Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Armstrong, PA; Butler, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:13:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

20 Nov 2024 23:01:36
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2014, 06:40 uur | Bericht #436705
Citaat van Tatanka, vrijdag 8 augustus 2014, 3:13 uur Kort samengevat advectief uit frankrijk dus zwaar onweer mogelijk en deels ook bij ons van de grond
Laat maar komen!!
Ik heb avonddienst op de Maasvlakte en hoop een paar mooie plaatjes te kunnen schieten met mijn nieuwe telefoon!

| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 06:40 uur, door Kannegieter
Tatanka
Lid
8 augustus 2014, 07:02 uur | Bericht #436706
Buien, mogelijk met onweer.
In de loop van de middag trekken van het zuidwesten uit buien het land binnen. Hierbij zijn onweer en windstoten mogelijk. De buien breiden zich geleidelijk naar het noord- noordoosten uit.

Eerste waarschuwingen voor nl tot aan het midden in de nacht overgaand naar noorderlijk helft word naar mijn mening nog aangepast naar vandaag al voor andere helft. http://www.knmi.nl/

NEERSLAG:
Op de eerste " zwakke" occlusie valt hier en daar wat neerslag.(neerslag wat je nou dus ziet binnenkomen) Hirlam en EC zijn daar het snelst mee en laten deze neerslag ook het verst het land inkomen, Harmonie is trager en houdt het in de ochtend beperkt tot het zuidwesten. Op het volgende front laten alle modellen voor de middag en avond veel (buiige) regen zien. Onweerskansen nemen toe. Harmonie is deze run weer iets gematigder ten opzichte van de vorige runs. Ook INDECS- laat de kansen iets afnemen naar 40 tot 70% (1 of meer ontlading(en)) en => 50 ontladingen naar 20-40%. CAPE-waardes van 1000 tot 2000 J/kg zien we nog steeds maar het gebied waarin dat wordt weergegeven is behoorlijk geslonken ten opzicht van de vorige run. De windschering zit op waardes tussen de 30-40 kn. Goed georganiseerde multicellen zijn nog steeds mogelijk. | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 07:02 uur, door Tatanka
there can be only one
Waarom deze advertentie?
8 augustus 2014, 07:26 uur | Bericht #436707
Een dag vol spanning ben benieuwd hoe waar en wat vandaag:)
alien
Lid
8 augustus 2014, 08:04 uur | Bericht #436708
Hoewel allemaal erg spannend ben ik vandaag niet zo blij met deze ontwikkelingen. Weer op de camping in Drouwen en gisteren weer een fikse prak onweer gehad. Als de voorspelling vandaag voor de late avond/nacht is ga ik naar huis om te slapen!8| | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 08:05 uur, door alien
Het is nog nooit zo donker west of het werd altied wel weer licht (Ede Staal)
Tatanka
Lid
8 augustus 2014, 08:08 uur | Bericht #436709
Citaat van alien, vrijdag 8 augustus 2014, 8:04 uur Hoewel allemaal erg spannend ben ik vandaag niet zo blij met deze ontwikkelingen. Weer op de camping in Drouwen en gisteren weer een fikse prak onweer gehad. Als de voorspelling vandaag voor de late avond/nacht is ga ik naar huis om te slapen!8|
Ga er maar vanuit dat voor ons noorderlingen late avond/nacht word ja...bekijk het even aan veel komt advectief uit frankrijk dus het heeft een hele lange weg te gaan
there can be only one
8 augustus 2014, 08:25 uur | Bericht #436710
Gisteren was een gotogeniek dagje.
Kunnen we vandaag weer van die "TCU towering cumulus" wolken?

8 augustus 2014, 08:31 uur | Bericht #436711
Ik zit in het rode stukje van Estofex in Beligë, ik ga denk ik de scheerlijnen nu dan maar vastzetten, ik moet eerst nog maar eens zien of er iets gaat komen, in de ochtend hebben we lichte regen gehad en het is nu zwaarbewolkt, dus we zien wel.
Weekend gebaseerd in Drenthe & doordeweeks werkzaam in Antwerpen.
Tatanka
Lid
8 augustus 2014, 08:37 uur | Bericht #436712
Karim gaat meer voor de oostelijke oplossing en gokt meer op de rightmover supercells/Squail-line in deze setting aan de oostkant en aan de west kant de multicell oplossingen. Ga niet meteen bij de pakken neerzetten west-benelux want de kaarten zijn ook nou op de dag zelf niet geschud...kijk ook voor de aardigheid naar de onderste tekst over zondag.

