Laat maar komen!!
Ik heb avonddienst op de Maasvlakte en hoop een paar mooie plaatjes te kunnen schieten met mijn nieuwe telefoon!
| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 06:40 uur, door Kannegieter
In de loop van de middag trekken van het zuidwesten uit buien het land binnen. Hierbij zijn onweer en windstoten mogelijk. De buien breiden zich geleidelijk naar het noord- noordoosten uit.
Eerste waarschuwingen voor nl tot aan het midden in de nacht overgaand naar noorderlijk helft word naar mijn mening nog aangepast naar vandaag al voor andere helft. http://www.knmi.nl/
NEERSLAG:
Op de eerste " zwakke" occlusie valt hier en daar wat neerslag.(neerslag wat je nou dus ziet binnenkomen) Hirlam en EC zijn daar het snelst mee en laten deze neerslag ook het verst het land inkomen, Harmonie is trager en houdt het in de ochtend beperkt tot het zuidwesten. Op het volgende front laten alle modellen voor de middag en avond veel (buiige) regen zien. Onweerskansen nemen toe. Harmonie is deze run weer iets gematigder ten opzichte van de vorige runs. Ook INDECS- laat de kansen iets afnemen naar 40 tot 70% (1 of meer ontlading(en)) en => 50 ontladingen naar 20-40%. CAPE-waardes van 1000 tot 2000 J/kg zien we nog steeds maar het gebied waarin dat wordt weergegeven is behoorlijk geslonken ten opzicht van de vorige run. De windschering zit op waardes tussen de 30-40 kn. Goed georganiseerde multicellen zijn nog steeds mogelijk. | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 07:02 uur, door Tatanka
Ga er maar vanuit dat voor ons noorderlingen late avond/nacht word ja...bekijk het even aan veel komt advectief uit frankrijk dus het heeft een hele lange weg te gaan
Vandaag moet er toch wel aardig wat in petto zijn voor een groot deel van benelux gewoon lekker nowcasten.
VRIJDAG 8 AUGUSTUS 2014
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ZWAAR ONWEER ++
Aan de voorzijde van een uitgestrekte hoogtetrog west van het Europese vasteland wordt onverminderd vrij zachte lucht naar W-EUR gestuurd. Omheen de trog circuleren diverse rimpels, kortgolvige trogjes, die periodiek over ons land trekken. Dit gaat telkens gepaard met een aanwakkerende WAA, PVA en oplopende SRH. Deze trogjes zijn tevens negatief gekantels wat dit effect nog versterkt.
Op grondniveau is er sprake van een golvend frontaal systeem over FR en de Benelux. Een eerste segment (warme sector) trekt actueel over onze regio en gaat al gepaard met gefragmenteerde neerslag en lokaal een donderslag (in de mid levels is de opbouw latent onstabiel in de warme sector). Dit gebied trekt verder NE waarts waardoor we terecht komen ten westen van het front. Evenwel komt reeds het warmfront binnen van een tweede golf vanuit FR. Nabij dit warmfront durf ik nieuwe buien niet uitsluiten gezien de atmosfeer onstabiel blijft, zij het niet spectaculair. Een onweer is niet uitgesloten.
Later deze namiddag en vanavond komen de oostelijke gebieden terecht in de tweede warme sector, in een gebied met een SRH rond 180 m²/s². De onstabiliteit trekt aan tot zo'n 500-800 J/kg. In combinatie met een naderende jetstreak uit het westen ( en eraan gekoppelde aanwakkerende diepe shear) zal de organisatie van onweer aanwakkeren, temeer de negatief gekantelde scherpe hoogtetrog nadert.
Vanavond verwacht ik concreet een toenemende kans op de ontwikkeling van een squall line met actiefste deel over het zuiden van BE. Daar is de onstabiliteit en de theta-e tong het meest uitgesproken. Naast lijnvormig onweer kunnen er daar ook enkele kortlevende pre-squall supercells ontstaan, eventueel ook op de squall line zelf. De parameters, zowel shear als onstabiliteit, zijn echter niet in die mate dat ik extreme toestanden verwacht.
Vooral over het centrale en oostelijke deel van de Benelux kan er lokaal wateroverlast optreden bij de onweersbuien, gezien de erg hoge PW waarden tot 40 mm of iets meer. Lokale windschade , als die er al komt, is eerder iets voor het oosten. Hagel in het oosten is mogelijk met een maximale diameter tot zo'n 2-3 cm, bij een eventuele supercell eventueel wat meer. Maar al bij al moeten we de situatie niet overdrijven..
Een nieuwe potentieel gevaarlijke situatie, en van een andere orde, dient zich zondag aan, maar dit wordt later besproken...
http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 08:54 uur, door Marga
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Maar.... zoals Tatanka al zei. Er is genoeg onstabiliteit voor onweer we hebben enkel een trigger nodig.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Van 08/08 12u tot 09/08 00u : Deze namiddag, vanavond en in het eerste deel van de nacht kunnen er zich lokaal felle onweersbuien ontwikkelen met plaatselijk soms stevige rukwinden.
Edit: als ik kijk naar de waarschuwingen van het KMI gaan zij in eerste instantie voor het westen en het midden van het land.
Deze waarschuwingen gaan in om 14u, deze van Limburg pas om 22u. | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 09:19 uur, door Sven
vandaag wel opassen want doordat de wolkenbasis laag hangt kans op een windhoos bij supercells Mooi allemaal die kansen voor zondag...maar laten we het wel een beetje actueel houden....beetje vooruit kijken mag....trouwens de schering van vandaag doet niet veel onder dan zondag.. 20 m/s tevens zijn er nog weer op Kt grote Cape verschillen mogelijk iets wat de modellen niet laten zien vooraal in opklarings gebieden...alhoewel de grootste gros hier niet SB Cape is wat meesten hier denken komt de meeste van een andere niveau vandaag. >>> Warme lucht door warmte fronten.
Low cape high shear dus idd die windhoos kansen je ziet ze juist bij deze waardes in overvloed.
Eerst maar eens kijken wat vandaag doet...eer we naar zondag kijken want dan ligt Bertha ook al op de loer dus de situatie word zo wispelturig als wat kan ik je al vertellen..wat zelfs vandaag al het geval is | Gewijzigd: 8 augustus 2014, 09:31 uur, door Tatanka
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Vandaag weer erg goede kansen voor hier als ik het zo zie en lees dus ik wacht (eniszins ongeduldig haha) af.
| Gewijzigd: 8 augustus 2014, 12:19 uur, door Tatanka
Deze namiddag blijft het, afgezien van enkele korte opklaringen, meestal zwaarbewolkt. Er vallen lokaal felle buien, en er is kans op hevig onweer. De kans op felle neerslag is groter in het westen van het land en plaatselijk in de Ardennen. De maxima schommelen tussen 19 en 22 graden ten zuiden van Samber en Maas, rond 21 graden aan de kust, en tussen 22 en 24 graden elders. De wind is zwak of matig, aan de kust matig, uit zuidoost en later uit zuid. Tijdens de onweders zijn felle rukwinden mogelijk. Vanavond en vannacht is het zwaarbewolkt en trekken felle buien en onweer van west naar oost over het land.