijk in haar verwachtingen. Gewoon de pijlen op zondag richten want die kaarten zien er best gunstig uit.
De resten van een orkaan kunnnen vooral in de zomer vaak onweer veroorzaken of in ieder geval mooie verschijnselen.
Als we nog wat krijgen vannacht then lucky us maar ga altijd uit van niet, dan kan het alleen maar meevallen.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Wetteronline had behoorlijk gelijk in haar verwachtingen. Gewoon de pijlen op zondag richten want die kaarten zien er best gunstig uit.
De resten van een orkaan kunnnen vooral in de zomer vaak onweer veroorzaken of in ieder geval mooie verschijnselen.
Als we nog wat krijgen vannacht then lucky us maar ga altijd uit van niet, dan kan het alleen maar meevallen.
We hoeven niet te nowcasten vanuit ons dakraam hoor... Als ik100% kansen zie dan pak ik de auto en ga er op af!
| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 23:14 uur, door Marga
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Keraunos Observatoire
Les orages continuent leur progression vers l'est. Au passage du LEWP initié sur Midi-Pyrénées, des rafales de 90 à 130 km/h ont été relevées. Des rafales plus ponctuelles, comprises entre 90 et 110 km/h sont également relevées dans le nord-est. A 22h locales, la surface couverte par des sommets convectifs inférieurs à -60°C est considérable, comme en témoigne l'image satellite IR ci-dessous.
Vertaling van BING (dus niet van mijzelf zoals gebruikelijk):
Stormen bleef hun opmars naar het Oosten. Onder de passage van de LEWP gestart op Midi-Pyrénées, zijn rukwinden van 90-130 km/h geïdentificeerd. Windvlagen meer wijs, tussen 90 en 110 km/h zijn ook verhoogd in het noordoosten.
10 pm lokale, het oppervlak vallende convectieve hoogtepunten hieronder-60 ° C is aanzienlijk, zoals blijkt uit de satelliet IR onder afbeelding.
In Waals-Brabant, in de regio rond Geldenaken (Jodoigne) wordt er gesproken van een mini-tornado. De brandweer kreeg er tientallen oproepen voor modderstromen en overstroomde straten. Ook in Waver worden overstroomde wegen gemeld. Dat onweer moet ons juist gemist hebben. ER waren een paar ontladingen bij als ik alle bronnen zo kan zien en ja dat is dan "onweer" maar erg veel zal het niet geweest zijn, qua onweer dan.
Hier in Heerlen heb ik nog niks gezien
Het gebied met ontladingen gaat behoorlijk ver onder het zuiden door als ik het zo zie en tussen dat dele van de bui en Zuid-Limburg zit veel neerslag, het noordelijke deel van de lange lijn lijkt ook minder actief te worden.