Vandaag moet er toch wel aardig wat in petto zijn voor een groot deel van benelux gewoon lekker nowcasten.

VRIJDAG 8 AUGUSTUS 2014
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ZWAAR ONWEER ++

Aan de voorzijde van een uitgestrekte hoogtetrog west van het Europese vasteland wordt onverminderd vrij zachte lucht naar W-EUR gestuurd. Omheen de trog circuleren diverse rimpels, kortgolvige trogjes, die periodiek over ons land trekken. Dit gaat telkens gepaard met een aanwakkerende WAA, PVA en oplopende SRH. Deze trogjes zijn tevens negatief gekantels wat dit effect nog versterkt.

Op grondniveau is er sprake van een golvend frontaal systeem over FR en de Benelux. Een eerste segment (warme sector) trekt actueel over onze regio en gaat al gepaard met gefragmenteerde neerslag en lokaal een donderslag (in de mid levels is de opbouw latent onstabiel in de warme sector). Dit gebied trekt verder NE waarts waardoor we terecht komen ten westen van het front. Evenwel komt reeds het warmfront binnen van een tweede golf vanuit FR. Nabij dit warmfront durf ik nieuwe buien niet uitsluiten gezien de atmosfeer onstabiel blijft, zij het niet spectaculair. Een onweer is niet uitgesloten.

Later deze namiddag en vanavond komen de oostelijke gebieden terecht in de tweede warme sector, in een gebied met een SRH rond 180 m²/s². De onstabiliteit trekt aan tot zo'n 500-800 J/kg. In combinatie met een naderende jetstreak uit het westen ( en eraan gekoppelde aanwakkerende diepe shear) zal de organisatie van onweer aanwakkeren, temeer de negatief gekantelde scherpe hoogtetrog nadert.

Vanavond verwacht ik concreet een toenemende kans op de ontwikkeling van een squall line met actiefste deel over het zuiden van BE. Daar is de onstabiliteit en de theta-e tong het meest uitgesproken. Naast lijnvormig onweer kunnen er daar ook enkele kortlevende pre-squall supercells ontstaan, eventueel ook op de squall line zelf. De parameters, zowel shear als onstabiliteit, zijn echter niet in die mate dat ik extreme toestanden verwacht.

Vooral over het centrale en oostelijke deel van de Benelux kan er lokaal wateroverlast optreden bij de onweersbuien, gezien de erg hoge PW waarden tot 40 mm of iets meer. Lokale windschade , als die er al komt, is eerder iets voor het oosten. Hagel in het oosten is mogelijk met een maximale diameter tot zo'n 2-3 cm, bij een eventuele supercell eventueel wat meer. Maar al bij al moeten we de situatie niet overdrijven..

Een nieuwe potentieel gevaarlijke situatie, en van een andere orde, dient zich zondag aan, maar dit wordt later besproken...

http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
there can be only one
8 augustus 2014, 08:51 uur | Bericht #436713
Kansen inderdaad naar aanleiding van Hirlam en Wetteronline toch meer voor het Westen. Alhoewel zondag er toch een stuk beter uitziet vooralsnog.
| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 08:54 uur, door Marga
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
8 augustus 2014, 09:08 uur | Bericht #436714
Kleine update van GFS voor zondag wat betreft Cape. Van vandaag is wat betreft Cape niet de moeite waard om te posten.
Maar.... zoals Tatanka al zei. Er is genoeg onstabiliteit voor onweer we hebben enkel een trigger nodig.
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
8 augustus 2014, 09:09 uur | Bericht #436715
Ben benieuwd hoe sterk het zich gaat ontwikkelen. Hoop op een mooi potje onweer.
Sven
Moderator
8 augustus 2014, 09:17 uur | Bericht #436716
Ook KMI heeft een waarschuwing staan, geldig voor gans België:
Van 08/08 12u tot 09/08 00u :  Deze namiddag, vanavond en in het eerste deel van de nacht kunnen er zich lokaal felle onweersbuien ontwikkelen met plaatselijk soms stevige rukwinden.

Edit: als ik kijk naar de waarschuwingen van het KMI gaan zij in eerste instantie voor het westen en het midden van het land.
Deze waarschuwingen gaan in om 14u, deze van Limburg pas om 22u. | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 09:19 uur, door Sven
Jenss
Moderator
8 augustus 2014, 09:22 uur | Bericht #436717
zondag ziet er inderdaad beter uit dan vandaag de schering is ook hoger met 25 m/s wat erg hoog in combinatie met een cape van 2000 j/kg
vandaag wel opassen want doordat de wolkenbasis laag hangt kans op een windhoos bij supercells
Tatanka
Lid
8 augustus 2014, 09:29 uur | Bericht #436718
Citaat van jenssweerts, vrijdag 8 augustus 2014, 9:22 uur zondag ziet er inderdaad beter uit dan vandaag de schering is ook hoger met 25 m/s wat erg hoog in combinatie met een cape van 2000 j/kg
vandaag wel opassen want doordat de wolkenbasis laag hangt kans op een windhoos bij supercells
Mooi allemaal die kansen voor zondag...maar laten we het wel een beetje actueel houden....beetje vooruit kijken mag....trouwens de schering van vandaag doet niet veel onder dan zondag.. 20 m/s tevens zijn er nog weer op Kt grote Cape verschillen mogelijk iets wat de modellen niet laten zien vooraal in opklarings gebieden...alhoewel de grootste gros hier niet SB Cape is wat meesten hier denken komt de meeste van een andere niveau vandaag. >>> Warme lucht door warmte fronten.

Low cape high shear dus idd die windhoos kansen je ziet ze juist bij deze waardes in overvloed.

Eerst maar eens kijken wat vandaag doet...eer we naar zondag kijken want dan ligt Bertha ook al op de loer dus de situatie word zo wispelturig als wat kan ik je al vertellen..wat zelfs vandaag al het geval is | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 09:31 uur, door Tatanka
there can be only one
8 augustus 2014, 09:45 uur | Bericht #436722
Regen zal het meest voor het westen blijven maar wat onweer betreft ben ik bang het meest voor midden en oosten
MarkB
Lid
8 augustus 2014, 11:19 uur | Bericht #436728
Ziet er erg interessant uit voor vandaag. Gisteren trouwens alhier weer 22,8 mm gevallen, onweer heb ik niks van meegemaakt zat toendertijd in Apeldoorn en daar viel het erg mee zowel als onweer en regen.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
krienie
Lid
8 augustus 2014, 11:38 uur | Bericht #436732
gisteren in Ede ook weer een felle bui gehad. Daarbij ook onweer maar omdat ik aan het werk was (waar de boel redelijk geisoleerd is) heb ik maar 2 echt donders gehoord. Als ik de buienradar mag geloven zat er echter veel meer onweer in.
Vandaag weer erg goede kansen voor hier als ik het zo zie en lees dus ik wacht (eniszins ongeduldig haha) af.
8 augustus 2014, 11:44 uur | Bericht #436733
Het Noorden gaat zich dus opmaken voor onweer in het donker (nacht), mocht het hier nog actief zijn.
Ik ben benieuwd, nowcasten it is! 
Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
Tatanka
Lid
8 augustus 2014, 12:15 uur | Bericht #436735
Wrf gaat voor Squail-line setting naar de nacht via het midden  wegtrekkend naar noord-oost...de losse exemplaren zijn voor west-nl eerder op de avond in eerdere runs...let wel dit is slechts 1 model van de velen. andere laten het meer verspreid zien. Maar deze scenario strookt met die van Karim

| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 12:19 uur, door Tatanka
there can be only one
Sven
Moderator
8 augustus 2014, 12:29 uur | Bericht #436736
KMI gaat voor het westen én het oosten en vanavond gans het land in hun update:
Deze namiddag blijft het, afgezien van enkele korte opklaringen, meestal zwaarbewolkt. Er vallen lokaal felle buien, en er is kans op hevig onweer. De kans op felle neerslag is groter in het westen van het land en plaatselijk in de Ardennen. De maxima schommelen tussen 19 en 22 graden ten zuiden van Samber en Maas, rond 21 graden aan de kust, en tussen 22 en 24 graden elders. De wind is zwak of matig, aan de kust matig, uit zuidoost en later uit zuid. Tijdens de onweders zijn felle rukwinden mogelijk. Vanavond en vannacht is het zwaarbewolkt en trekken felle buien en onweer van west naar oost over het land.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 634 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 634, lezen 5 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 9".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden